Singa
Brändit

🔍 Suomalainen Singa aikoo tehdä karaokelle saman kuin Netflix teki elokuville – eikä siinä onnistuminen vaadi poppaskonsteja

10.2.2022 19:00
Toni Rajamäki
“Olemme rakentaneet kokonaisen ekosysteemin karaoken ympärille mullistaen laulamisen sekä kotisohvilla että ravintoloissa”, sanoo Singan markkinointijohtaja Jouni Pesola.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Suomesta löytyy monta kyvykästä startupia, joilla on teoriassa mahdollisuudet kasvaa globaaliksi, miljardien arvoiseksi jättiyhtiöksi. Monet lupaavat yritykset nimittäin pelaavat markkinoilla, joiden arvo lasketaan kymmenissä miljardeissa.

Yksi tällainen kyvykäs suomalaisstartup on Singa, joka on kehittänyt maailman ensimmäisen täysin digitaalisen karaoken suoratoistopalvelun. Singaa voisikin kutsua oman alansa Netflixiksi tai Spotifyksi, sillä yrityksen tuote tuo 1990-luvulle jämähtäneen karaokemaailman kertaheitolla nykyaikaan. Netflix teki aikoinaan saman elokuville ja sarjoille, Spotify puolestaan musiikille.

Singan tuote on hyvin yksinkertainen: asiakas maksaa kuukausiveloitteisesta sovelluksesta, jolla asiakas saa pääsyn laajaan karaokelaulukirjastoon. Asiakas ei enää siis tarvitse DVD-soittimia ja levyjä, vaan kaikki tarvittava löytyy Singan sovelluksesta.

Myös kilpailijat ovat digitalisoineet karaokelaulamista, mutta eivät yhtä kokonaisvaltaisesti kuin Singa.

– Samantyyppisiä palveluita on, mutta yksikään niistä ei ole täysin digitaalinen. Toisin kuin kilpailijamme, olemme rakentaneet kokonaisen ekosysteemin karaoken ympärille mullistaen laulamisen sekä kotisohvilla että ravintoloissa, painottaa Singan markkinointijohtaja Jouni Pesola.

Singalla on siis tuote kunnossa, mutta toistaiseksi toiminta on vielä pientä, sillä viime vuoden liikevaihto oli noin kaksi miljoonaa euroa. Tulevaisuudessa lukemat pitäisivät kuitenkin olla tyystin erilaiset, sillä globaalin markkinan koko on 15 miljardia euroa, ja Singa pyrkii olemaan alansa jättiläisiä. Tällä hetkellä isoimmat karaoketoimijat ovat miljardien arvoisia yrityksiä.

Pienellä suomalaisyrityksellä riittää siis tekemistä, mutta vahva kasvu ei ole vain haaveilua vaan täysin realistinen tavoite. Vuonna 2015 perustettu Singa on onnistunut kasvamaan pikkuhiljaa Euroopassa ja saanut jalansijaa myös Pohjoismaiden ulkopuolella, kuten Isossa-Britanniassa. Lisäksi asiakkaita löytyy Australiasta. Seuraavaksi yritys aikoo kasvaa Euroopan ja Australian ohella Yhdysvalloissa, jossa Singa on jo aloittanut toimintansa.

Jouni Pesola

Yhdysvaltain valloituksessa apuna on tuore, vähintään 3,6 miljoonan euron sijoituspotti, joka kerättiin vaihtovelkakirjakampanjalla. Ankkurisijoittajina mukaan lähtivät muun muassa tunnettu pääomasijoitusyhtiö Maki.vc ja Teollisuussijoitus Oy. Sijoittajiin kuului myös monia tunnettuja musiikkialan vaikuttajia, kuten Pyhimys, Stamina, Mokoma ja JVG:n perustama levy-yhtiö PME Records.

