Unsplash/Leon Seibert
Mainonta

Näin markkinoinnin ammattilaiset reagoivat Paula Vesalan BMW-mainokseen: “Kampanja on kökkö”

28.1.2022 13:50
Toni Rajamäki
Vesalan ja BMW:n yhteistyö on kirvoittanut keskustelua sosiaalisessa mediassa.

MarkkinointiUutiset nostaa tässä juttusarjassaan esiin MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmän mielenkiintoisimpia keskusteluita. Tällä viikolla keskustelua herätti muun muassa artisti Paula Vesala ja BMW.

Suomalaisesta vaikuttajamarkkinoinnista ei aina puhuta kovin yleistävään sävyyn. Esimerkiksi Katja Presnal – joka on tehnyt vaikuttajamarkkinointia globaalien jättibrändien kanssa – sanoi tällä viikolla MarkkinointiUutisten haastattelussa seuraavaa:

– Koen, että Suomessa vaikuttajamarkkinointi alana ei koskaan ole kehittynyt edes siihen, missä se oli sen alkuvuosina Yhdysvalloissa. Suurin osa tekemisestä tuntuu epäaidolta.

Lue lisää: Katja Presnal teki yhteistyötä Disneyn kaltaisten jättien kanssa, kunnes sai tarpeekseen vaikuttajamarkkinoinnista: "Suurin osa tekemisestä on epäaitoa"

Epäaitoja yhteistöitä nostetaan välillä esiin. Viimeksi tällä viikolla otsikoihin on noussut isosti Paula Vesalan ja autobrändi BMW:n yhteistyö, joka on herättänyt suurta keskustelua, koska yhteistyö vaikuttaa hyvin päälleliimatulta. Hyvää “brand matchia” heistä ei saa tekemälläkään.

BMW julkaisi Vesala-mainoksia ainakin kauppakeskus Forumin ulkonäytöllä ja Helsingin Sanomissa. Tunnettu artisti sanoo mainoksen sitaatissa: “On vaikuttavaa, että uuden BMW iX:n verhoilun valmistuksessa on käytetty meressä kelluneita muovipulloja ja vanhoja kalaverkkoja”.

Mainosta on pidetty A-luokan viherpesuna. Todellisuudessa sähkömaasturi ei ole ympäristöystävällinen – ei lähelläkään sitä.

Kampanja puhututti myös markkinoinnin ammattilaisia MarkkinointiKollektiivi-ryhmässä.

– BMW:n kampanja on kökkö. Vesalan suuhun laitetut sanat eivät tunnu Vesalan suuhun laitetuilta sanoilta. Ja argumenttikin on hieman niin ja näin. Kalastusverkkoja ja muovipulloja on käytetty jo varsin pitkään esimerkiksi kokolattiamattojen runkomateriaalina, keskustelun aloittaja totesi.

– Näin nuo BMW:n mainokset todella isosti Forumin kulmassa ja meinasin oksentaa! Komppasi toinen.

– Rehellisempää ja uskottavampaa mainontaa odottaisi Bemarilta. Kuka, ihan käsi sydämmellä Bemarin ostava tekee ostopäätöksen sillä perusteella, että penkit on tehty vanhoista muovipulloista ja verkoista. Ja vielä mehustelisi itse itselleen sillä ajatuksella. Kyllä se syy Bemarin valintaan on joku muu. Jonkun Bemarin kohdalla noiden kierrätysasioiden mainostaminen olisi uskottavampaa insinöörimäiseen tyyliin listaten kierrätetyt asiat, kuin lähteä tuollaiseen mielikuvamarkkinointiin. Ei toimi tuo Bemarin kohdalla, tykitti kolmas.

Kampanja sai myös neutraalimpaa vastaanottoa.

– Täällä on aina kiva ylianalysoida ammattilaisena kaikkea kamppiksia, jotka ei yllä johonkin coolius sfääreihin. Itse näen tuon bemukamppiksen suunnattuna naisille (softataan bemun imagoa äijäimagosta), mutta se ei silti häiritse näitä ylinopeutta ajavia bemuhirviöitä. Minusta ihan ok mainos, sanoi yksi keskustelija.

Harva on osoittanut syyttävää sormea Vesalaan, koska pandemiarajoitukset ovat vieneet häneltä runsaasti keikkatuloja.

– Jos mä olisin Vesala, menisin just vaikka mihin mainoksiin ihan protestina, koska oman ammatin harjoittaminen on estetty, totesi eräs ryhmän jäsen.

Suurin ongelma lieneekin BMW:n päässä, ainakin alan ammattilaisten mukaan. Autobrändi on päättänyt ajaa samaa konseptia eri maissa, ja tällöin jälki voi olla juuri tämän näköistä.

– Kansainvälisillä brändeillä on halu tehdä samaa mainontaa mahdollisimman monessa paikassa. Siinä on kuitenkin ongelmansa. Se mikä amerikkalaiselle voi tuntua coolilta, voi suomalaiselle olla vaivaannuttavaa. Kulttuureissa on eroja ja ne erot pitää huomioida mainonnassa. Etenkin, kun brändit haluavat sanoa jotakin muuta, kuin osta minut. Suosittelen kansainvälisillekin brändeille vahvempaa paikallistamista, silläkin uhalla, että mainonnan tekeminen tulee haasteellisemmaksi. Vaivaannuttava ja epäuskottava mainonta on vielä kalliimpaa, keskustelun aloittaja lisäsi.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)