Brändit

ūüĒć Suomalainen Singa aikoo tehd√§ karaokelle saman kuin Netflix teki elokuville ‚Äď eik√§ siin√§ onnistuminen vaadi poppaskonsteja

‚ÄúOlemme rakentaneet kokonaisen ekosysteemin karaoken ymp√§rille mullistaen laulamisen sek√§ kotisohvilla ett√§ ravintoloissa‚ÄĚ, sanoo Singan markkinointijohtaja Jouni Pesola.
Kuva:
Singa
ūüĒć Suomalainen Singa aikoo tehd√§ karaokelle saman kuin Netflix teki elokuville ‚Äď eik√§ siin√§ onnistuminen vaadi poppaskonsteja

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Suomesta löytyy monta kyvykästä startupia, joilla on teoriassa mahdollisuudet kasvaa globaaliksi, miljardien arvoiseksi jättiyhtiöksi. Monet lupaavat yritykset nimittäin pelaavat markkinoilla, joiden arvo lasketaan kymmenissä miljardeissa.

Yksi tällainen kyvykäs suomalaisstartup on Singa, joka on kehittänyt maailman ensimmäisen täysin digitaalisen karaoken suoratoistopalvelun. Singaa voisikin kutsua oman alansa Netflixiksi tai Spotifyksi, sillä yrityksen tuote tuo 1990-luvulle jämähtäneen karaokemaailman kertaheitolla nykyaikaan. Netflix teki aikoinaan saman elokuville ja sarjoille, Spotify puolestaan musiikille.

Singan tuote on hyvin yksinkertainen: asiakas maksaa kuukausiveloitteisesta sovelluksesta, jolla asiakas saa pääsyn laajaan karaokelaulukirjastoon. Asiakas ei enää siis tarvitse DVD-soittimia ja levyjä, vaan kaikki tarvittava löytyy Singan sovelluksesta.

Myös kilpailijat ovat digitalisoineet karaokelaulamista, mutta eivät yhtä kokonaisvaltaisesti kuin Singa.

‚Äď Samantyyppisi√§ palveluita on, mutta yksik√§√§n niist√§ ei ole t√§ysin digitaalinen. Toisin kuin kilpailijamme, olemme rakentaneet kokonaisen ekosysteemin karaoken ymp√§rille mullistaen laulamisen sek√§ kotisohvilla ett√§ ravintoloissa, painottaa Singan markkinointijohtaja Jouni Pesola.

Singalla on siis tuote kunnossa, mutta toistaiseksi toiminta on vielä pientä, sillä viime vuoden liikevaihto oli noin kaksi miljoonaa euroa. Tulevaisuudessa lukemat pitäisivät kuitenkin olla tyystin erilaiset, sillä globaalin markkinan koko on 15 miljardia euroa, ja Singa pyrkii olemaan alansa jättiläisiä. Tällä hetkellä isoimmat karaoketoimijat ovat miljardien arvoisia yrityksiä.

Pienellä suomalaisyrityksellä riittää siis tekemistä, mutta vahva kasvu ei ole vain haaveilua vaan täysin realistinen tavoite. Vuonna 2015 perustettu Singa on onnistunut kasvamaan pikkuhiljaa Euroopassa ja saanut jalansijaa myös Pohjoismaiden ulkopuolella, kuten Isossa-Britanniassa. Lisäksi asiakkaita löytyy Australiasta. Seuraavaksi yritys aikoo kasvaa Euroopan ja Australian ohella Yhdysvalloissa, jossa Singa on jo aloittanut toimintansa.

Jouni Pesola

Yhdysvaltain valloituksessa apuna on tuore, vähintään 3,6 miljoonan euron sijoituspotti, joka kerättiin vaihtovelkakirjakampanjalla. Ankkurisijoittajina mukaan lähtivät muun muassa tunnettu pääomasijoitusyhtiö Maki.vc ja Teollisuussijoitus Oy. Sijoittajiin kuului myös monia tunnettuja musiikkialan vaikuttajia, kuten Pyhimys, Stamina, Mokoma ja JVG:n perustama levy-yhtiö PME Records.

‚Äď Suurin osa potista menee varmasti jenkkilanseeraukseen. Meill√§ on jo yksi ty√∂ntekij√§ Floridassa, mutta sinne tarvitaan kokonainen tiimi myynnin ja markkinoinnin puolelle, Pesola kertoo.

