Brändit

Tutkimus: Hintojen nousu on saanut yli 40 prosenttia suomalaisista vaihtamaan tai harkitsemaan käyttämiensä yritysten vaihtamista

9.11.2023 8:05
Mikko Perttunen
Päivittäistavarakaupassa asiakkaiden liikkuvuus suurinta.

Asiakkuusmarkkinointiliiton Asiakkuusindeksi 2023 -tutkimuksen mukaan 15,1 prosenttia suomalaisista on vaihtanut kilpailevan yrityksen asiakkaaksi yleisen hintojen nousun vuoksi. 27,1 prosenttia kertoo harkinneensa vaihtamista kilpailijaan.

Tutkimukseen vastasi tänä vuonna 5251 asiakasta arvioiden 57 yritystä.

Kaikkein eniten asiakkaat liikkuvat päivittäistavarakaupassa. 23,3 prosenttia vastaajista kertoo vaihtaneensa tai harkinneensa vaihtamista toisen päivittäistavarakaupan asiakkaaksi viimeisen puolentoista vuoden aikana.

Sähköyhtiötä on vaihtanut tai sen vaihtoa on harkinnut 23 prosenttia vastaajista. Käyttötavaroiden kaupan kohdalla osuus on 17,3 prosenttia ja teleoperaatoreiden kohdalla 16,5 prosenttia.