Toimistot

ūüĒć Vuoden viestint√§konsultti kannustaa puhumaan samaa kielt√§ johdon kanssa: ‚ÄĚMarkkinointitoimenpiteit√§ ei voi perustella sill√§, ett√§ t√§m√§ on saatanan hyv√§ idea‚ÄĚ

Netprofilen strategiajohtaja ja osakas Jirimiko Oranen muistuttaa, että markkinoinnissa ja viestinnässä on lopulta kyse yksinkertaisesta, inhimillisestä psykologiasta.
Kuva:
ūüĒć Vuoden viestint√§konsultti kannustaa puhumaan samaa kielt√§ johdon kanssa: ‚ÄĚMarkkinointitoimenpiteit√§ ei voi perustella sill√§, ett√§ t√§m√§ on saatanan hyv√§ idea‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Viime vuonna Finnish Comms Awardsissa vuoden viestintäkonsultiksi valitulla Jirimiko Orasella on suomalaisyrityksille yksi erityisen tärkeä viestintään liittyvä vinkki.

‚Äď Jos kerrotte yrityksenne tekemisest√§ eik√§ maailma ymm√§rr√§ teit√§, se ei ole maailman vaan teid√§n vikanne. Ette ehk√§ ole osanneet kertoa asioista riitt√§v√§n yksinkertaisesti. Ihmiset ovat nyky√§√§n kiireisi√§, eiv√§tk√§ teid√§n asianne l√§ht√∂kohtaisesti kiinnosta heit√§.

"Markkinointia ja viestintää ei erota oikeastaan enää juuri mikään."

Mutta monissa markkinointi- ja viestintäliemissä keitetyllä Orasella on paljon muutakin tärkeää sanottavaa. Kun Orasta kuuntelee, alkaa ymmärtää, miksi useilla palkinnoilla palkittua viestijää haluttiin muistaa viime vuonna Suomen suurimmassa viestintäalan palkintogaalassa.

Oranen on strategiajohtaja ja osakas viestintätoimisto Netprofilessa, joka palvelee erityisesti kansainvälisiä teknologia-asiakkaita. Hän vertaa työtään tulkin tehtäviin.

‚Äď Jos kovasti yksinkertaistaa, niin ty√∂ni on tulkin hommaa kahteen suuntaan: autan yrityksi√§ juttelemaan ulkomaailman kanssa niin, ett√§ ulkomaailma ymm√§rt√§√§, ja samalla autan yrityksi√§ ymm√§rt√§m√§√§n, mit√§ ulkomaailmassa tapahtuu.

Oranen on tehnyt urallaan myös markkinointia. Tosin hänen mielestään termeillä ei ole enää tätä nykyä niin suurta merkitystä, koska markkinointia ja viestintää ei erota oikeastaan enää juuri mikään, hän toteaa. Oranen perustelee väitettään kertomalla uransa kahdesta käänteentekevästä hetkestä.

Toinen oli se, kun Oranen työskenteli suuren, kansainvälisen yrityksen markkinointi- ja viestintäjohtajana. Siellä hän sai oppia paljon uutta maailmanluokan markkinoinnista ja viestinnästä. Toinen oli Orasen aiempi havainto siitä, ettei hän aina pärjännyt toimitusjohtajien kanssa keskusteluissa, joissa puhutaan numeroista.

‚Äď P√§√§tin korjata asian, ja suoritin MBA-tutkinnon Henley Business Schoolissa. Siell√§ opin ymm√§rt√§m√§√§n, miten isoissa firmoissa tavataan ajatella asioista. Ja siin√§ ajattelussa ei ole mink√§√§n maailman merkityst√§, puhutaanko viestinn√§st√§ vai markkinoinnista.

"Maailmassa ei pärjää perusnöyrällä suomalaisella asenteella."

Oranen sanoo, että merkitystä on ennemminkin sillä, että liiketoiminnalla on jatkuvuutta ja että firma saadaan menestymään, jotta yhteiskunta ja osakkeenomistajat hyötyisivät siitä. On puhuttava ylimmän johdon kieltä ja niistä asioista, joista johtoryhmän jäseniä mitataan.

