Kuva: Canva Pty Ltd.
Mainonta

Vuoden törkeimmäksi viherpesuksi ehdolla muun muassa biopohjainen lihatuotepakkaus ja kinkkurasvan käryinen kierrätystempaus

16.4.2024 12:09
Mikko Perttunen
Greenpeace jakaa Vuoden Huiputus -palkinnon nyt kolmatta kertaa.

Greenpeacen järjestämä Vuoden Huiputus -kilpailu palkitsee jälleen kuluneen vuoden pahimman viherpesijän. Kilpailussa selvitetetään, mikä yritys tai muu taho ansaitsee kyseenalaisen kunnian vuoden törkeimmästä tai harhaanjohtavimmasta viherpesusta.

Ehdolla on mainoksia tai muita markkinointi- tai viestintätekoja eri tahoilta, jotka Greenpeacen mukaan ovat erityisen ansioituneita ilmastokriisin ja luontokadon kiihdyttämisessä sekä julkikuvansa viherpesussa tai edistävät muuten kyseenalaista toimintaa kestävien kulutustottumusten ja luonnonsuojelun sijasta.

Palkinnon saaja valitaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa laskemalla yleisöäänet ja asiantuntijaraadin pisteet yhteen. Voittaja julkistetaan 15. toukokuuta.

Tämän vuoden tuomaristoon kuuluvat kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, somevaikuttaja Jenni Rotonen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala, Voima-lehden toimittaja Jari Tamminen, toimittaja Julia Thurén, somevaikuttaja-toimittaja Noora Shingler ja Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.

Ensimmäinen Vuoden huiputus -äänestys järjestettiin keväällä 2022. Tuolloin äänestys keskittyi fossiilimainontaan ja oli osa kampanjaa, jossa kerättiin nimiä fossiilimainonnan kieltämiseen tähtäävään eurooppalaiseen kansalaisaloitteeseen. Ehdolla oli mainos BMW:ltä, Finnairilta, Fortumilta ja ST1:ltä. ”Voittajaksi” selviytyi tuolloin Fortum, joka sai 2254 ääntä.

Lue myös: Fortumin fossiilimainos ylivoimaiseen voittoon Vuoden huiputus -kilpailussa

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Keväällä 2023 Greenpeace päätti järjestää Vuoden huiputus -kisan uudelleen, ja voittajaksi nousi lentoyhtiö Finnair mainoksellaan, johon myös kilpailu- ja kuluttajaviranomainen puuttui.

Lue myös: Finnairin mainos äänestettiin Vuoden huiputukseksi: “Oppikirjaesimerkki viherpesusta”

Greenpeacen mukaan palkinnon toimittamisessa oli kuitenkin hieman haasteita, koska Finnair ei tahtonut vastaanottaa voittamaansa palkintoa. Lopulta palkinto ja diplomi saatiin perille oikeaan osoitteeseen.

Vuoden Huiputus -ehdokkaat 2024

Metsäteollisuusjätti Metsä Groupin, Lambin & Serlan Meillä ei ole varaa -kampanja

Lihanjalostaja Atrian Biopohjainen pakkaus

Kariniemen Hyvin Kasvatettu Kananpoika

Metsäalan etujärjestöjen Metsien Suomi -TV-, -radio- ja -somemainonta

St1: Puhtaan energian tekijät

H&M:n kierrätysnarratiivi

Kemianteollisuuden Kinkkutemppu-kampanja

Tutustu tarkemmin ehdokkaisiin täällä.

Lue myös: Finnairin tuore kampanja on kuluttajaa harhaanjohtavaa viherpesua ja kaivaa kuoppaa kaikillle vastuullisuusviestintää tekeville brändeille