Taneli Lahtinen
Brändit

Vuokkoset-brändiltä tamponi miehille vähentämään sukupuolidysforiaa

17.11.2023 14:37
Mikko Perttunen
Iso osa transmiehistä on kokenut kuukautisiin liittyvää ahdistusta. Terveyssiteet, kuukupit ja tamponit ovat perinteisesti määritelty naisten terveystuotteiksi.

Vuokkoset lanseerasi päättyvällä kansainvälisellä transtietoisuuden viikolla miehille suunnatun tamponin. Aloite nostaa keskusteluun hygieniatuotteiden sukupuolittuneisuutta ja transmiesten kuukautisiin liittyvää ahdistusta. Tuotetta pilotoidaan valikoiduissa pääkaupunkiseudun K-marketeissa ja suurempi erä saadaan myyntiin loppuvuodesta.

Transmiehille kuukautiskivut eivät ole vain fyysistä kipua. Tutkimuksissa on havaittu, että 93 prosenttia transmiehistä on kokenut kuukautisiin liittyvää ahdistusta.

– Muistan, kuinka nuorena kuukautiset tuntuivat paitsi oudoilta, myös jollain tapaa vääriltä. Koko kuukautisten maailma oli vieras, lähtien siitä miltä tuotteet näyttivät, mistä ne löytyivät kaupasta ja miten niistä puhuttiin mediassa. Kuukautiset liittyvät kulttuurissamme vahvasti feminiinisyyteen, mikä ei huomioi menstruoivien ihmisten moninaisuutta, projektin asiantuntija, sukupuolen korjausprosessin läpikäynyt ihmisoikeuskouluttaja Dakota Robin kommentoi tiedotteessa.

Transmiehillä, jotka käyvät läpi hormonikorvaushoitoja voi edelleen olla kuukautiset. Osa miehistä ei halua hormonikorvaushoitoa, joten kuukautiset voivat jatkua kuten ennenkin. Sukupuolettomilla ja muunsukupuolisilla voi myös olla kuukautiset.

Terveyssiteet, kuukupit ja tamponit ovat perinteisesti määritelty naisten terveystuotteiksi. Miehille suunnatulla tamponilla Vuokkoset haluaa muuttaa käsityksiä kuukautisista. Vuokkoset pohtii myös sukupuolineutraalin tamponituotteen lanseeraamista.

Rajoitettu erä miehille suunnattua tamponia tuli tällä viikolla myyntiin K-Market BiiliTaloon. Tuote saadaan laajempaan jakeluun vuoden 2024 alussa.

– Henkilökohtaiset hygieniatuotteet ovat osa sitä keitä olemme. Valitsemme kaupan hyllyltä sellaiset tuoksut, shampoot ja ihovoiteet, jotka ovat itsemme näköisiä. Haluamme, että myös menstruoivat miehet tulevat nähdyiksi kuukautistuotteita ostaessaan, ja tätä varten meidän on päästettävä irti vakiintuneista näkemyksistä. Toivomme aloitteen herättävän laajempaa keskustelua, kuinka inklusiivisuutta voidaan lisätä eri yhteiskunnan alueilla, Vuokkoset-tuotteita valmistavan Delipap Oy:n toimitusjohtaja Sanna Karhu pohtii.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)