– Suurin osa potista menee varmasti jenkkilanseeraukseen. Meillä on jo yksi työntekijä Floridassa, mutta sinne tarvitaan kokonainen tiimi myynnin ja markkinoinnin puolelle, Pesola kertoo.

Suomalaisen striimauspalvelun lähteminen jenkkimarkkinoille on lähestulkoon poikkeuksellista, sillä lisensiointioikeuksien saaminen on hankalaa ja työlästä. Singa on kuitenkin tehnyt valtavan työn ja saanut yli 9000 lisensiointisopimusta.

– Esimerkiksi Spotifylla kesti samaan määrään pääsemisessä monta vuotta. Me taisimme jopa onnistua siinä heitä nopeammin.

Nyt kyse on siitä, onnistuuko yritys siinä, minkä se on jo tehnyt Euroopassa: markkinoimaan tuotettaan menestyksekkäästi. Se ei ole mahdoton ajatus, sillä tähänkin asti markkinointia on tehty ilman sen suurempia poppaskonsteja.

Vahvat sisällöt markkinoinnin keskiössä

Usein ajatellaan, että globaali menestyminen vaatii suorastaan poikkeuksellisia temppuja. Mutta jos tuote on kunnossa, kuten esimerkiksi Netflixillä oli aikoinaan ja on tietenkin tänä päivänäkin, temppuilu voidaan jättää vähemmälle.

Siksi Singan markkinointistrategiaan ei ole kirjattu poppaskonsteja, vaan brändi pyrkii kasvamaan niin sanotulla perustekemisellä. Niin se on tehnyt Euroopassa, ja niin se tekee myös Yhdysvalloissa, sanoo Pesola.

Sekä B2B- että B2C-asiakkaat etsivät karaokeongelmaansa ratkaisua pääsääntöisesti hakukoneiden avulla, joten inbound-markkinointi näyttelee pääosaa koko markkinoinnissa.

– Meidän markkinointi on pääpiirteittäin yhdistelmä inboundia ja performance-markkinointia. Osa tekemisestämme on toki perinteisempää markkinointia, mutta meidät on löydettävä internetistä. Siksi meidän pitää miettiä tosi tarkkaan, mitä tarpeita potentiaalisilla asiakkaillamme on ja millainen sisältö resonoi.

– Tällä keinolla kasvatamme pikkuhiljaa orgaanista näkyvyyttämme ja saamme liidejä. Sitten kun haluamme nopeuttaa tuloksentekoa, käytämme maksettua mainontaa esimerkiksi Facebookissa.

Pesola puhuu markkinoinnin näkökulmasta niin sanotusta tylsästä tekemisestä, mutta tylsällä tekemisellä luodaan perusta, minkä jälkeen voidaan alkaa hieman kikkailla, kuten Suomessa on jo tehty.

– Haluan aina varata tiimilleni aikaa myös uusien juttujen keksimiseen, mikä synnyttää Singa Open Air -tapahtumien kaltaisia asioita.

Haluan aina varata tiimilleni aikaa myös uusien juttujen keksimiseen.

Singa Open Air on kieltämättä hyvä esimerkki kikkailusta, jolla tehdään brändiä tutuksi. Vuonna 2019 järjestetyssä tapahtumassa karaoke tuotiin silloiselle Pohjoismaiden suurimmalle ulkomainospinnalle Helsingin Musiikkitalon edustalla, ja tapahtumassa kävi 5000 ihmistä vetämässä biisejä. Tapahtuma palkittiinkin digitaalisen median kilpailussa Grand Onessa.

– Samanlaista luovuutta aiotaan käyttää Yhdysvalloissa. Aiomme esimerkiksi laulattaa ravintola- ja tekniikka-alan ammattilaisia Las Vegasissa ja pistää Singa Open Airit pystyyn San Fransiscossa.

Kuva Singa Open Airista.

Singan historiassa merkittävässä osassa ovat olleet myös erilaiset kumppanuudet, jotka niin ikään kuuluvat markkinoinnin perustekemiseen.

– Esimerkiksi Pohjoismaissa olemme tehneet yhteistyötä teleoperaattoreiden ja laitevalmistajien sekä monien eri brändien ja yritysten kanssa. Niillä kumppanuuksilla olemme tuoneet lisäarvoa asiakkaille ja saaneet vauhditettua omaa toimintaamme, Pesola avaa.

Perustekemisenä Singa avasi juuri myös TikTok-kanavan, koska lyhytvideopalvelussa voidaan kasvattaa tunnettuutta orgaanisesti kovaa vauhtia. Sielläkin Singan onnistuminen on kiinni vain yhdestä asiasta: vahvoista sisällöistä, joka on koko yrityksen markkinoinnin kasvun ehto.

Yhtenä näkyvyyden elementtinä ovat myös ravintolat ja muut karaokepaikat, jotka käyttävät Singaa.

– Kuluttajatuote ja ammattikäyttöön tarkoitettu tuote juttelevat keskenään. Kuluttaja-asiakkaat löytävät lähimmät karaokepaikat ja voivat laittaa lauluja jonoon suoraan Singan mobiilisovelluksesta. Tämän seurauksena meille rakentuu klassinen “virtuous cycle”, jossa Singaa käyttävät ravintolat ja muut karaokepaikat toimivat meille asiakashankintakanavana ja kuluttajatuote toimii ravintoloille markkinointikanavana.

Aasia tulee myöhemmin

Singan tavoitteet ovat korkealla. Se on tullut selväksi.

Mutta kuinka korkealle ne ovat asetettu? Maailman karaokemarkkinan koko on 15 miljardia, joten teoriassa Singan kasvulle ei ole rajoja, sillä markkina sen kuin vain kasvaa.

– En lähde linjaamaan mitään tiettyä osuutta, jonka haluamme ottaa markkinasta, mutta sanotaan näin, että haluamme olla karaoken Google, Pesola kiteyttää.

Toisin sanoen Singa haluaa olla selkeä markkinajohtaja. Tällä hetkellä maailman suurimman karaokeyhtiön titteliä pitää hallussaan Daiichi Kosho Ltd, jonka liikevaihto on yli miljardi euroa.

Näihin lukemiin yltämisessä avainasiana on tietenkin Yhdysvaltain valloitus, mutta yhtä lailla myös Aasian valloitus.

– Aasiassa karaoke on todella iso juttu, ja me haluamme ensiksi varmistua siitä, että meidän tietämys ja taito ovat vaadittavalla tasolla länsimaissa. Aasiassa karaokebisnes on erilaista kuin täällä, joten emme halua lähteä sinne vain seikkailemaan.

Aasiassa karaokebisnes on erilaista kuin täällä, joten emme halua lähteä sinne vain seikkailemaan.

Karaokekulttuurien erot ovat merkittävät, ja oman haasteensa tuovat myös biisikatalogit.

– Jos mietin meidän potentiaalisia B2B-asiakkaita Aasiassa, niin siellä on esimerkiksi paljon karaokehuoneita tai -hotelleja, joihin mennään työporukalla viettämään iltaa, syömään, juomaan ja laulamaan.

– Toinen ero on siinä, että he haluavat kenties enemmän pelillistämistä, vilkkuvia valoja muita sellaisia käyttökokemukseen vaikuttavia asioita. Sitten pitää tietenkin muistaa, että Aasia on valtava paikka, jossa karaokekulttuurit vaihtelevat alueittain.

Mutta jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Singa on globaali markkinajohtaja jo muutamassa vuodessa. Ennen Aasiaa yritys haluaa laajentua Etelä-Amerikkaan, ja sieltä tie kulkee Aasiaan, jossa pohjatyötä aletaan mahdollisesti tehdä jo vuonna 2023. Toiminnan todellinen skaalaus halutaan aloittaa vuosina 2025 ja 2026.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)