Luin LinkedInistä lyhyen ajan sisään useamman kirjoituksen, joissa kerrottiin kuinka huonosti käyttäytyvät ja epäkiitolliset B2B-asiakkaat ovat imeneet työstä kaiken ilon. Ammattilaiset ovat päätyneet vaihtamaan työpaikkaa, joku jopa koko toimialaa, jotta pääsisivät eroon arkeaan masentavista asiakasmöröistä. Osa kirjoituksista koski spesifisti markkinointialaa. Asiakkaiden vaatimukset kumppaneiden suuntaan voi kirjoitusten perusteella tiivistää piiskurimaiseksi vaatimiseksi, jossa kiitokselle ei ole sijaa edes tavoitteiden ylittyessä.
Jäin pohtimaan huonosti käyttäytymisen typeryyttä, joka joillakin edelleen asuu vahvasti juurtuneena bisneksen nurkkiin. Huonolla käytöksellä tuhotaan kumppanuussuhteita mutta myös haudataan työkalu, jolla voi olla käänteen tekevä vaikutus siihen, pääseekö oma organisaatio vaikkapa kuluvalla vuosipuolikkaalla tavoitteisiinsa.
Puhun energiaedusta. Silloin hyvällä fiiliksellä saadaan ympärillä olevista ihmisistä enemmän kuin vain mitä sopimusteksteissä sanellaan: saatavuuden ja mekaanisen työsuorituksen lisäksi tahtoa ja tunnetta.
Tiedätkö, kuinka tällaisen energiaedun saa käyttöönsä?
Kestävä kasvu syntyy vain ihmisiä kunnioittaen.
Kohdatessa syntyy aina yhteys. Silloin energiaedun saavat aktivoitumaan vain he, jotka käyttäytyvät toisia kunnioittaen, huomioivat hyvän, vaativat rakentavasti, keskustelevat erheet läpi inhimillisesti ja kiittävät.
Opetamme jo taaperoikäisiä toisten huomioimiseen ja kiittämiseen. Jostain syystä nämä varhaisella iällä opitut taidot jäävät kuitenkin joissakin organisaatioissa ovimatolle, vaikka ne tulisi kutsua kunniavieraina sisälle. Tutkimukset vahvistavat, että kestävä kasvu syntyy vain ihmisiä kunnioittaen. Kuinka monta tällaista tutkimustulosta pitää näyttää sellaisten organisaatioiden ja tiimien johdolle, jotka edelleen sallivat bisnekseensä kytkeytyä huonoa käytöstä? Varsinkin kun peruskäytöstapoja kummallisempaa sirkustemppua ei useinkaan edes tarvita.
Me kaikki teemme työmme asiakkaalle, yhteistyökumppanille, johdolle ja tiimillemme lähtökohtaisesti parhaamme mukaan vastineena korvauksesta, jonka saamme ajastamme. Mutta meidät hyvin ja kunnioittavasti kohtaava saa energiaetua. Se puolestaan synnyttää pieniä ihmeitä, joita ei ole budjetoitu tavoitteisiin tai resursseihin. Pientä perustyöhön hyvällä mielellä ja vapaaehtoisesti lisättävää ekstraa ja kultahippuja on saatavilla monelta ammattilaiselta.
Laadukas ja kunnioittava bisneskommunikaatio lisää hyvää mieltä. Se puolestaan lisää ajattelukapasiteettia. Työnteko hyvällä mielellä ei ole pelkästään mukavampaa – lisäksi se tukee mielenterveyttä, luovuutta, resilienssiä, työtyytyväisyyttä sekä luonnollisesti myös tuottavuutta ja taloudellista menestystä.
Maailman tehokkuuskuplassa on hyvä muistaa, että hyvä käytös bisneksessä on excelissä näkymätön, mutta kaikessa voimassaan mittaamattoman suuri resurssi.
Kirjoittaja on MarkkinointiKollektiivin toimitusjohtaja ja CSQ eli Chief Stupid Question Asker.