Brändit

Tony's Chocolonely haluaa ottaa suurempaa jalansijaa Suomessa, missä kuluttajat eivät ole vielä heränneet suklaatuotannon epäkohtiin

Hollantilaisyrityksen tuotteita on myyty Suomessa vuodesta 2018 lähtien.
Kuva:
Tony's Chocolonely
Tony's Chocolonely haluaa ottaa suurempaa jalansijaa Suomessa, missä kuluttajat eivät ole vielä heränneet suklaatuotannon epäkohtiin

Hollantilainen suklaavalmistaja Tony's Chocolonely tunnetaan maailmalla huippusuosittuna aktivistibrändinä, joka levittää tietoisuutta kaakaoviljelmillä esiintyvästä orjuudesta ja lapsityövoimasta. Tony's Chocolonelyn omat suklaat ovat tuotettu ilman orjatyötä, ja yrityksen missiona on tehdä koko maailman suklaasta orjavapaata.

Viime viikolla Tony's Chocolonely sai hyviä uutisia EU-parlamentistä, jossa tehtiin aloite yritysvastuulainsäädännöstä. Aloitteessa todetaan, että yritysvastuu koskee muun muassa ihmisoikeuksien noudattamista. Yritysvastuulaki koskisi kaikkia eurooppalaisia yrityksiä, jotka joutuisivat vastuuseen, jos heidän hankintaketjuissaan ilmenisi ihmisoikeusrikkomuksia.

Laki paitsi auttaisi Tony's Chocolonelyta missiossaan eli tietoisuuden levittämisessä mutta todennäköisesti myös taloudellisesti. Yritys on saanut monessa maassa jalansijaa suklaamarkkinoilla, mutta Suomessa brändi on vielä jäänyt pieneksi tekijäksi. Yrityksen viestinnästä kuitenkin sanottiin MarkkinointiUutisille, että nyt tähtäimessä on aiempaa isompi kasvu Suomessa kuin aikaisempina vuosina.

– Tähän mennessä olemme kasvaneet (Suomessa) 5-10 prosentin vuosivauhtia, mutta tänä vuonna tähtäämme kasvussa kunnianhimoisesti plus 30 prosenttiin, vuodesta 2018 lähtien Suomen markkinoilla olleen yrityksen viestinnästä kerrottiin.

Kasvuodotusten taustalla on alkuvuodesta lähtien voimassa ollut sopimus S-ryhmän kanssa. Tony's Chocolonelylla tiedostetaan myös se, että suomalaiset ovat yleensä ottaen valveutuneita ja näin ollen hyvin kiinnostuneita eettisesti oikeista ratkaisuista.

Tony's Chocolonelyn mukaan myyntitulosten perusteella suomalaiset eivät tällä hetkellä halua sen enempää orjavapaata suklaata kuin muutkaan. Se johtunee kuitenkin siitä, että tietoisuutta ei ole vielä levitetty tarpeeksi.

– Meillä on Suomessa isot mahdollisuudet, sillä suomalaiset ovat hyvin valveutuneita. He eivät vain vielä tiedä kovin hyvin kaakaoviljelmien ongelmista.

Meillä on Suomessa isot mahdollisuudet, sillä suomalaiset ovat hyvin valveutuneita

Suomen-myynti on vain noin 0,25 prosenttia koko yrityksen liikevaihdosta, joten Suomi on hyvin pieni osa suklaabrändin palapeliä, jos asiaa katsoo taloudellisesta näkökulmasta. Se ei kuitenkaan vähennän yrityksen motivaatiota investoida Suomeen.

– Puhtaasti liikevaihtoa katsomalla puhutaan pienestä markkinasta, mutta kuten sanomme aina, missiomme ei ole rahan tekeminen. Katsomme mieluummin, millaisen vaikutuksen teemme ja kuinka hyvin ihmiset ovat tietoisia suklaatuotannon ongelmista. Tietoisuuden levittämisen suhteen meillä on paljon voitettavaa Suomessa.

Isomman jalansijan nappaaminen Suomen suklaamarkkinassa ei kuitenkaan tapahdu kovin nopealla aikataululla, sillä Tony's Chocolonelyn markkinointistrategiaan ei kuulu mainostilan ostaminen.

– Missiomme on markkinointimme ainoa tarkoitus, ja loput keinot auttavat meitä saavuttamaan tavoitteemme. Ytimessämme on suorapuheisuus, yrittäjähenkisyys, itsepäisyys ja tahto saada ihmiset hymyilemään. Emme osta mainostilaa, ja uskomme mieluummin pull- kuin push-markkinointiin. Lisäksi olemme aina rehellisiä kauniista ja ei niin kauniista asioista, viestintäosasto kertoi yrityksen markkinointistrategiasta.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa