Suomalainen tapahtumateknologiayritys Liveto Group Oy on ostanut lipunmyyntipalveluja tuottavan Eventio Oy:n.
Yrityskaupan ansiosta vuonna 2014 perustettu Liveto ja Eventio voivat yhteisvoimin kehittää palveluita ja teknologiaa, jotta tapahtuma-alan kannattavuutta lisääviä palveluita voidaan tarjota yhä useammalle alan toimijalle. Toistaiseksi yhtiöt jatkavat toimintaansa omina erillisinä yrityksinä.
Liveton taustalla on kokeneita teknologiayrittäjiä ja sijoittajia kuten Kim Väisänen ja Lennu Keinänen. Uutena sijoittajana mukaan liittyi muun muassa Motonetin omistajana ja urheilu- ja kulttuuritukijana tunnettu Eero Broman.
"Yhä useampi tapahtumajärjestäjä kamppailee kannattavuuden kanssa."
– Yhä useampi tapahtumajärjestäjä kamppailee kannattavuuden kanssa samalla, kun kuluttajien taloustilanne on heikentynyt. Kesällä nähtiin ensi kertaa laskevia kävijämääriä useissa tapahtumissa. Siksi kannattavuuden vahvistaminen ja lisämyynnin onnistuminen ovat nyt ratkaisevan tärkeitä, jotta Suomessa voidaan jatkossakin järjestää unohtumattomia tapahtumia. Tämä on yksi yrityskauppamme tärkeimmistä tavoitteista, Liveton perustaja ja toimitusjohtaja Antti Korhonen kommentoi tiedotteessa.
Korhonen nimitettiin kaupan yhteydessä myös Evention toimitusjohtajaksi.
Lipunmyyntimarkkinassa on tyypillistä periä komissioita myytävien tuotteiden eli esimerkiksi kävijöiden määrän mukaan. Liveto on ensimmäisenä Suomessa tuonut markkinoille komissiopohjaisen hinnoittelun rinnalle kiinteän kuukausihinnan ilman tuotekohtaista komissiota.
Korhonen korostaa myös tapahtuman oman brändin merkitystä. Tyypillisesti lipunmyynti keskittyy tapahtuman sivujen sijaan lipputoimijoiden sivustoille.
– Tapahtumajärjestäjien myynti ja oman datan hallinta on usein jouduttu luovuttamaan toisiin käsiin. Samalla brändimielikuvan kehittäminen on vaikeutunut, kun asiakkaat eivät välttämättä päädy koskaan tapahtumajärjestäjän omille sivuille, Korhonen sanoo.
– Tämän vuoksi moni on alkanut palauttaa tapahtumahallintaa omiin käsiin ja omille sivuille. Lisämyyntikin on helpompaa brändätyssä lippukaupassa, jolloin kaikki palvelut ja kontaktipisteet saadaan personoitua yrityksen tai organisaation ilmeen mukaisiksi. Vuorovaikutuksesta ja asiakaskokemuksesta voidaan myös huolehtia paremmin ennen tapahtumaa, sen aikana ja myös sen jälkeen, hän jatkaa.