Kesko
Digitaalisuus

Tässä ovat Suomen suosituimmat ruoan verkkokaupat – kärkipaikasta käydään armotonta taistelua

3.12.2021 10:45
Toni Rajamäki
S-ryhmä ja Kesko eivät dominoi ruoan verkkokauppakisaa. Etenkin nuoret käyttävät mieluummin halvempaa vaihtoehtoa.

S-ryhmä ja Kesko ovat päivittäistavarakaupan selkeät hallitsijat Suomessa, sillä ne nappaavat yli 80 prosenttia kaikesta kaupasta. Ruoan verkkokauppakisassa tilanne on kuitenkin osittainen erilainen.

Asia selviää MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tekemästä selvityksestä, jossa kysyttiin tuhannelta suomalaiselta, mitä ruoan verkkokauppaa he käyttävät eniten.

Tutkimustulosten perusteella puolet verkosta ruokaa tilaavista suomalaisista suosii eniten S-ryhmän ja Keskon verkkokauppoja, ja kumpaakin suosii 25 prosenttia vastaajista. Jättikaksikko ei kuitenkaan valloita ykkössijaa kahdestaan, vaan jaetulle ykkössijalle 25 prosentin osuudella nousee myös Fiksuruoka.fi, joka keskittyy pelkästään ruoan verkkokauppaan. On kuitenkin huomioitava, ettei tutkimuksessa selvitetty, kuinka suuren osuuden kukin toimija nappaa kaikesta nettikaupasta.

Lue myös: Yli 70 prosenttia suomalaisista ei ole vielä tilannut ruokaa verkosta – näillä perustein ihmiset valitsevat verkkokaupan

Kärkikolmikon takana yksikään toimija ei ole onnistunut ottamaan suurta jalansijaa ihmisten ensisijaisena ruoan verkkokauppana. Esimerkiksi Fiksuruoan suora kilpailija, ruotsalaistoimija Matsmart on vain viidelle prosentille ykkösvaihtoehto.

Monien verkkokauppojen ongelmana on se, että ne eivät toimi koko maan laajuudella. Esimerkiksi Wolt Market ja Kauppahalli24 toimivat vain muutamissa tietyissä kaupungeissa. Keskon ja S-ryhmän ruoan verkkokauppojen toiminta-alueisiin ei puolestaan kuulu kunnat ja pienet kaupungit. Fiksuruoan ja Matsmartin kaltaiset, puhtaasti kuivaelintarvikeverkkokauppaan keskittyvät toimijat saavat tästä hyödyn, sillä ne toimittavat ruokaa ympäri Suomen. Fiksuruoka onkin selkeästi suosituin vaihtoehto monissa maakunnissa, joissa ei ole montaa isoa kaupunkia.

Ruoan verkkokaupan koko on moninkertaistunut pandemia-aikana, ja kisaan on tullut mukaan paljon uusia toimijoita. Pian toimintansa aloittaa norjalainen Oda, jolla on isot suunnitelmat Suomessa. Jo edellä mainittujen toimijoiden lisäksi suomalaisia haastaa myös muussa Amazon, joka myy kuivaelintarvikkeita. Kuluttajille löytyy myös toisenlaisia vaihtoehtoja, kuten Feelian ja Tokmannin kotiruokakauppakonseptit.

Fiksuruoka nuorten ykkönen

Ikäluokkia vertaillessa saadaan mielenkiintoisia huomioita. Etenkin nuorten ja vanhempien kuluttajien välillä näkyy selkeä ero: pääsääntöisesti nuoret suosivat Fiksuruokaa ja vanhemmat  perinteisempiä toimijoita.

IROResearchin tekemän kyselyn mukaan 18–34-vuotiaiden ryhmässä Fiksuruoka on selkeästi useimmiten kuluttajien ykkösvaihtoehto. 18–24-vuotiaissa 37 prosenttia käyttää Fiksuruokaa eniten ja 25–34-vuotiaissa 38 prosenttia. S-ryhmää suosii 18–24-vuotiaissa 17 prosenttia ja 25–34-vuotiaissa 29 prosenttia, kun taas Keskon luvut ovat 25 prosenttia ja yhdeksän prosenttia.

Nuorten kohdalla asiaa voi selittää etenkin Fiksuruoan halvoilla hinnoilla. Yrityksen konsepti perustuu siihen, että valikoima koostuu lähinnä poisto- ja jäännöseristä, mikä puolestaan mahdollistaa keskimääräistä edullisemman hinnan. Fiksuruoan etuina ovat myös nuorekas brändi ja taitavasti toteutettu markkinointi, jonka lähtökohtana on digitaalisuus. Kolmantena asiana on tietenkin myös se, että yritys toimii vain verkossa, joten kaikki tekeminen tähtää verkkomyyntiin toisin kuin kilpailijoilla.

Fiksuruoka on onnistunut myös herättämään vanhempien kuluttajien kiinnostuksen, sillä myös 55–64-vuotiaiden ryhmässä yritys lyö Keskon ja S-ryhmän. Kyseisessä ikäryhmässä 26 prosenttia käyttää Fiksuruokaa eniten, kun taas Keskon ja S-ryhmän lukema jää 17 prosenttiin.

Kesko on suosituin vaihtoehto kahdessa ikäryhmässä: 35–44-vuotiaissa ja yli 65-vuotiaissa. Etenkin yli 65-vuotiaat suosivat Keskoa selvästi enemmän kuin muita, sillä heistä 45 prosenttia ostaa eniten Keskon kaupoista. S-ryhmä on ikäryhmän toisena 20 prosentin osuudellaan.

S-ryhmä on suosituin 45–54-vuotiaissa, jossa sen osuus on 33 prosenttia. Keskon osuus puolestaan on 26 prosenttia. S-ryhmä menestyy kuitenkin tasaisesti jokaisessa ikäryhmässä.

Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että kilpailu suosituimman ruoan verkkokaupan paikasta on armotonta. Kilpailu tuskin on helpottumassa, sillä toimialalle tuntuu olevan tällä hetkellä tunkua, ja kaikki nykyiset toimijat kertovat investoivansa vahvasti tulevaisuuteen. Muun muassa Odalla, Kauppahalli24:llä ja oletettavasti myös Wolt Marketilla on suuret suunnitelmat tulevaisuuteen, joten nykyisen kärkikolmikon ei auta jäädä makaamaan paikoilleen.

Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tiedonkeruuaika oli 16.–24.11.2021. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.

Lue myös:

Kesko investoi tulevina vuosina kymmeniä miljoonia euroja ruoan verkkokauppaan – pääkaupunkiseudulle rakennetaan automaattiavusteinen keräilyjärjestelmä

Maailman tehokkain ruoan verkkokauppa saapuu Suomeen – “Edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten”

Pääkaupunkiseudulta Turkuun laajentuva Kauppahalli24 aikoo haastaa S-ryhmän ja Keskon ruoan verkkokauppakisassa

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)