Elice Moore / Unsplash
Luovuus

Teosto: Digitaaliset alustat nyt ensimmäistä kertaa suurimpana tekijänoikeuskorvausten lähteenä

26.10.2023 10:16
Mikko Perttunen
Maailmanlaajuisesti tekijänoikeuskorvaukset nousivat yhteensä yli 12 miljardiin euroon.

Luovien sisältöjen tekijänoikeuskorvauksia kerättiin Suomessa vuonna 2022 yhteensä 115 miljoonaa euroa. Kasvua oli 4,5 prosenttia, mutta Suomi jää reilusti jälkeen muista pohjoismaista. Ruotsissa kasvua oli 25,8 prosenttia ja Tanskassa 6,4 prosenttia.

Musiikkialan tekijänoikeuskorvauksissa Suomi pärjäsi hieman paremmin: niitä kerättiin vuonna 2022 yhteensä 76 miljoonaa euroa, joka on 9,2 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Luovien alojen tekijänoikeuskorvaukset nousivat vuonna 2022 maailmanlaajuisesti lähes 27 prosenttia. Samalla päädyttiin ennätyslukemiin, yli 12 miljardiin euroon. Musiikista korvauksia kerättiin globaalisti eniten, 10,8 miljardia euroa.

Tiedot selviävät kansainvälisen tekijänoikeusjärjestöjen kattojärjestö CISACin Global Collections- raportista, joka kattaa tiedot 116 maan tekijänoikeuskorvauksista musiikin, kirjallisuuden, näyttämötaiteen ja audiovisuaalisten sisältöjen aloilla.

Suurimmaksi korvausten lähteeksi nousivat ensimmäistä kertaa digitaaliset alustat. Digitaalisilta alustoilta kerätyt korvaukset olivat viime vuonna peräti 4,2 miljardia euroa, mikä on tuplasti verrattuna korona-aikaa edeltävään vuoteen 2019.

Digitaaliset alustat ohittivat ensimmäistä kertaa perinteisen median eli esimerkiksi televisiosta ja radiosta kerätyt korvaukset. Niistä kerätyt korvaukset kasvoivat viime vuonna 11 prosenttia kaikkiaan 4,04 miljardiin euroon. Erityisesti monilla Aasian markkinoilla digitaaliset korvaukset muodostavat jo valtaosan koko korvauskertymästä. Musiikissa digitaalisilta alustoilta kerättyjen korvausten osuus on suurin, 37,7 prosenttia koko korvauskertymästä.

Luova ala onkin vihdoin kuronut umpeen korona-ajan kuopan.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Luova ala onkin vihdoin kuronut umpeen korona-ajan kuopan. Live-sektori on edelleen noin kahdeksan prosenttia jäljessä koronaa edeltävästä ajasta. Sekin kasvoi kuitenkin edellisvuoteen verrattuna 70 prosenttia 2,68 miljardiin euroon.

CISACin raportti ennustaa, että tekijänoikeuskorvausten kasvu tulee hidastumaan sekä video- että musiikkisisällön striimauksessa. Vaikka kasvu hidastuu, se jatkuu tasaisena erityisesti suoratoistopalveluiden omaksumien uusien hinnoittelu- ja mainosrahoitteisten strategioiden myötä.