Suomalaisen striimauspalvelun lähteminen jenkkimarkkinoille on lähestulkoon poikkeuksellista, sillä lisensiointioikeuksien saaminen on hankalaa ja työlästä. Singa on kuitenkin tehnyt valtavan työn ja saanut yli 9000 lisensiointisopimusta.

‚Äď Esimerkiksi Spotifylla kesti samaan m√§√§r√§√§n p√§√§semisess√§ monta vuotta. Me taisimme jopa onnistua siin√§ heit√§ nopeammin.

Nyt kyse on siitä, onnistuuko yritys siinä, minkä se on jo tehnyt Euroopassa: markkinoimaan tuotettaan menestyksekkäästi. Se ei ole mahdoton ajatus, sillä tähänkin asti markkinointia on tehty ilman sen suurempia poppaskonsteja.

Vahvat sisällöt markkinoinnin keskiössä

Usein ajatellaan, että globaali menestyminen vaatii suorastaan poikkeuksellisia temppuja. Mutta jos tuote on kunnossa, kuten esimerkiksi Netflixillä oli aikoinaan ja on tietenkin tänä päivänäkin, temppuilu voidaan jättää vähemmälle.

Siksi Singan markkinointistrategiaan ei ole kirjattu poppaskonsteja, vaan brändi pyrkii kasvamaan niin sanotulla perustekemisellä. Niin se on tehnyt Euroopassa, ja niin se tekee myös Yhdysvalloissa, sanoo Pesola.

Sekä B2B- että B2C-asiakkaat etsivät karaokeongelmaansa ratkaisua pääsääntöisesti hakukoneiden avulla, joten inbound-markkinointi näyttelee pääosaa koko markkinoinnissa.

‚Äď Meid√§n markkinointi on p√§√§piirteitt√§in yhdistelm√§ inboundia ja performance-markkinointia. Osa tekemisest√§mme on toki perinteisemp√§√§ markkinointia, mutta meid√§t on l√∂ydett√§v√§ internetist√§. Siksi meid√§n pit√§√§ mietti√§ tosi tarkkaan, mit√§ tarpeita potentiaalisilla asiakkaillamme on ja millainen sis√§lt√∂ resonoi.

‚Äď T√§ll√§ keinolla kasvatamme pikkuhiljaa orgaanista n√§kyvyytt√§mme ja saamme liidej√§. Sitten kun haluamme nopeuttaa tuloksentekoa, k√§yt√§mme maksettua mainontaa esimerkiksi Facebookissa.

Pesola puhuu markkinoinnin näkökulmasta niin sanotusta tylsästä tekemisestä, mutta tylsällä tekemisellä luodaan perusta, minkä jälkeen voidaan alkaa hieman kikkailla, kuten Suomessa on jo tehty.

‚Äď Haluan aina varata tiimilleni aikaa my√∂s uusien juttujen keksimiseen, mik√§ synnytt√§√§ Singa Open Air -tapahtumien kaltaisia asioita.

Haluan aina varata tiimilleni aikaa myös uusien juttujen keksimiseen.

Singa Open Air on kieltämättä hyvä esimerkki kikkailusta, jolla tehdään brändiä tutuksi. Vuonna 2019 järjestetyssä tapahtumassa karaoke tuotiin silloiselle Pohjoismaiden suurimmalle ulkomainospinnalle Helsingin Musiikkitalon edustalla, ja tapahtumassa kävi 5000 ihmistä vetämässä biisejä. Tapahtuma palkittiinkin digitaalisen median kilpailussa Grand Onessa.

‚Äď Samanlaista luovuutta aiotaan k√§ytt√§√§ Yhdysvalloissa. Aiomme esimerkiksi laulattaa ravintola- ja tekniikka-alan ammattilaisia Las Vegasissa ja pist√§√§ Singa Open Airit pystyyn San Fransiscossa.

Kuva Singa Open Airista.

Singan historiassa merkittävässä osassa ovat olleet myös erilaiset kumppanuudet, jotka niin ikään kuuluvat markkinoinnin perustekemiseen.

‚Äď Esimerkiksi Pohjoismaissa olemme tehneet yhteisty√∂t√§ teleoperaattoreiden ja laitevalmistajien sek√§ monien eri br√§ndien ja yritysten kanssa. Niill√§ kumppanuuksilla olemme tuoneet lis√§arvoa asiakkaille ja saaneet vauhditettua omaa toimintaamme, Pesola avaa.

Perustekemisenä Singa avasi juuri myös TikTok-kanavan, koska lyhytvideopalvelussa voidaan kasvattaa tunnettuutta orgaanisesti kovaa vauhtia. Sielläkin Singan onnistuminen on kiinni vain yhdestä asiasta: vahvoista sisällöistä, joka on koko yrityksen markkinoinnin kasvun ehto.

Yhtenä näkyvyyden elementtinä ovat myös ravintolat ja muut karaokepaikat, jotka käyttävät Singaa.

‚Äď Kuluttajatuote ja ammattik√§ytt√∂√∂n tarkoitettu tuote juttelevat kesken√§√§n.¬†Kuluttaja-asiakkaat l√∂yt√§v√§t l√§himm√§t karaokepaikat ja voivat laittaa lauluja jonoon suoraan Singan mobiilisovelluksesta. T√§m√§n seurauksena meille rakentuu klassinen ‚Äúvirtuous cycle‚ÄĚ, jossa Singaa k√§ytt√§v√§t ravintolat ja muut karaokepaikat toimivat meille asiakashankintakanavana ja kuluttajatuote toimii ravintoloille markkinointikanavana.

Aasia tulee myöhemmin

Singan tavoitteet ovat korkealla. Se on tullut selväksi.

Mutta kuinka korkealle ne ovat asetettu? Maailman karaokemarkkinan koko on 15 miljardia, joten teoriassa Singan kasvulle ei ole rajoja, sillä markkina sen kuin vain kasvaa.

‚Äď En l√§hde linjaamaan mit√§√§n tietty√§ osuutta, jonka haluamme ottaa markkinasta, mutta sanotaan n√§in, ett√§ haluamme olla karaoken Google, Pesola kiteytt√§√§.

Toisin sanoen Singa haluaa olla selkeä markkinajohtaja. Tällä hetkellä maailman suurimman karaokeyhtiön titteliä pitää hallussaan Daiichi Kosho Ltd, jonka liikevaihto on yli miljardi euroa.

Näihin lukemiin yltämisessä avainasiana on tietenkin Yhdysvaltain valloitus, mutta yhtä lailla myös Aasian valloitus.

‚Äď Aasiassa karaoke on todella iso juttu, ja me haluamme ensiksi varmistua siit√§, ett√§ meid√§n tiet√§mys ja taito ovat vaadittavalla tasolla l√§nsimaissa. Aasiassa karaokebisnes on erilaista kuin t√§√§ll√§, joten emme halua l√§hte√§ sinne vain seikkailemaan.

Aasiassa karaokebisnes on erilaista kuin täällä, joten emme halua lähteä sinne vain seikkailemaan.

Karaokekulttuurien erot ovat merkittävät, ja oman haasteensa tuovat myös biisikatalogit.

‚Äď Jos mietin meid√§n potentiaalisia B2B-asiakkaita Aasiassa, niin siell√§ on esimerkiksi paljon karaokehuoneita tai -hotelleja, joihin menn√§√§n ty√∂porukalla viett√§m√§√§n iltaa, sy√∂m√§√§n, juomaan ja laulamaan.

‚Äď Toinen ero on siin√§, ett√§ he haluavat kenties enemm√§n pelillist√§mist√§, vilkkuvia valoja muita sellaisia k√§ytt√∂kokemukseen vaikuttavia asioita. Sitten pit√§√§ tietenkin muistaa, ett√§ Aasia on valtava paikka, jossa karaokekulttuurit vaihtelevat alueittain.

Mutta jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Singa on globaali markkinajohtaja jo muutamassa vuodessa. Ennen Aasiaa yritys haluaa laajentua Etelä-Amerikkaan, ja sieltä tie kulkee Aasiaan, jossa pohjatyötä aletaan mahdollisesti tehdä jo vuonna 2023. Toiminnan todellinen skaalaus halutaan aloittaa vuosina 2025 ja 2026.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa