đ Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiĂ€, taustoittavia ja pĂ€ivittĂ€isestĂ€ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
âMarkkinointialalla duuni on nopeatempoista ja kaikilla on kiire. KeisseistĂ€ ja nĂ€kyvyydestĂ€ kilpaillaan, ja homma tuntuu joskus pyörivĂ€n vain sen ympĂ€rillĂ€, ettĂ€ pitÀÀ voittaa palkintojaâ, toteaa 22-vuotias Viljami Pelli.Â
HÀn on juuri aloittanut graafisena suunnittelijana Moomin-brÀndistÀ tunnetulla Nordicbuddiesilla, mutta PellillÀ on nuoresta iÀstÀÀn huolimatta kokemusta myös työskentelystÀ useissa eri toimistoissa, kuten Insaitilla, TBWA:lla ja Kobra Agencylla.
Pelli ei koe, ettÀ korkeakoulutus on alalla vÀlttÀmÀtön.
Pelli lisÀÀ, ettei kuitenkaan missÀÀn nimessĂ€ vĂ€hĂ€ttele palkittuja töitĂ€.Â
âPalkintojen saaminen vaatii paljon duunia. Mutta kyllĂ€ se mietityttÀÀ, ettĂ€ asiakkaiden kanssa tehdÀÀn ensisijaisesti sellaisia töitĂ€, jotka voittavat palkintoja eikĂ€ sellaisia, jotka ovat merkityksellisiĂ€.â
JĂ€rvenpÀÀssĂ€ asuva Pelli kiinnostui visuaalisesta suunnittelusta jo varhain. Skeittausta ja lumilautailua harrastava Pelli kertoo olleensa âse kameraheppuâ, joka kuvasi muiden temppuja ja editoi videoita. SiitĂ€ kiinnostus media-alaan sai alkunsa.
Pelli on kÀynyt audiovisuaalisen suunnittelun linjan ammattikoulussa ja suorittanut vuoden mittaisen graafisen suunnittelun tutkinnon Helsinki Design Schoolissa. HÀn ei koe, ettÀ korkeakoulutus on alalla vÀlttÀmÀtön.
âOn tietenkin huikeeta, jos pÀÀsee kouluun, sillĂ€ avaahan se monia ovia. Voi verkostoitua ja tavata samanhenkisiĂ€ ihmisiĂ€.â
Pelli sanoo kuitenkin, ettei korkeakoulutuksen puute ole hidastanut hÀnen uraansa. Tosin sinnikkyyttÀ ja vaivannÀköÀ on tarvittu, hÀn sanoo.
âMulla on intohimo suunnitteluun, ja olen nĂ€hnyt itse paljon vaivaa kehittyĂ€kseni paremmaksi. Esimerkiksi harjoitteluiden ja internetin kautta on hyvĂ€t mahdollisuudet oppia uutta.â
âIĂ€kkÀÀmmĂ€n ja vuosikymmeniĂ€ mainontaa tehneen voi olla aika haastavaa tehdĂ€ nuoriin uppoavaa mainontaa, jos ei ota nuoria mukaan tekemiseen."
Nimenomaan harjoitteluista Pelli kokee itse saaneensa eniten irti. HĂ€n on ollut harjoittelijana useassa eri toimistossa.
âNe ovat olleet lyhyitĂ€ jaksoja, mutta mulla on vielĂ€ aikaa etsiĂ€ omaa paikkaani ja kokeilla juttuja. Ala on hektinen ja joskus jopa raaka, joten parhaan opin saa, kun on itse mukana meiningeissĂ€.â
Pelli puhuu mielellÀÀn nuorille suunnatusta markkinoinnista, ja hĂ€n tietÀÀ, mistĂ€ puhuu â onhan hĂ€n itsekin vasta 22-vuotias.
âMe nuoret olemme kasvaneet digitalisoituneessa maailmassa. Some on aina ollut osa elĂ€mÀÀmme. Me erotamme, milloin mainonta on autenttista. TyrkyttĂ€minen lĂ€hinnĂ€ Ă€rsyttÀÀ.
