Media

🔍 Suomi-Twitterin suuri nimi Pekka Sauri on X:stä harvoin pois tuntia pidempään: ”Näen vain vähän toksisuutta, josta X:ää on syytetty”

14.9.2023 10:35
Iina Kansonen
Sauri uskoo X:n valoisaan tulevaisuuteen ja muistuttaa, että jokainen on kanavassa oman profiilinsa päätoimittaja.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Twitter on muuttunut arvaamattomaksi sen jälkeen, kun Elon Musk osti alustan vuonna 2022, sanoo Pekka Sauri. Hän on tullut tunnetuksi poliitikkona, virkamiehenä, työelämäprofessorina ja kirjailijana, mutta myös Suomi-Twitterin – tai nykään X:n – suurena suomalaisena.

Eikä turhaan. Saurilla on X:ssä lähes 145 000 seuraajaa. Se on enemmän kuin yhdelläkään kotimaisella maakuntalehdellä tilaajia, Sauri toteaa. MarkkinointiUutiset tapasi Saurin Profession Viestintä-tapahtumassa Helsingissä.

Hän kertoo julkaisevansa kymmenisen twiittiä päivittäin. Sen lisäksi hän osallistuu keskusteluihin kommentoimalla muiden twiittejä.

–  Käytän X:ää lähes reaaliajassa. On harvinaista, että olen sieltä poissa tuntia pidempään. Siellä tapahtuu pääosa mun yhteiskunnallisesta viestinnästä, Sauri sanoo. 

Sauria hymyilyttää, kun hän muistelee, miten moni twiittaaja julisti lähtevänsä Twitteristä Elonin kaupan jälkeen.
MAINOS

Vaikka X:n arvaamattomuus ärsyttää Sauria, ei hän ole suunnitellut jättävänsä kanavaa.

–  Niin kauan kuin siellä on päättäjät, kansalaisjärjestöt, poliitikot ja muut vaikutusvaltaiset tahot, se on merkittävä kanava. Jos he häipyvät, ei X:ää enää kannata käyttää ja se lakkaa olemasta.

Sauri kuitenkin myöntää, että joutuu miettimään jatkuvasti, tukeeko hän X:ää käyttäessään jotakin ”yhteiskunnallisesti arveluttavaa kehitystä”, vaikkei itse kirjoitakaan kanavaan aggressiivista sisältöä.

X:lle ei ole korvaavaa kanavaa

X:ää syytetään usein muun muassa vihapuheesta ja polarisaation lietsonnasta. Sauri kuitenkin sanoo, ettei ole huomannut niiden lisääntyneen merkittävästi Muskin kohua herättäneen kaupan jälkeen.

–  Mun feedissäni keskustelu on hyvin rauhallista ja ystävällismielistä. Näen vain vähän sitä toksisuutta, mistä X:ää on syytetty. Ehkä mä olen niin nössö, etten herätä reaktioita, Sauri sanoo ja nauraa.

Sauria hymyilyttää silloinkin, kun hän muistelee, miten moni twiittaaja julisti lähtevänsä Twitteristä Elonin kaupan jälkeen – ja osa lähtikin.

Sauri sanoo, että ihmiskunta on siirtymässä valvotusta kommunikaatiosta ja joukkoviestinnästä omavalvontaiseen joukkoviestintään.

–  Mutta näyttää siltä, että kaikki ovat tulleet hissukseen takaisin. Se johtuu varmaankin siitä, että X:lle ei ole vaihtoehtoisia kanavia. Muita alustoja toki on, mutta ne ovat erityyppisiä tai sitten niiden tavoittavuus on paljon pienempi.

Sauri näkee X:n tulevaisuuden suhteellisen valoisana, jos kanava vain säilyy suurin piirtein nykyisellään eikä ainakaan muutu huonommaksi. Hän ei usko, että joukkopakoa X:stä on luvassa – ainakaan niin pitkään kuin korvaavaa foorumia ei ole.

Oman profiilinsa päätoimittaja

Sauri sanoo, että ihmiskunta on siirtymässä valvotusta kommunikaatiosta ja joukkoviestinnästä omavalvontaiseen joukkoviestintään. Sellaisessa viestinnässä jokainen on oman sometilinsä päätoimittaja, ja jokaisen tulee ottaa vastuuta omasta viestinnästään.

Siinä suomalaisilla on kuitenkin Saurin mukaan vielä treenaamista. Mutta ihmekös tuo: somehan on ollut laajassa käytössä vasta viitisentoista vuotta, Sauri lisää.

Helpoin tapa saada huomiota on X. Mitä kohahduttavampaa siellä sanoo, sitä nopeammin ja varmemmin se leviää.

Sauri kertoo kokevansa vastuuta paitsi siitä, mitä itse kirjoittaa kanavaan, myös siitä, millaisia keskustelija kanavassa ylipäätään käydään.

–  Yritän näyttää positiivista esimerkkiä siitä, miten sosiaalista mediaa voi käyttää hyvässä hengessä ja muita osapuolia kunnioittaen. Pyrin käyttämään inklusiivista viestintätapaa, joka ei sulje ketään pois. Haluan kutsua mahdollisimman monet X-ympäristööni, joka on turvallinen ja jossa ei tarvitse pelätä loukatuksi tulemista.

X on helpoin tapa saada huomiota

Sauri suosittelee X:n käyttöä kaikille päättäjille. Hän muistuttaa, että siellä ovat myös valtamediat, jotka poimivat kanavasta juttuvinkkejä.

–  Helpoin tapa saada huomiota on X. Mitä kohahduttavampaa siellä sanoo, sitä nopeammin ja varmemmin se leviää.

Sauri muistelee, miten THL luopui viime keväänä X:n käytöstä. Hän kertoo, ettei ole sen koommin juurikaan törmännyt THL:n viestintään. Hänen mukaansa somen idea kun on nimenomaan tulla käyttäjän luokse.

–  Jos pitää ruveta etsimään jonkun tahon viestintää, jää etsintä helposti tekemättä.

Vaikka Sauri ei kritisoi X:ää erityisemmin, hän on sitä mieltä, että se olisi käyttäjilleen parempi paikka, jos sen algoritmit olisivat läpinäkyviä.

–  Kuluttajille tulisi kertoa, millä perusteella postauksia tulee feediin näkyviin. Myös sen tulisi olla läpinäkyvää, mihin alusta käyttää käyttäjistä keräämäänsä dataa.

Sauri toivoo myös, että X moderoisi keskusteluja jatkossa polarisaatiota vähentävästi. Hänen mukaansa esimerkiksi räikeimmät provokaattorit voitaisiin torjua kanavalta.