Ilmiöt

Kotikuntoilu kuuluu tämänkin vuoden kuluttajatrendeihin

Pandemian pitkittyminen sanelee myös tämän vuoden urheilutottumuksia.
Kuva:
Unsplash/Jonathan Borba
Kotikuntoilu kuuluu tämänkin vuoden kuluttajatrendeihin

Päivittäistavarakauppa Lidl tutki ihmisten kuntoilutottumuksia ja huomasi, että kotikuntoilun suosio on kasvanut räjähdysmäisesti koronaviruspandemian myötä. Lidl uskoo kotikuntoilun suosion jatkuvan tänäkin vuonna, ja yhtiö onkin panostanut alkuvuonna urheilutarvikevalikoimaansa.

Lue lisää: Lidl tutki ihmisten kuntoilutottumuksia ja teki tärkeän havainnon – yritys panostaa yhä vahvemmin urheilutarvikemyyntiin

Myös muut ketjut ovat tehneet saman havainnon: ihmiset kuntoilevat kotona aiempaa ahkerammin, ja trendi tuntuu jatkuvan. Lidlin kyselyn mukaan jopa 70 prosenttia kotikuntoilijoista sanoo jatkavansa kotona liikkumista myös pandemian jälkeen.

K-Citymarket-ketjun vapaa-ajan valikoimapäällikkö Mikko Saajakari kertoo MarkkinointiUutisille, että Citymarketeissa urheiluvälinemyynti kasvoi viime vuonna huomattavasti.

– Kuntoilutuotteiden myynti on kasvanut useita kymmeniä prosentteja viime vuoden aikana. Lyhyempiä ajanjaksoja verratessa, esimerkiksi viime keväänä poikkeustilanteen alkuvaiheessa, kuntoilutuotteiden myynti moninkertaistui, Saajakari paljastaa.

– Odotamme kotikuntoilulaitteiden kysynnän jatkuvan edelleen korkeana, hän jatkaa.

S-ryhmän Sport ja jalkineet -osaston myyntipäällikkö Matti Viitanen paljastaa, että S-ryhmässä kuntoilulaitteiden myynti kasvoi viime vuonna lähes puolella edelliseen vuoteen verrattuna.

– Kuntoilutuotteiden myynti kasvoi 49 prosenttia. Eri kategoriat kasvoivat eri tahtia, ja osassa myynti oli moninkertainen. Alkuvuonnakin kuntoilulaitteita on myyty runsaasti.  Kysyntää on ollut samoille tuotteille, jotka olivat suosittuja jo vuonna 2020. Kovan kysynnän vuoksi tavara oli osittain lopussa viime vuoden aikana, mutta nyt saatavuus on parantunut.

Myös erikoisliikkeiden myynti kasvanut

Kotikuntoilutrendi ei näy vain päivittäistavarakaupoissa, vaan kuluttajat ovat käyttäneet rahojaan myös urheilun erikoisliikkeisiin. Muun muassa Intersport Finlandissa on huomattu, että kotikuntoilu on aiempaa suositumpaa. Intersport-liikkeiden lisäksi yrityksen ketjuihin kuuluu Budget Sport.

– Tutkimme jatkuvasti kuluttajakäyttäytymisen muutoksia ja seuraamme alan trendejä. Erityistä kotikuntoiluun liittyvää tutkimusta emme ole tehneet, mutta poikkeusaikana kasvanut kotikuntoilun suosio on selvästi huomattavissa muissa analyyseissämme, kertoo Intersport Finlandin toimitusjohtaja Sami Kiiski.

Viime vuonna kaupaksi kävivät niin perinteiset kuin nykyaikaisetkin urheilutarvikkeet aina käsipainoista älylaitteisiin.

– Erityisesti kuntoilulaitteiden, pienkuntoilulaitteiden ja painojen suosio kasvoi viime vuoden aikana merkittävästi. Myös suorituksen ja palautumisen laatua mittaavat kellot ja älylaitteet olivat edellisvuotta selvästi kysytympiä. Poikkeusaikana kotikuntoilulaitteiden lisäksi myös ulkoiluun liittyvien vaatteiden ja varusteiden kysyntä on ollut korkealla, Kiiski jatkaa.

Hän ei näe kotikuntoilun suosion laskevan toistaiseksi. Intersport Finland onkin lisännyt kotikuntoilutuotteita etenkin verkkokauppaansa.

– Arvioimme kotikuntoilulaitteiden suosion pysyvän edelleen korkealla. Suosioon vaikuttaa luonnollisesti pandemiatilanteen kehittyminen ja harrastusmahdollisuuksien tilanne.

– Kotikuntoilulaitteet ovat aina kuuluneet Intersportin ja Budget Sportin keskeiseen valikoimaan. Kysynnän kasvaessa olemme lisänneet tuotteita erityisesti verkkokauppamme suurempien kotikuntoilulaitteiden, kuten kuntopyörien ja soutulaitteiden osalta, Kiiski sanoo loppuun.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa