Anne Nygård / Unsplash
Ilmiöt

Greenpeacen Vuoden huiputus -kilpailu tulee taas – tässä ovat ehdokkaat vuoden vastuuttomimmaksi markkinointi- ja viestintäteoksi

6.4.2023 10:00
Mikko Perttunen
Short-listalle päätyi isoja pörssiyhtiöitä.

Greenpeacen Vuoden huiputus -äänestys järjestetään nyt toista kertaa. Kuluneen vuoden harhaanjohtavista viherpesuista valitaan kaikkein likaisin, valheellisin ja vastuuttomin markkinointi- tai viestintäteko. Omaa inhokkiaan voi äänestää neljän ehdokkaan joukosta.

Ehdolla Vuoden huiputukseksi ovat Finnairin kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä suitsuttava kampanja, metsäalan Metsien Suomi -viestintähanke, St1:n rooli TAHTO-museon Mennen talven lumet -näyttelyn pääsponsorina sekä metsäyhtiö UPM:n verkkokampanja, jossa somevaikuttajat puhuivat muun muassa luonnonsuojelusta, yritysvastuusta, omasta luontosuhteestaan sekä keinoistaan ympäristöahdistuksen helpottamiseksi.

Ensimmäinen Vuoden huiputus -äänestys järjestettiin viime keväänä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Ensimmäinen Vuoden huiputus -äänestys järjestettiin viime keväänä. Tuolloin äänestys keskittyi fossiilimainontaan ja oli osa kampanjaa, jossa kerättiin nimiä fossiilimainonnan kieltämiseen tähtäävään eurooppalaiseen kansalaisaloitteeseen.

Greenpeace julkisti voittajan mainosalan Vuoden huiput -juhlagaalassa 28.4.2022 ohjelmanumerolla, joka oli yllätys gaalan järjestäjille ja osallistujille. Kesken gaalan Olli Tiainen käveli lavalle kahden muun Greenpeacen aktivistin kanssa.

Greenpeacen yllätysohjelmanumero sai paljon myönteistä palautetta mainosalalta. Tapauksen innoittamana Vuoden huiput -kisaa järjestävä Grafia ry järjesti Jutellaan vähän ympäristöväittämistä -paneelin.