Pelli nostaa esimerkiksi autenttisuudesta TikTokin, jonne brÀndit tuottavat monesti erilaista sisÀltöÀ kuin muihin kanaviin. HÀnen mukaansa TikTokissa brÀndit voivat pÀÀstellÀ höyryjÀ ja tehdÀ asioita omalla tavallaan, kun kaiken ei tarvitse nÀyttÀÀ viimeisen pÀÀlle tyylitellyltÀ.
Pelli sanoo nuorten kyllĂ€ tunnistavan mainokset, ja ne saattavat aiheuttaa joskus voimakkaitakin reaktioita. Siksi mainontaa ei kannata peitellĂ€, vaan olla aidosti sitĂ€ mitĂ€ on â ja kertoa rehellisesti, kun on tarkoitus mainostaa.
Pelli haaveilee perustavansa joskus mainos- tai suunnittelutoimiston, joka on keskittynyt visuaalisiin identiteetteihin ja graafiseen suunnitteluun.
âIĂ€kkÀÀmmĂ€n ja vuosikymmeniĂ€ mainontaa tehneen voi olla aika haastavaa tehdĂ€ nuoriin uppoavaa mainontaa, jos ei ota nuoria mukaan tekemiseen. Nuorten ideat ja mielipiteet pitĂ€isi ottaa huomioon.â
Tulevaisuuden suhteen Pellin suunnitelmat ovat selvÀt.
âHaluan kehittyĂ€ alalla oppipoikana ja pÀÀstĂ€ tekemÀÀn hienoja juttuja, kunnes olen valmis perustamaan oman yrityksen. Sitten voin vuorostani opettaa muita ja olla tukena kasvussa ja kehittymisessĂ€.â
YrittÀjyyteen PelliÀ on innostanut muun muassa se, ettÀ hÀn on työskennellyt useassa pienessÀ toimistossa ja nÀhnyt, mitÀ työ niissÀ on. HÀn sanoo, ettÀ monessa yrityksessÀ joka pÀivÀ on oppikoulu myös yrittÀjille.
âSe vaatii sellaista pÀÀttĂ€vĂ€isyyttĂ€ ja motivaatiota, jota ihailen. Duunia ei tehdĂ€ ainoastaan siksi, ettĂ€ saadaan leipÀÀ pöytÀÀn.â
Pelli haaveilee perustavansa joskus mainos- tai suunnittelutoimiston, joka on keskittynyt visuaalisiin identiteetteihin ja graafiseen suunnitteluun. HÀntÀ kiinnostavat erityisesti kulttuurialan asiakkaat ja startupit.
âNiissĂ€ pystyy rikkomaan rajoja, revittelemÀÀn ja tekemÀÀn ihan oikeasti vĂ€hĂ€n erilaista juttua.â
â
Viljami Pelli, 22, graafikko, Nordicbuddiesâ
TÀrkein oivallukseni markkinoinnista on se, ettÀ kannattaa tehdÀ aitoa, lÀpinÀkyvÀÀ markkinointia ja tuoda asiat esille sellaisina kuin ne ovat.
Haluaisin kehittyÀ ihmisenÀ. Olen vielÀ aika nuori, ja haluan kehittyÀ ihan perusasioissa, kuten siinÀ, miten pidÀn kiinni omista rajoistani ja miten annan toisten ihmisten kohdella itseÀni. Alalla oletusarvo on monesti se, ettÀ kyllÀ nuoret tekevÀt ja jaksavat. Mutta nuoret uupuvat ihan samalla tavalla kuin vanhemmatkin ihmiset. Monet nuoret suunnittelijat sanovat herkÀsti kyllÀ kaikkeen, vaikkei niin tarvitsisi tehdÀ.
SuosikkibrÀndini automerkki Polestar. Minua viehÀttÀÀ niiden autojen muotoilu ja brÀndin visuaalisesti kaunis markkinointi.
â