Finnairin sosiaalinen media
Mainonta

Finnairin mainos äänestettiin Vuoden huiputukseksi: “Oppikirjaesimerkki viherpesusta”

20.4.2023 12:19
Satu Hurme
Yleisöäänestyksellä järjestetyssä kilpailussa ääniä saivat myös metsä- ja energia-alan toimijat.

Finnairin kasvihuonepäästöjen vähennyksiä lupaileva mainos on äänestetty Greenpeacen Vuoden huiputus -kilpailun voittajaksi. Mainoksen mukaan Finnair vähentää kasvihuonepäästöjään jopa 80 prosentilla uusiutuvan polttoaineen avulla. Helsingin Sanomien tekemän selvityksen mukaan väitteelle ei kuitenkaan löytynyt katetta. Sen mukaan Finnairin käyttämän uusiutuvan polttoaineen osuus oli viime vuonna vain 0,2 prosenttia. 

– Finnairin mainos on oppikirjaesimerkki viherpesusta eli markkinoinnista, joka uskottelee, että yritys suojelee ympäristöä enemmän kuin se todellisuudessa suojelee. Mainos ei edes yritä selittää, miten noin huimiin päästövähennyksiin ylletään. Mainos oli ilmeinen valinta yhdeksi kisan ehdokkaaksi, koska se oli jo valmiiksi herättänyt laajaa ja kriittistä huomiota niin sosiaalisessa kuin perinteisessäkin mediassa, sanoo Greenpeacen tiedottaja Jaakko Kilpeläinen tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Voittajamainos sai 2673 ääntä, joka on noin 40 prosenttia kaikista annetuista äänistä. Toiselle sijalle päätyi Metsähallituksen, maa- ja metsätalousministeriön sekä muiden metsäalan toimijoiden rahoittama Metsien Suomi -viestintähanke, joka sai 2595 ääntä. UPM:n Huominen-vaikuttajakampanja sai 920 ääntä ja oli kilpailun kolmas. Energiayhtiö ST1:n sponsoriyhteistyö Tahto-museon ympäristöaiheisessa näyttelyssä tuli kilpailun neljännelle sijalle saaden 575 ääntä.

Äänestysaktiivisuus oli noussut kilpailussa jopa 50 prosenttia edelliseen vuoteen nähden. Tänä vuonna ääniä annettiin yhteensä 6763.

Greenpeace haluaa kilpailun avulla nostaa keskusteluun markkinoinnin ja viestinnän harhaanjohtavia ympäristöväittämiä. Järjestön tavoitteena on haastaa mainosalaa pohtimaan omaa vastuutaan siitä, millaisia mielikuvia mainokset luovat. 

Kilpeläinen nostaa keskeiseksi ongelmaksi sen, että viherpesussa käytetään hyväksi ihmisten hyvää tahtoa ja halua tehdä omilla kulutusvalinnoilla parempaa maailmaa.

Lue myös:

Greenpeacen Vuoden huiputus -kilpailu tulee taas – tässä ovat ehdokkaat vuoden vastuuttomimmaksi markkinointi- ja viestintäteoksi

Finnairin tuore kampanja on kuluttajaa harhaanjohtavaa viherpesua ja kaivaa kuoppaa kaikillle vastuullisuusviestintää tekeville brändeille