‚Äď Emme voi perustella ehdotuksiamme viestint√§- ja markkinointitoimenpiteist√§ vain sill√§, ett√§ t√§m√§ on saatanan hyv√§ idea. Olemme silloin estetiikan ja taiteen alueella, ja se on toki ihan fine. Mutta emme voi syytt√§√§ toimitusjohtajaa siit√§, jos h√§n ei tee p√§√§t√∂ksi√§ sen takia, ett√§ joku on saatanan hyv√§ idea.

Markkinoinnin ja viestinnän rajojen hälveneminen näkyy Orasen mukaan usein siinä, että asiakkaat eivät enää kysy, mitä pitäisi sanoa tai miten kampanjoida.

‚Äď He kysyv√§t, mit√§ pit√§isi tehd√§. Ja vastaus l√∂ytyy k√§yt√§nn√∂ss√§ aina kokonaisvaltaisesta mainestrategisesta ajattelusta.

Suomalaisten yritysten joukosta löytyy monenlaista viestijää, Oranen sanoo. Hän muistelee Helsingin Sanomissa julkaistua artikkelia, jossa haastateltiin markkinointialan konkaria Markku Vierulaa.

‚Äď Vierula sanoi jotenkin niin, ett√§ World Economic Forumin kilpailukykyvertailussa suomalaiset ovat sijalla 10, mutta kun katsotaan suomalaisyritysten kyky√§ artikuloida myyntiargumenttinsa ja strategiansa liiketoiminnan hy√∂dyksi, olemme sijalla 87.

Se on Orasen mielestä suomalaisten kompastuskivi. Hän huomauttaa, että länsinaapurissa tämäkin asia osataan paljon paremmin. Siellä asenne omaan tekemiseen on täysin erilainen kuin Suomessa.

‚Äď Kun Ruotsissa saadaan joku idea, ne on heti ett√§ this is the most fantastic music streaming service ever, vaikkei koko palvelua ole viel√§ olemassakaan.

Maailmassa ei p√§rj√§√§ perusn√∂yr√§ll√§ suomalaisella asenteella, Oranen huomauttaa. H√§n kuvailee omaa asennettaan amerikkalaisella tavalla tinkim√§tt√∂m√§ksi ‚Äď joskus jopa naiiviksi.

‚Äď On duunina sitten tiedotteen kirjoittaminen tai mainestrategian laatiminen, siihen voi suhtautua niin, ett√§ t√§√§ on t√§t√§ same old shit. Tai sitten ajatella, ett√§ t√§m√§ p√§iv√§ on aidosti hyv√§ mahdollisuus tehd√§ taas historiaa.

Oranen sanoo kollegoiden joskus nauraneen hänen asenteelleen, mutta hän on silti säilyttänyt uskonsa siihen, että tinkimätön asenne kannattaa.

Oranen päätyi viestintäalalle omien sanojensa mukaan vahingossa. Hän oli työskennellyt jo 18 vuoden ajan median, mainonnan ja markkinoinnin parissa, kunnes hänen vaimonsa pohdiskeli eräänä päivänä ääneen, että mies voisi sopia hyvin viestintäkonsultiksi.

Orasen ura olisi voinut mennä toisinkin. Musiikilla on aina ollut tärkeä rooli Sibelius-lukion käyneen miehen elämässä.

‚Äď Kun lukio p√§√§ttyi, hain t√∂ihin kaupalliseen radioon, sill√§ olin oppinut k√§ytt√§m√§√§n √§√§nitysstudiota koulussa. Jossain vaiheessa hakeuduin opiskelemaan englantilaista filologiaa Helsingin yliopistoon. Samaan aikaan kiinnostuin akustisesta musiikista ja ihmis√§√§nest√§, joten aloin opiskella klassista laulua.

Seuraavaksi Oranen päätyi tuottajaksi Classic FM -radiokanavalle. Kun kanavan toimitusjohtaja lähti töihin ensimmäiselle valtakunnalliselle ja kaupalliselle radiokanavalle, Radio Novalle, vinkattiin Oraselle, että ketterälle tuotantoyhtiölle olisi tarvetta. Niinpä hän perusti sellaisen yhtiökumppaninsa kanssa.

"Jos toimisto ei ole voittanut yhtään palkintoa, se todennäköisesti kertoo jostakin."

