Oda
Brändit

Maailman tehokkain ruoan verkkokauppa saapuu Suomeen – “Edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten”

8.4.2021 10:25
Toni Rajamäki
Norjalainen verkkokauppa aloittaa Suomessa tämän vuoden lopussa.

Norjalainen teknologiayhtiö, ruoan verkkokauppaan keskittyvä Oda rantautuu Suomeen tämän vuoden loppupuolella. Yritys kertoi suunnitelmistaan torstaina.

Yrityksen tiedotteen mukaan Oda on maailman tehokkain ruoan verkkokauppa. Tehokkuuden mittarina on käytetty Unites Per Hour -lukemaa. Norjassa Oda on yltänyt yli 70 prosentin markkinaosuuteen, ja se tähtää myös Suomessa isojen ruoan verkkokauppatoimijoiden joukkoon Keskon sekä S-ryhmän rinnalle.

– Suomi on ruoan verkkokaupan osalta yhä alipalveltu markkina. Ruokakauppa on keskittynyt täällä kolmelle toimijalle ja edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten, muistuttaa Oda Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi tiedotteessa.

Vaikka Oda toimii vain verkkokauppana, yritys haluaa kuulua Suomen suurimpiin päivittäistavarakaupan toimijoihin. Kasvupotentiaalia on paljon, sillä koronapandemiasta huolimatta ruoan verkkokauppa on vielä pientä Suomessa. Vain pari prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta käydään verkossa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa yli 10 prosenttia kaikista ruokaostoksista tehdään verkossa.

– Oda aikoo olla neljäs merkittävä ruokakauppa Suomessa ja tuoda suomalaisille lisää valinnanvaraa. Haluamme tehdä Odasta suomalaisten lempiruokakaupan netissä. Uskomme, että tämä on mahdollista, kun tarjolla on omaan elämänrytmiin sopiva, nopea ja edullinen ruoan verkkokauppa ja aidosti sujuva palvelukokemus.

Oda julkisti Suomi-suunnitelmiensa yhteydessä, että yritys on kerännyt yli 220 miljoonan euron sijoituksen. Sijoittajiin lukeutui muun muassa Softbank, joka on sijoittanut muun muassa Supercelliin. Suomi on ensimmäinen maa, johon Oda laajentaa. Ensi vuonna yritys suuntaa Saksan markkinoille.

Toimintamallinsa muun muassa automaatioon ja datan hyödyntämiseen rakentava Oda kertoo panostavansa erityisesti korkealaatuiseen tuoretuotteiden, vihannesten ja hedelmien valikoimaan, tuttujen suomalaisbrändien sekä pien- ja lähituottajien tarjoomaan. Lisäksi yritys kertoo tuovansa kuluttajille myös markkinoiden laajimman valikoiman kuljetusvaihtoehtoihin.

Oda aloittaa toimintansa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, mutta yritys laajentaa uusille alueille kysynnän kasvaessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)