Kuvaaja:
Unsplash/Solen Feyissa
Brändit

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: TikTokin markkinointijohtajalle kenkää, tutkijat kehottavat toimistoja jättämään fossiilisiin polttoaineisiin panostavat asiakkaat

24.1.2022 11:15
Toni Rajamäki
TikTokin lisäksi otsikoissa oli vahvasti Super Bowl ja muoti-ilmiö NFT.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla keskustelua herätti muun muassa TikTokin markkinointijohtajan saamat potkut.


TikTokin markkinointijohtaja sai potkut erikoisten kampanjoiden seurauksena

Lyhytvideopalvelu TikTokin markkinointipäällikkönä vajaat pari vuotta ollut Nick Tran on joutunut jättämään tehtävänsä, kertoo muun muassa New York Post -lehti, joka kertoi myös potkujen taustoista. Lehden mukaan TikTokin ylin johto ei ole pitänyt Tranin sooloilusta, johon liittyy “omituisia” kampanjoita ja tempauksia.

Yksi viimeisimmistä sooloiluista liittyy uutiseen, jonka mukaan TikTok avaa ravintoloita. Uutisten mukaan ravintoloissa valmistetaan TikTokissa trendaavia ruoka-annoksia, joita ihmiset pystyvät tilaamaan koteihinsa. Idean keksijä Tran ei ollut saanut asiaan ylimmän johdon hyväksyntää, mutta siitä huolimatta ravintolakonseptista tuli julkinen.

Muista Tranin “omituisista” kampanjoista NY Post mainitsee TikTokin NFT-kampanjan, jossa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta lyhytvideopalvelun johtoporras ei ilmeisesti pitänyt siitäkään ideasta.

Tutkijat kehottavat toimistoja jättämään fossiilisiin polttoaineisiin keskittyvät asiakkaat

Voittoa tavoittelemattomat järjestöt Clean Creatives ja Union of Concerned Scientists julkaisivat viime viikolle tiedotteen, jossa PR- ja mainostoimistoja kehotetaan lopettamaan yhteistyö ilmastohätää vähättelevien fossiilisiin polttoaineisiin panostavien yhtiöiden kanssa.

Tiedotteen allekirjoitti yli 450 tutkijaa, joiden mukaan yhteistyön jatkuminen hankaloittaa konkreettisten tekojen syntymistä.

– Asiakkaiden kanssa jatkoa harkitsevilla PR- ja mainostoimistoilla on tieteen näkökulmasta vain yksi ratkaisu: päättää kaikki suhteet yrityksiin, jotka suunnittelevat laajentavansa öljy- ja kaasutuotantoa, tiedotteessa sanottiin.

Lähde: Campaignlive

Meta lähdössä NFT-bisnekseen

Kaikki tuntuvat haluavan mukaan NFT-bisnekseen – niin myös Facebookin ja Instagramin taustayhtiö Meta, kertoo The Financial Times -lehti.

FT:n mukaan Facebook ja Instagram vasta tutkivat mahdollisuuksiaan. Tavoitteena kuitenkin on, että käyttäjät voisivat luoda, esittää ja myydä NFT:tä alustoilla. Omia NFT:tä voisi FT:n tietojen mukaan esitellä omassa profiilikuvassaan.

NFT on tämän hetken muotisana, joka tarkoittaa “non-fungible tokenia”. Se on kryptovaluuttatekniikka, jolla voidaan yksilöidä digitaalisia kohteita, kuten taideteoksia, kuvia tai videoita. Mitä Metan lähtö NFT-bisnekseen sitten tarkoittaisi mainostajien kannalta? Sen aika näyttää.

Ensimmäinen Super Bowl -tv-mainos julki

Helmikuun lähestyessä voidaan olla varmoja, että Super Bowl -teema on vahvasti esillä markkinoinnin ja mainonnan maailmassa. Viime viikolla julkaistiin jo ensimmäinen Super Bowl -tv-mainos, kun autokauppabrändi Vroom tuli julki teoksensa kanssa.

Katso Vroomin mainos tästä:


Super Bowlin ympärillä nähtiin myös paljon muita mielenkiintoisia uutisia. Muun muassa Coca-Cola ilmoitti jäävänsä tapahtumasta pois jo toisena vuotena peräkkäin. Olutbrändi Miller puolestaan ilmoitti, ettei yhtiö mainosta Super Bowlissa, mutta se mainostaa tapahtuman yhteydessä Metaversumissa.

Tänä vuonna Super Bowlissa 30 sekunnin mainoksesta joutuu pulittamaan noin 6,5 miljoonaa dollaria eli noin 5,7 miljoonaa euroa. Tapahtuma käydään 13. helmikuuta (14. helmikuuta Suomen aikaa).

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)