‚Äď Siin√§ vaiheessa klassisen laulun opiskelu oli l√§htenyt k√§sist√§, ja p√§√§dyin tekem√§√§n siit√§ tutkintoa Stadiaan eli nykyiseen Metropoliaan. K√§vin Ruotsissa laulutunneilla, ja p√§√§dyin lopulta sveitsil√§iseen oopperastudioon opiskelemaan sit√§.

Sveitsissä Oranen kuitenkin tajusi, että klassisesta laulusta ei tulisi hänelle ammattia.

‚Äď Ymm√§rsin, ettei fysiikkani riit√§, vaikka tekisin mit√§.

Oranen palasi töihin tuotantoyhtiöönsä, mutta möi lopulta osuuden partnerilleen ja meni töihin Kansallisoopperan markkinointiin, kunnes siirtyi viestinnän pariin viestintätoimisto Hill +Knowltonille vuonna 2008. Sieltä hän siirtyi Tata Consulting Servicelle Pohjoismaiden markkinointi- ja viestintäjohtajaksi.

Ennen Netprofilelle siirtymistään vuonna 2020 Oranen ehti vielä osakkaaksi mainetutkimuksen neuvonantoyksikköön. Kun yritystä alettiin viedä vastuullisuusneuvonannon suuntaan, möi Oranen osuutensa pois.

Monesti palkittu viestintäkonsultti on otettu saamistaan palkinnoista, mutta samalla hän muistuttaa, että niillä on viestintä- ja markkinointialalla merkitystä ennen kaikkea asiakkaille toimistojen työn validoijana.

‚Äď Jos toimisto ei ole voittanut yht√§√§n palkintoa, se todenn√§k√∂isesti kertoo jostakin. Jos se on voittanut jotain, pit√§√§ arvioida, onko kyseess√§ hyv√§ juttu vai onnenkantamoinen. Mutta jos palkintoja on paljon, kertoo se siit√§, ett√§ toimistossa tehd√§√§n t√∂it√§ kunnianhimoisesti ja pitk√§j√§nteisesti, Oranen sanoo.

Hän haluaa jatkaa asiakastyön parissa tulevaisuudessakin. Hänelle paras kiitos työstä on tyytyväinen asiakas.

‚Äď Ty√∂ss√§ni hienointa ovat asiakaskohtaamiset ja fiksut keskustelut fiksujen ihmisten kanssa.

Mutta riittää Orasella aikaa muuhunkin kuin töihin. Hän soittaa pianoa, kitaraa ja bassoa ja kävi Musiikkitalon kuorossa laulamassa ennen koronaa.

‚Äď Ostelen plugareita s√§√§nn√∂llisesti. Tykk√§√§n leikki√§ niill√§ vempeleill√§.

Aikaa kuluu myös siirtolapuutarhamökillä.

‚Äď Emme ole vaimoni kanssa varsinaisesti m√∂kki-ihmisi√§, mutta siirtolapuutarha on meille t√§ydellinen kaupunkiversio m√∂kkeilyst√§. Siell√§ voi kasvattaa v√§h√§n perunaa ja sipulia.

Jirimiko Oranen, 52, osakas ja strategiajohtaja, Netprofile

Tärkein oivallukseni viestinnästä ja markkinoinnista on se, että loppujen lopuksi kyse on yksinkertaisesta, inhimillisestä psykologiasta. Isossa muutostilanteessa kaikki saattaa olla siitä kiinni, että menet toisen ihmisen luo, laitat käden tämän käsivarrelle ja sanot, että hei kerro mulle, mikä sun murhe on, koetetaan löytää ratkaisuja.

Haluaisin kehittyä psykologiaan liittyvässä tunneälyssä. Lisäksi toivon, että voisin perehtyä jossain vaiheessa vielä nykyistä enemmän juridiikkaan ja kansantalousajatteluun.

Suosikkibrändini on Apple. Kun Steve Jobs menehtyi, yhtiön markkina-arvo oli 400 miljardia dollaria. Kun pari viikkoa sitten tarkistin Applen markkina-arvon, oli se jo 2,46 biljoonaa dollaria. Koko homma perustuu helpolle käyttöliittymälle ja ylivoimaiselle designille. Vuosien saatossa on rakentunut vielä palveluekosysteemi, joka muuttaa asiakassuhteen pitkäaikaiseksi ja syvälliseksi. Apple on aika kova suoritus kaikilla mittareilla.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa