Unsplash/Luca Bravo
Toimistot

TBWA Worldwide valittiin maailman innovatiivisimpien mainostoimistojen joukkoon, mutta mikä on Helsingin-toimiston rooli ketjun kansainvälisessä menestyksessä?

16.3.2021 12:30
Toni Rajamäki
TBWA\Helsingin viime vuosi oli taloudellisesti vahva.

Markkinointiketju TBWA Worldwide on saanut jälleen tunnustusta kansainvälisesti, kun Fast Company -sivusto valitsi ketjun toista kertaa putkeen vuoden innovatiivisimpien mainostoimistojen joukkoon.

Kansainvälinen menestys kertoo, että yli 300 toimistoa kattavassa ketjussa tehdään laajalti hyvää työtä, mutta menestys kielii myös yksittäisten toimistojen loistosta. Yksi näistä toimistoista on TBWA/Helsinki, painottaa Helsingin-toimiston toimitusjohtaja Sami Tikkanen. Tikkasen mukaan TBWA:n pääkonttori valitsi koko ketjusta 10 työtä Fast Companyn arvioon, ja näistä 10 työstä peräti kaksi tuli Suomesta. Mukaan pääsivät Fortumille kehitetty Vipu-kampanja ja Telian kanssa tehty virtuaalinen jääkiekkosarja ePlayoffsit, joka luotiin Liigan viime kauden päätyttyä ennenaikaisesti.

Lisäksi Tikkanen sanoo, että TBWA\Helsingin rooli koko ketjun menestyksessä näkyy siinä, että Suomen-toimiston arvostus on korkealla.

– Meillä on tosi iso ote ketjun sisällä. Muissa toimistoissa seurataan, mitä me teemme täällä Suomessa, Tikkanen sanoo MarkkinointiUutisille.

Siinä myös piilee koko ketjun menestyksen salaisuus: yhteistyö.

– Ketjujen välillä on paljon yhteistyötä ja kommunikaatiota. Esimerkiksi eri maiden toimitusjohtajat kokoustavat virtuaalisesti kerran kahdessa viikossa käsitellen globaaleja teemoja. Lisäksi on johtajien ja erityisosaajien välisiä kokouksia, on strategisiin asioihin ja projekteihin liittyviä tapaamisia, on innovaatiofoorumeja, Tikkanen luettelee.

Mutta luonnollisesti TBWA-ketjun yltäminen maailman innovatiivisimpien mainostoimistojen joukkoon ei johdu vain Helsingin-toimistosta tai kansainvälisestä yhteistyöstä. Tikkasen mukaan ketjun menestys johtuu erityisesti neljästä asiasta, joista ensimmäinen on etenkin globaaleille asiakkaille tehty luova suunnittelutyö. Toinen asia on yrityksen oma kehitystyö ja innovatiivisuus, joista esimerkkinä voidaan nostaa esiin erilaisten työkalujen kehittäminen ja käyttäminen tai vaikkapa tuotedesignpuoleen aiempaa vahvempi panostaminen.

– Kolmantena asiana on tietynlainen työskentelykulttuuri. Pidämme huolta ihmisestä ja autamme heitä – etenkin tällaisina aikoina, Tikkanen sanoo ja jatkaa:

– Neljäs asia on meidän menestys kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa. Esimerkiksi Suomessa olemme olleet kolme kertaa putkeen Vuoden mainostoimisto. Muut ketjumme toimistot ovat voittaneet samanlaisia palkintoja omissa maissaan, minkä lisäksi työmme ovat voittaneet lukuisia palkintoja, kuten Effieitä.

Helsingin-toimistolla takanaan vahva vuosi

TBWA\Helsingin viime vuosi oli hyvä vaikeasta maailmantilanteesta huolimatta. Tikkasen mukaan toimiston liikevaihto kasvoi 5-10 prosenttia ja nousi yli 20 miljoonaan euroon.

Helsingin-toimiston menestys on jatkunut jo pitkään. Tikkasen mukaan kaikki lähtee yrityksen omasta kulttuurista, jossa korostetaan luovuutta ja luottamusta.

Lue myös: Vuoden Toimisto 2021 -voittajat selvillä – TBWA/Helsinki juhli taas

– Luotamme ja uskomme työntekijöihimme, ja haluamme nähdä sisäistä luovuutta. Meillä kaikilla on yhteisenä tahtotilana se, että rima asetetaan korkealle ja että haluamme olla kansainvälisen tason toimisto. Se tarkoittaa sitä, että uskallamme olla rohkeita ja kokeilunhaluisia, minkä asiakkaat ovat oppineet meistä. He ovat huomanneet, että meillä on kyky tehdä jotain muutakin kuin vain perinteisiä asioita.

Meillä kaikilla on yhteisenä tahtotilana se, että rima asetetaan korkealle ja että haluamme olla kansainvälisen tason toimisto

Laaja-alaisen sisäisen luovuuden ja erottuvien sekä innovatiivisten projektien luominen ovat mahdollisia vain monipuolisella henkilöstöllä. Siksi TBWA\Helsinki onkin muuttunut vuosien aikana todelliseksi hybriditoimistoksi.

– Olemme miettineet paljon, millainen on moderni toimisto. Se on johtanut laaja-alaisen osaamisen hankkimiseen. Haluamme tehdä asiakkaille kampanjoita, joissa pystymme olemaan mukana kaikilla osa-alueilla.

Kaiken lähtökohtana on kuitenkin aito välittäminen asiakkaasta, koska vain sillä tavalla luodaan menestyneitä kampanjoita, lisätään asiakastyytyväisyyttä ja voitetaan palkintoja.

– Meillä on kyky hahmottaa yrityksen kulttuuri, heidän arvomaailmansa ja strategiansa. Brändin pitää olla kiinnostava ja ajassa kiinni, ja me voimme auttaa sen luomisessa vain ymmärtämällä asiakkaan kulttuurin, Tikkanen kiteyttää.

MAINOS
MAINOS