Kerde Severin / Unsplash
Mainonta

Uusi alennusmyyntilaki vaikuttaa nyt ensimmäistä kertaa Black Friday -tarjouksiin – miten se näkyy marraskuun lopun kampanjoissa?

30.10.2023 10:07
Mikko Perttunen
Ruotsissa vastaava lakimuutos aiheutti sen, että hintoja ”pumpattiin” ylös aiemmin. Samanlainen ilmiö on mahdollisesti nähtävillä myös Suomessa.

Tänä vuonna voimaan astunut kuluttajansuojalain muutos, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alennetun hinnan rinnalla alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty tarjousta edeltäneiden 30 päivän aikana, vaikuttaa ensimmäistä kertaa marraskuun lopun Black Fridayn ympärille keskittyviin alennusmyynteihin.

Ruotsissa samanlainen lakimuutos tuli voimaan jo viime vuoden syyskuussa, mikä johti siihen, että osa kaupoista nosti hintojaan ennen Black Fridayta edeltävän 30 päivän tarkastelujakson alkamista. Jopa 15 prosenttia hinnoista nousi ennen Black Fridayta edeltävän 30 päivän tarkastelujakson alkamista. Vuonna 2021, jolloin laki ei ollut Ruotsissa vielä voimassa, kyseinen luku oli 9 prosenttia.

– Samanlaista hintojen nostamista 30 päivää ennen Black Fridayta on mahdollisesti nähtävissä myös Suomessa. Datamme osoittaa, että hinnat ovat syys-lokakuussa korkealla monissa suosituissa kategorioissa. Tämä voi olla luonnollinen osa kauppojen hinnoittelustrategiaa, ja alennuksia tullaan todennäköisesti tänä vuonna myös jakamaan tuotteittain tai tuotekategorioittain esimerkiksi Singles’ Dayn, Black Fridayn ja joulun alennusmyynteihin, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett arvioi tiedotteessa.

Hintaoppaan tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaisista jo 60 prosenttia tarkistaa ostoksia tehdessään alimman hinnan viimeisen 30 päivän ajalta.

Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan 70 prosenttia kuluttajista ei luota kauppojen ilmoittamiin Black Friday-alennuksiin.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Matinvesi-Bassettin mukaan on ollut ilo huomata, miten kattavasti viimeisen 30 päivän alin hinta ilmoitetaan jo suomalaiskaupoissa. Etenkin monet isommat kauppaketjut Suomessa ovat nähneet vaivaa tuodakseen hinnat esille kuluttajille. Tälle on ollut selkeä tarve, sillä Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan 70 prosenttia kuluttajista ei luota kauppojen ilmoittamiin Black Friday-alennuksiin.

Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett arvioi, että hintojen nostamista 30 päivää ennen Black Fridayta on mahdollisesti nähtävissä myös Suomessa.

Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio ei usko hintojen merkittävään nostamiseen kuukautta ennen Black Fridayta.

– Mikään näkemäni tai kuulemani ei viittaa siihen, että kaupoilla olisi aikeita nostaa hintoja Black Fridayn takia jopa kuukautta etukäteen. Tämä ei todennäköisesti olisi edes kannattavaa, koska hintoja on jo nyt jouduttu nostamaan inflaation vuoksi ja kuluttajien ostovoima on heikentynyt, Kallio toteaa Hintaoppaan Kuluttajakompassi-raportissa.

Kallion mukaan loppuvuoden kampanjoissa alennukseen saatetaan kuitenkin laittaa vähemmän tuotteita kuin aiempina vuosina, ja kaupat saattavat suosia erilaisia yhdistelmätarjouksia, koska aiempia hintoja ei silloin tarvitse ilmoittaa. Toisena vaihtoehtona hän näkee, että Black Friday -kampanjoita ei venytetä viikonloppuun ja joulukampanjat aloitetaan vasta joulupäivänä, jolloin hintojen ilmoittamiseen oikein liittyy vähemmän työtä.

Miehet ovat elektroniikkatarjousten perässä

Tänä vuonna Black Friday on 24. marraskuuta. Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset odottavat Black Fridayn alennusprosentin olevan keskimäärin 24,7 prosenttia.

Lähes puolet suomalaisista kertoo melko tai erittäin todennäköisesti tekevänsä ostoksia Black Fridayn aikana. Miehet aikovat polttaa alennusmyynneissä selvästi enemmän rahaa kuin naiset. Black Friday -ostoksia tekevät miehet arvioivat käyttävänsä rahaa keskimäärin 353 euroa ja vastaavasti naiset 201 euroa. Ikäryhmistä suurin Black Friday -budjetti on kyselyn perusteella 60–75-vuotiailla.

Eniten Black Fridaysta suunnitellaan elektroniikan sekä muodin ja vaatteiden ostamista. Miehistä 66 prosenttia suunnittelee ostavansa elektroniikkaa, kun naisista osuus on vain 24 prosenttia. Miesten mieltymys elektroniikkaan saattaa selittää myös osan Black Friday -budjettien isosta erosta.

Matkapuhelimet ja kuulokkeet ovat jo useamman vuoden ajan vuorotelleet Black Fridayn suosituimpana tuotekategoriana. Kolmannelle sijalle paikkansa ovat vakiinnuttaneet erilaiset näytöt.

Viimeisen kahden vuoden ajan suosituin yksittäinen tuote on ollut Sonyn PlayStation 5.

Hintaoppaan tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa lokakuun alussa. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.