Mainonta

ūüĒć Vastuullisuusjohtaja Niklas Kaskeala toivoo toimistoilta kannanottoja: ‚ÄĚEi ole j√§rke√§ edist√§√§ fossiilisten polttoaineiden k√§ytt√∂√§ mainonnalla‚ÄĚ

Niklas Kaskeala kehottaa mainos- ja viestintätoimistoja miettimään omaa rooliaan ilmastokriisissä. Hänen mielestään fossiilimainonta tulisi kieltää kokonaan.
Kuva:
Compensate
ūüĒć Vastuullisuusjohtaja Niklas Kaskeala toivoo toimistoilta kannanottoja: ‚ÄĚEi ole j√§rke√§ edist√§√§ fossiilisten polttoaineiden k√§ytt√∂√§ mainonnalla‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Päästökompensaatioon erikoistuneen säätiön Compensaten vastuullisuusjohtaja Niklas Kaskeala haluaa, että fossiilisten polttoaineiden käyttöön ja tuottoon perustuvien yhtiöiden mainonta kielletään laissa. Kielto tarkoittaisi esimerkiksi polttomoottoriautojen mainonnan loppua.

Kaskealan mielestä mainos- ja viestintätoimistojen tulisi lopettaa kokonaan työskentely fossiiliyhtiöiden kanssa. Se voisi madaltaa kynnystä lainsäädännölle, joka kieltäisi fossiilimainonnan kokonaan.

‚Äď En n√§e mit√§√§n j√§rke√§ siin√§, ett√§ t√§ss√§ vaiheessa ilmastokriisi√§ mainonnalla edistet√§√§n fossiilisten polttoaineiden k√§ytt√∂√§. Siis tilanteessa, jossa meid√§n pit√§isi radikaalisti v√§hent√§√§ p√§√§st√∂j√§, Kaskeala toteaa.

Kaskealan mielestä mainostoimistojen pitäisi miettiä omaa rooliaan ilmastokriisissä. Toimistoilla on valtaa, ja mainoksilla vaikutetaan käsityksiimme siitä, mikä on normaalia tai haluttavaa.

‚Äď Jos toimistot kielt√§ytyisiv√§t fossiiliasiakkaista julkisesti, se voisi saada ihmiset pohtimaan, miksi haluamme katukuvaan tai feediimme mainoksia, jotka kehottavat meit√§ k√§ytt√§m√§√§n enemm√§n fossiilisia polttoaineita.

Vastuullinen mainostaminen on ollut viime aikoina tapetilla. Pari viikkoa sitten yli 450 tutkijaa kehotti mainostoimistoja jättämään fossiilisiin polttoaineisiin keskittyvät asiakkaat. Viime viikolla keskustelua herätti autobrändi BMW:n viherpesuna pidetty kampanja, johon oli otettu suomalaisjulkkiksia mukaan kertomaan kierrätysmateriaaleista autossa.

Rajanveto voi olla haastavaa

Miten fossiiliyhtiö tai -mainonta sitten määritellään?

Kaskeala lainaa kansalaisaloitetta, jonka tavoitteena on kieltää kyseinen mainonta Euroopan unionissa.

‚Äď Aloitteessa halutaan kielt√§√§ fossiilisten polttoaineiden ja kulkuneuvojen mainostaminen eli esimerkiksi lentoliikenne ja muut k√§yt√§nn√∂ss√§ t√§ysin fossiilisesti kulkevat liikennev√§lineet. Kielto koskisi my√∂s kaikkia fossiilisten polttoaineiden markkinoilla toimivia yrityksi√§, kuten √∂ljy-yhti√∂it√§. My√∂s n√§iden yhti√∂iden tekem√§ sponsorointi esimerkiksi urheilussa halutaan kielt√§√§.

Lue my√∂s: Greenpeace vaatii fossiilimainonnan kielt√§mist√§ ‚Äď ymp√§rist√∂j√§rjest√∂ peitti Finnairin mainoksen omalla banderollillaan

Kaskeala myöntää, että fossiilimainonnan määrittely voi olla toisinaan haastavaa. Jotkut yhtiöt ovat vielä siirtymävaiheessa. Kaskeala nostaa myös BMW:n puhututtaneen kampanjan esille.

‚Äď Kampanjassa markkinoidaan Bemaria ymp√§rist√∂yst√§v√§llisen√§, vaikka valtaosa heid√§n myymist√§√§n autoista on polttomoottoriautoja. Mielest√§ni se on viel√§ fossiiliyritys. Jos vaikka puolet yrityksen autoista olisi uusiutuvalla energialla toimivia, voisi mietti√§, olisiko heit√§ hyv√§ksytt√§v√§√§ mainostaa br√§ndin√§, jos fossiiliyhti√∂iden mainonta kiellet√§√§n, Kaskeala sanoo.

Pienemmät toimistot näyttävät mallia

Onko kuitenkaan realistista odottaa, että mainostoimistot voisivat kokonaan lopettaa työskentelyn fossiilialan toimijoille? Suuret yhtiöt kun tuovat merkittäviä tuloja toimistoille.

‚Äď Pienemm√§t toimistot n√§ytt√§v√§t esimerkill√§√§n, ett√§ se on mahdollista. Luova toimisto M√•ndag on jo pidemp√§√§n valinnut asiakkaansa vastuullisten kriteerien perusteella. My√∂s luovalla suunnittelijalla Jari Salolla on tiukka linja asiakkaidensa suhteen.

Samoin esimerkiksi viestintätoimisto Sugar Helsinki kertoo tekevänsä yhteistöitä vain vastuullisten yritysten kanssa.

Kaskeala toivoo kuitenkin isompiakin toimistoja mukaan. Asiakkaat tulisi hänen mukaansa valita sillä perusteella, ovatko ne osana muutosta parempaan.

‚Äď Isoilla toimistoilla on toisinaan hyvi√§ kampanjoita ja pro bono -t√∂it√§. Mutta jos toisella k√§dell√§ tehd√§√§n lento- tai autoyhti√∂iden mielikuvamainontaa, onko toiminta tasapainossa? Vastuullisuuden tulisi olla kokonaisvaltaista eik√§ erillinen osa-alue.

Kaskeala uskoo, että fossiiliasiakkaista luopuminen toisi mainostoimistoille uusia asiakkaita, sillä vastuulliset yritykset löytävät toisensa.

Kaskeala myös poistaisi mainosalalta kokonaan vastuullisuuspalkinnot.

‚Äď Olin muutama vuosi sitten Vuoden Huiput -tuomaristossa Vuoden vastuullisuusteko -kategoriassa. Minua otti todella paljon p√§√§h√§n, ett√§ t√§llainen kategoria ylip√§√§t√§√§n on olemassa. Ei ole mit√§√§n j√§rke√§ tehd√§ erillisi√§ vastuullisuuskampanjoita, vaan vastuullisuuden tulisi olla kriteerin√§ kaikissa palkittavissa kampanjoissa.

Lue my√∂s: Ymp√§rist√∂j√§rjest√∂ ja mainostoimisto poistivat joululauluista lumen ‚Äď ‚ÄĚMuistutus siit√§, milt√§ tulevaisuus voi n√§ytt√§√§‚ÄĚ

Avoimuutta ja rehellisyyttä nykyiseen mainontaan

Jos fossiilimainontaa ei suoranaisesti kielletä, Kaskeala toivoo mainontaan avoimuutta ja rehellisyyttä. Esimerkiksi automainonnassa on jo pitkään kerrottu avoimesti kulkuneuvojen päästöt, mutta matkailumainonnalta ei vaadita samaa.

‚Äď Toki toimistojen kannanottojen lis√§ksi tarvitaan my√∂s muutoksia lains√§√§d√§nt√∂√∂n.

Kaskeala ehdottaa, että lentolippuja varatessa asiakkaalle voisi esittää vaihtoehtoja: miten lentämisen päästöt vertautuvat vaikka autolla tai junalla kulkemiseen.

‚Äď P√§√§st√∂t tulisi kertoa ymm√§rrett√§v√§ll√§ tavalla. Hiilidioksidiekvivalentti ei kerro ihmisille mit√§√§n, mutta luvun voisi suhteuttaa kest√§v√§√§n tasoon. Kuinka suuren osan esimerkiksi lentomatka tuottaa yhden ihmisen vuoden p√§√§st√∂ist√§ kest√§v√§ll√§ vuositasolla?

Jos taas yritys mainostaa sähköautoa ja korostaa sillä vastuullisuuttaan, olisi sen Kaskealan mukaan vastuullista kertoa valmistavansa edelleen myös polttomoottoriautoja, jos asia on niin.

‚Äď Jos asioita ei tuoda avoimesti esille, vastuullisuus j√§√§ mielikuvan tasolle. Ihmiset luulevat sen perusteella, ett√§ kyseinen br√§ndi on edistyksellinen.

Vaikka fossiilimainontaa voisikin muuttaa läpinäkyvämmäksi, Kaskeala kuitenkin haluaisi, että se kielletään kokonaan.

‚Äď Mink√§ takia mainoksilla normalisoidaan asia, josta meid√§n pit√§isi p√§√§st√§ eroon?

Lue myös: Veho aikoo olla Suomen autoalan ensimmäinen hiilineutraali toimija vuonna 2023

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa