Ilmiöt

Greenpeace vaatii fossiilimainonnan kieltämistä – ympäristöjärjestö peitti Finnairin mainoksen omalla banderollillaan

Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntijan Olli Tiaisen mukaan valtionyhtiön toiminta on irvokasta.
Kuva:
Greenpeace/Matti Matikainen
Greenpeace vaatii fossiilimainonnan kieltämistä – ympäristöjärjestö peitti Finnairin mainoksen omalla banderollillaan

Ympäristöjärjestö Greenpeace haluaa kitkeä Suomesta fossiiliyhtiöiden mainonnan. Järjestö julkaisi kannanottonsa tällä viikolla.

Osana kampanjaa Greenpeace peitti lentoyhtiö Finnairin mainoksen Helsingin Kaivokadulla omalla banderollillaan, jossa vastutettiin fossiilimainoksia.

Greenpeacen mukaan isoilla yhtiöillä on iso vastuu ilmastokriisin torjumisessa. Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntijan Olli Tiaisen mukaan Finnairin toiminta on “irvokasta”.

– Tutkijoiden varoituksista ja viime kuukausien äärimmäisistä sääilmiöistä huolimatta fossiili- ja lentoyhtiöt yrittävät jatkaa entisellään. On irvokasta, että valtionyhtiö mainostaa halpalentoja maihin, joissa raivonneiden maastopalojen hiillos on hädin tuskin sammunut, hän sanoo tiedotteessa.

Greenpeace muistuttaa, että fossiilisten polttoaineiden käyttäminen paitsi kiihdyttää ilmastonmuutosta myös tuo terveyshaittoja ihmisille. Vertailuna järjestö käyttää tupakoinnin mainontaa, joka on kielletty Suomessa.

– Tupakan mainonta on ollut Suomessa kiellettyä 43 vuotta. Nyt on aika kieltää myös henkeä ja terveyttä uhkaavien fossiiliyhtiöiden ja -tuotteiden mainonta, sanoo Greenpeace-aktivisti Hanna Jauhiainen.

Helsingin kaupunki on jo äänestänyt ilmastohaitallisen mainontakiellon puolesta, mutta vielä ei ole varmaa, millainen mainonta tarkalleen ottaen joutuu boikottiin ja millä aikataululla.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa