Steinar Engeland / Unsplash
Mainonta

Väitös: Nuoret altistuvat sosiaalisen median kaupalliselle sisällölle muita ikäryhmiä herkemmin

30.11.2023 10:27
Mikko Perttunen
Kulutushyödykkeillä ja brändeillä omaa identiteettiään rakentavat nuoret ovat paitsi vaikuttamisen kohteita myös aktiivisia toimijoita.

Jesse Tuomisen Jyväskylän yliopistolle tekemän väitöstutkimuksen mukaan nuoret kuluttajat ovat sosiaalisessa mediassa sekä aktiivisia toimijoita että vaikuttamisen kohteita.

Nuoret altistuvat sosiaalisen median kaupalliselle sisällölle muita ikäryhmiä herkemmin. Tuomisen tulosten mukaan median toimijat vaikuttavat nuorten ostopäätöksiin ja kulutuskäyttäytymiseen. Toisaalta nuoret ovat sosiaalisessa mediassa kuluttajina myös aktiivisia ja osallistuvat boikotteihin sekä tuovat esiin kuluttajaidentiteettiään.

– Nuoret käyttävät jatkuvasti sosiaalista mediaa, jossa kaupallisen sisällön rooli on erityisen korostunut. Nuoret ovat myös tärkeä asiakasryhmä sekä yrityksille että sosiaalisen median vaikuttajille. Onkin mielenkiintoista pohtia, minkälainen nuorten kuluttajien asema on sosiaalisen median aikakaudella, Tuominen kertoo tiedotteessa.

Tuominen muistuttaa, että nuoret ja erilaiset kaupalliset toimijat, kuten yritykset ja sosiaalisen median vaikuttajat, ovat yhä tiiviimmin kosketuksissa erilaisilla sosiaalisen median alustoilla, kuten YouTubessa, Instagramissa ja TikTokissa.

– Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa muita ikäryhmiä enemmän, jolloin he myös todennäköisemmin altistuvat kaupalliselle sisällölle muita ikäryhmiä enemmän. Toisaalta kulutus on nuorille tärkeää myös identiteetin kannalta, koska nuoret käyttävät erilaisia kulutushyödykkeitä ja brändejä sen rakentamiseen, Tuominen arvioi.

Tuominen tarkasteli tutkimuksessaan somen roolia 15–35-vuotiaiden kuluttamisessa. Hän väittelee aiheesta 5.12.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)