Luovuus

🔍 Viljami Pelli, 22, peräänkuuluttaa ymmärrystä nuorille markkinoinnin kuluttajille ja tekijöille: ”Nuoret haluavat nähdä aitoutta ja sanovat liian herkästi kyllä kaikkeen”

15.9.2022 7:05
Iina Kansonen
Graafikkona työskentelevä Pelli toivoo, että toimistoissa tehtäisiin töitä merkityksellisyys eikä palkinnot edellä.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

”Markkinointialalla duuni on nopeatempoista ja kaikilla on kiire. Keisseistä ja näkyvyydestä kilpaillaan, ja homma tuntuu joskus pyörivän vain sen ympärillä, että pitää voittaa palkintoja”, toteaa 22-vuotias Viljami Pelli. 

Hän on juuri aloittanut graafisena suunnittelijana Moomin-brändistä tunnetulla Nordicbuddiesilla, mutta Pellillä on nuoresta iästään huolimatta kokemusta myös työskentelystä useissa eri toimistoissa, kuten Insaitilla, TBWA:lla ja Kobra Agencylla.

Pelli ei koe, että korkeakoulutus on alalla välttämätön.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Pelli lisää, ettei kuitenkaan missään nimessä vähättele palkittuja töitä. 

”Palkintojen saaminen vaatii paljon duunia. Mutta kyllä se mietityttää, että asiakkaiden kanssa tehdään ensisijaisesti sellaisia töitä, jotka voittavat palkintoja eikä sellaisia, jotka ovat merkityksellisiä.”

Järvenpäässä asuva Pelli kiinnostui visuaalisesta suunnittelusta jo varhain. Skeittausta ja lumilautailua harrastava Pelli kertoo olleensa ”se kameraheppu”, joka kuvasi muiden temppuja ja editoi videoita. Siitä kiinnostus media-alaan sai alkunsa.

Pelli on käynyt audiovisuaalisen suunnittelun linjan ammattikoulussa ja suorittanut vuoden mittaisen graafisen suunnittelun tutkinnon Helsinki Design Schoolissa. Hän ei koe, että korkeakoulutus on alalla välttämätön.

”On tietenkin huikeeta, jos pääsee kouluun, sillä avaahan se monia ovia. Voi verkostoitua ja tavata samanhenkisiä ihmisiä.”

Pelli sanoo kuitenkin, ettei korkeakoulutuksen puute ole hidastanut hänen uraansa. Tosin sinnikkyyttä ja vaivannäköä on tarvittu, hän sanoo.

”Mulla on intohimo suunnitteluun, ja olen nähnyt itse paljon vaivaa kehittyäkseni paremmaksi. Esimerkiksi harjoitteluiden ja internetin kautta on hyvät mahdollisuudet oppia uutta.”

”Iäkkäämmän ja vuosikymmeniä mainontaa tehneen voi olla aika haastavaa tehdä nuoriin uppoavaa mainontaa, jos ei ota nuoria mukaan tekemiseen."

Nimenomaan harjoitteluista Pelli kokee itse saaneensa eniten irti. Hän on ollut harjoittelijana useassa eri toimistossa.

”Ne ovat olleet lyhyitä jaksoja, mutta mulla on vielä aikaa etsiä omaa paikkaani ja kokeilla juttuja. Ala on hektinen ja joskus jopa raaka, joten parhaan opin saa, kun on itse mukana meiningeissä.”

Pelli puhuu mielellään nuorille suunnatusta markkinoinnista, ja hän tietää, mistä puhuu – onhan hän itsekin vasta 22-vuotias.

”Me nuoret olemme kasvaneet digitalisoituneessa maailmassa. Some on aina ollut osa elämäämme. Me erotamme, milloin mainonta on autenttista. Tyrkyttäminen lähinnä ärsyttää.

Pelli nostaa esimerkiksi autenttisuudesta TikTokin, jonne brändit tuottavat monesti erilaista sisältöä kuin muihin kanaviin. Hänen mukaansa TikTokissa brändit voivat päästellä höyryjä ja tehdä asioita omalla tavallaan, kun kaiken ei tarvitse näyttää viimeisen päälle tyylitellyltä.

Pelli sanoo nuorten kyllä tunnistavan mainokset, ja ne saattavat aiheuttaa joskus voimakkaitakin reaktioita. Siksi mainontaa ei kannata peitellä, vaan olla aidosti sitä mitä on – ja kertoa rehellisesti, kun on tarkoitus mainostaa.

Pelli haaveilee perustavansa joskus mainos- tai suunnittelutoimiston, joka on keskittynyt visuaalisiin identiteetteihin ja graafiseen suunnitteluun.

”Iäkkäämmän ja vuosikymmeniä mainontaa tehneen voi olla aika haastavaa tehdä nuoriin uppoavaa mainontaa, jos ei ota nuoria mukaan tekemiseen. Nuorten ideat ja mielipiteet pitäisi ottaa huomioon.”

Tulevaisuuden suhteen Pellin suunnitelmat ovat selvät.

”Haluan kehittyä alalla oppipoikana ja päästä tekemään hienoja juttuja, kunnes olen valmis perustamaan oman yrityksen. Sitten voin vuorostani opettaa muita ja olla tukena kasvussa ja kehittymisessä.”

Yrittäjyyteen Pelliä on innostanut muun muassa se, että hän on työskennellyt useassa pienessä toimistossa ja nähnyt, mitä työ niissä on. Hän sanoo, että monessa yrityksessä joka päivä on oppikoulu myös yrittäjille.

”Se vaatii sellaista päättäväisyyttä ja motivaatiota, jota ihailen. Duunia ei tehdä ainoastaan siksi, että saadaan leipää pöytään.”

Pelli haaveilee perustavansa joskus mainos- tai suunnittelutoimiston, joka on keskittynyt visuaalisiin identiteetteihin ja graafiseen suunnitteluun. Häntä kiinnostavat erityisesti kulttuurialan asiakkaat ja startupit.

”Niissä pystyy rikkomaan rajoja, revittelemään ja tekemään ihan oikeasti vähän erilaista juttua.”

‍

Viljami Pelli, 22, graafikko, Nordicbuddies‍

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että kannattaa tehdä aitoa, läpinäkyvää markkinointia ja tuoda asiat esille sellaisina kuin ne ovat.

Haluaisin kehittyä ihmisenä. Olen vielä aika nuori, ja haluan kehittyä ihan perusasioissa, kuten siinä, miten pidän kiinni omista rajoistani ja miten annan toisten ihmisten kohdella itseäni. Alalla oletusarvo on monesti se, että kyllä nuoret tekevät ja jaksavat. Mutta nuoret uupuvat ihan samalla tavalla kuin vanhemmatkin ihmiset. Monet nuoret suunnittelijat sanovat herkästi kyllä kaikkeen, vaikkei niin tarvitsisi tehdä.

Suosikkibrändini automerkki Polestar. Minua viehättää niiden autojen muotoilu ja brändin visuaalisesti kaunis markkinointi.

‍