Mainonta

🔍 YmpĂ€ristövĂ€ittĂ€mistĂ€ tuli myyntivaltti, ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto joutuu yhĂ€ useammin puuttumaan niihin – tĂ€stĂ€ syystĂ€ Arla sai huomautuksen

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa valitaan valvonnan kohteita muun muassa kuluttajien ilmoitusten perusteella. ”Ilmoitukset ovat vain jÀÀvuoren huippu kaikesta, mitĂ€ markkinoilla tapahtuu”, asiantuntija sanoo.
Kuva:
🔍 YmpĂ€ristövĂ€ittĂ€mistĂ€ tuli myyntivaltti, ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto joutuu yhĂ€ useammin puuttumaan niihin – tĂ€stĂ€ syystĂ€ Arla sai huomautuksen


🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiĂ€, taustoittavia ja pĂ€ivittĂ€isestĂ€ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Erilaiset huijaukset ja tilausansat ovat markkinointiin liittyvÀ kestoaihe, joista Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) saa yhteydenottoja tasaiseen tahtiin, kertoo KKV:n asiantuntija Satu Wideen.

KKV:lle tulevissa valituksissa nÀkyvÀt myös markkinoinnin trendit. Viime vuosina virastossa on kiinnitetty huomiota erityisesti vaikuttajamarkkinointiin ja markkinoinnin ympÀristövÀittÀmiin, jotka ovat yhÀ useammalle yritykselle merkittÀvÀ myyntivaltti.

– Kuluttajat eivĂ€t ilmoita ympĂ€ristövĂ€ittĂ€mistĂ€ yhtĂ€ paljon kuin vaikkapa huijauksista ja tilausansoista, mutta nousua on nĂ€htĂ€vissĂ€, Wideen kertoo.

HÀn työskentelee KKV:ssa kuluttaja-asioiden vastuualueella ja tekee kuluttaja-asiamiehen valvontatyötÀ. Wideen valvoo muun muassa kuluttajiin kohdistuvaa markkinointia.

Kuluttaja-asiamies ja kuluttajaneuvonta saavat vuosittain kymmeniÀtuhansia yhteydenottoja. NiistÀ kaikki kÀydÀÀn lÀpi, Wideen kertoo. Ilmoitusten perusteella kuluttaja-asiamies valitsee, mitÀ kohteita alkaa tutkia ja valvoa.

IkÀihmiset huijausten kohteena

Markkinointiin liittyvien huijauksien ja tilausansojen kohteeksi voi joutua kuka tahansa, mutta varsinkin iÀkkÀÀmmillÀ ihmisillÀ on erityinen riski joutua huijausyritsten kohteeksi, on Satu Wideen työssÀÀn huomannut.

– Kuluttaja on esimerkiksi tilannut ilmaisen tuotenĂ€ytteen tai osallistunut arvontaan, ja sitten hĂ€nelle aletaan lĂ€hettÀÀ yllĂ€ttĂ€en tuotteita, joista pitĂ€isikin maksaa.

Wideenin mukaan kyse on useimmiten tilanteesta, jossa asia on muotoiltu kuluttajalle niin, ettÀ tÀmÀ luulee tilanneensa pelkÀn tutustumispakkauksen, vaikka kyse onkin jatkuvasta tilauksesta.

Arlan vÀittÀmÀn todettiin olevan ongelmallinen siksi, ettei ilmastovaikutuksen kÀsitteellÀ ole vakiintunutta merkitystÀ.

Toinen yhteydenotoissa toistuva aihe on puhelinmarkkinointi ja kotimyyntitilanteet, Wideen kertoo. Monesti niissÀkin on kyse siitÀ, ettÀ kuluttajalle on annettu puutteelliset tiedot myyntitilanteessa.

– Yritysten kanssa me nĂ€itĂ€ sitten selvitĂ€mme. Mietimme yhdessĂ€ heidĂ€n prosessiaan ja ohjeistuksiaan niin, ettĂ€ ne noudattavat kuluttajansuojalakia ja ettĂ€ puhelun aikana kerrotaan kaikki tarpeellinen tieto sopimuksesta ja mainonnan tunnistamisesta.

Wideen muistuttaa, ettÀ kuluttajansuojalaissa on tarkat sÀÀnnöt siitÀ, mitÀ kaikkia tietoja myyjÀn tulee kotimyyntitilanteessa antaa. Esimerkiksi 14 vuorokauden peruuttamisoikeus on sÀÀntö, josta ei voida noin vain poiketa.

YmpÀristövÀittÀmien oltava tÀsmÀllisiÀ

KKV:lle tulevissa valituksissa on nÀhtÀvissÀ kestoaiheiden lisÀksi myös trendejÀ. Sellaisia ovat tÀllÀ hetkellÀ muun muassa ympÀristövÀitteet markkinoinnissa.

Viime vuonna kuluttaja-asiamies selvitti muun muassa Arlan ja Atrian vÀitteitÀ tuotepakkausten ympÀristöystÀvÀllisyydestÀ. Atria Suomi Oy sai puhtaat paperit: sen printtimainoksen vÀite siitÀ, ettÀ uuden pakkauksen hiilijalanjÀlki on 30 prosenttia pienempi kuin rasiapakkauksen, todettiin totuudenmukaiseksi.

Arlan Oy:n KESO-raejuustopakkauksen vÀitteen siitÀ, ettÀ uuden kartonkisen pakkauksen ilmastovaikutus on 60 prosenttia vanhaa muovista pakkausta pienempi, todettiin puolestaan olevan liian yleistÀvÀ.

Arlan vÀittÀmÀn todettiin olevan ongelmallinen siksi, ettei ilmastovaikutuksen kÀsitteellÀ ole vakiintunutta merkitystÀ. SillÀ voidaan viitata kasvihuonekaasupÀÀstöjen lisÀksi esimerkiksi ilmastonmuutokseen sopeutumiseen, raaka-aineiden tuotantoon tai energiankÀyttöön.

Kuluttaja-asiamiehen huomion kiinnitti viime vuonna myös JVG-yhtyeen ja rahapeliyhtiö Unibetin yhteistyö, josta ei kerrottu kuluttajille riittÀvÀn selkeÀsti.

Arla tarkoitti ilmastovaikutuksella kasvihuonepÀÀstöjen yhteismÀÀrÀÀ. Keskivertokuluttaja ei kuitenkaan voinut ymmĂ€rtÀÀ sitĂ€ pakkausta tarkastelemalla – tieto löytyi vasta Arlan verkkosivustolta.

– On tĂ€rkeÀÀ kiinnittÀÀ huomio siihen, minkĂ€lainen kokonaiskuva markkinoinnista kuluttajille syntyy. Sen kuvan tĂ€ytyy olla totuudenmukainen ja selkeĂ€, jotta kuluttajat osaavat tehdĂ€ valintoja, jotka eivĂ€t perustu esimerkiksi viherpesuun, Wideen sanoo.

Kuluttaja-asiamies pyysi Arlaa tÀsmentÀmÀÀn heti ympÀristövÀittÀmien yhteydessÀ, mitÀ niillÀ tarkalleen tarkoitetaan. Arla sitoutui muuttamaan viestiÀÀn kuluttaja-asiamiehen pyynnön mukaisesti.

Vaikuttajamarkkinointi merkittÀvÀ selkeÀsti

Vaikuttajamarkkinointi on tÀllÀ hetkellÀ yksi suosituimmista markkinointitavoista. Kuluttaja-asiamiehellÀ on erillinen linjaus sen periaatteista, Satu Wideen kertoo.

– Vaikuttajamarkkinoinnissa kaupallisesta tarkoitusperĂ€stĂ€ pitÀÀ aina kertoa heti sisĂ€llön alussa oli kyseessĂ€ mikĂ€ tahansa toteutustapa tai mainontavĂ€line, hĂ€n muistuttaa.

KKV:lle tulevissa vaikuttajamarkkinointiin liittyvissĂ€ yhteydenotoissa voi olla kyse esimerkiksi siitĂ€, ettei mainosta ole merkitty mainokseksi tarpeeksi selvĂ€sti. Viime vuonna kuluttaja-asiamies kiinnitti erityistĂ€ huomiota muun muassa Puhdistamo – Real Foods Oy:n vaikuttajamarkkinointiin.

Osa Puhdistamon kanssa kaupallista yhteistyötÀ tehneistÀ vaikuttajista oli Puhdistamon tuotteita esitellessÀÀn jÀttÀnyt kertomatta selkeÀsti, ettÀ kyseessÀ on mainos.

Kuluttaja-asiamies huomautti Puhdistamoa asiasta. SelvityksessÀ ilmeni, ettÀ Puhdistamo edellyttÀÀ ja ohjeistaa vaikuttajia kaupallisen yhteistyön merkitsemiseen. Kuluttaja-asiamies katsoi, ettÀ ohjeistus oli kuitenkin yleisluonteista ja vajavaista.

"Jos neuvottelu ei auta eikÀ sitoumuksia noudateta, siirrymme tehokkaampiin keinoihin."

Kuluttaja-asiamiehen huomion kiinnitti viime vuonna myös JVG-yhtyeen ja rahapeliyhtiö Unibetin yhteistyö, josta ei kerrottu kuluttajille riittÀvÀn selkeÀsti JVG:n Instagram-kanavalla ja Frisbee-musiikkivideolla. Videolla artistit pukevat ylleen kilpa-autoilijan varusteet, joissa nÀkyy vain Unibetin logoja. Video julkaistiin alun perin Unibet Finlandin kanavalla, joten kuluttaja-asiamies piti selvÀnÀ, ettÀ kyseessÀ oli JVG:n ja Unibetin vÀlinen kaupallinen yhteistyö.

YhteistyössÀ oli muitakin ongelmia. Veikkaus Oy:llÀ on Suomessa yksinoikeus rahapelien toimeenpanemiseen ja markkinointiin. Siksi Poliisihallitus totesi, ettÀ markkinointi oli arpajaislain vastaista. Se todettiin kuluttajansuojalain mukaan myös hyvÀn tavan vastaiseksi.

Kuluttajien ilmoitukset tÀrkeitÀ

Jos Kilpailu- ja kuluttajavirasto havaitsee lainvastaisuuksia, se ottaa asian vireille. Yritykseen, jonka markkinoinnissa on havaittu ongelmia, otetaan yhteyttÀ. Sen kanssa pyritÀÀn aina ensin neuvottelemaan. Tavallisesti yritys sitoutuu tekemÀÀn muutoksia kuluttaja-asiamiehen ehdotusten mukaisesti. TÀllöin kuluttaja-asiamies valvoo sitoumusten noudattamista.

– Jos neuvottelu ei auta eikĂ€ sitoumuksia noudateta, siirrymme tehokkaampiin keinoihin. Voimme antaa kuluttaja-asiamiehen kiellon eli kiellĂ€mme toimimasta lainvastaisesti, Satu Wideen kertoo.

Jos sekÀÀn ei auta, voidaan asia viedÀ markkinaoikeuteen.

Wideenin mukaan kuluttajien ilmoituksen ovat KKV:lle tÀrkeitÀ. Niiden perusteella valitaan valvonnan kohteita, mutta KKV:ssa seurataan mainontaa ja markkinointia myös oma-aloitteisesti.

– Meille tulevat ilmoitukset ovat vain jÀÀvuoren huippu kaikesta, mitĂ€ markkinoilla tapahtuu.

Lue myös: 🔍 Kotimaisiksi naamioituvat verkkokaupat piinaavat kuluttajia – ”Takit olivat halpoja Kiina-kopioita”

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

LisÀÀ luettavaa