Verkkokaupoista ostaminen on nuorisolle ja työikäisille normaalia, mutta markkinoijien kannattaa ymmärtää, että myös eläkeikäisten verkkoshoppailu on yleistynyt merkittävästi, sanoo tuotevertailusivusto ShopAlike.fi:n tekemä tutkimus.
Tutkimuksessa vertailtiin ShopAliken liiketoimintaa 13 Euroopan maassa ja verrattiin yrityksen sivustojen viime vuoden hakutietoja vuoden 2019 tietoihin. Vertailussa selvisi, että yli 65-vuotiaiden verkkoshoppaajien määrä kasvoi selkeästi koronapandemian seurauksena. Yli 65-vuotiaiden käyttäjien määrä kasvoi Euroopassa keskimäärin 92 prosenttia. Suomessa kasvua tapahtui jopa 129 prosenttia edellisvuodesta. Enemmän kasvua nähtiin vain Itävallassa (182 prosenttia) ja Tanskassa (143 prosenttia).
Yli 65-vuotiaat muodostivat jokaisessa tarkastelussa olleessa maassa joko eniten kasvaneen tai toiseksi eniten kasvaneen käyttäjäryhmän.
Tutkimuksen mukaan vuonna 2020 suomalaiset verkko-ostajat olivat kiinnostuneita erityisesti kotiin, urheiluun ja ulkoiluun liittyvista tuotteista.
Lue myös:
Kotikuntoilu kuuluu tämänkin vuoden kuluttajatrendeihin
Korona sanelee myös tämän vuoden kuluttajatrendit: ruoan verkkokauppa jatkaa kasvuaan
Muotikaupalla oli hankala vuosi: Vaatteiden kivijalkakauppa romahti lähes 700 miljoonalla eurolla
Lähde: Meta GmbH / ShopAlike.fi:n tiedote