Kuvaaja:
Mjuk
Brändit

Suomalainen huonekaluverkkokauppa Mjuk keräsi 2,5 miljoonan euron rahoituksen – investoi bränditunnettuuteen

15.9.2023 9:19
Mikko Perttunen
Toimitusjohtaja: ”Kuluttajat ovat kiinnostuneita ajattomasta designista ja kiertotaloudesta, mutta haastavina talousaikoina myös hinta kiinnostaa.”

Suomalainen huonekalujen verkkokauppa Mjuk on kerännyt 2,5 miljoonan euron rahoituskierroksen, johon osallistuivat Trind VC, Alliance VC, Superhero Capital, Lifeline Ventures ja joukko enkelisijoittajia.

Pääomarahoituksessa on mukana puolen miljoonan euron pääomalaina Finnveralta. Vuonna 2019 perustettu startup investoi rahoituksen avulla bränditunnettuuden kasvattamiseen Suomessa ja Ruotsissa sekä luo pohjaa tulevaisuuden kasvulle koko Euroopassa.

Mjuk myy verkkokaupassaan huippubrändien uusia ja käytettyjä designhuonekaluja. Suoraan brändeiltä tulevat tuotteet ovat muun muassa yrityksille saapuneita palautuksia, kakkoslaadun tuotteita, näyttelykappaleita tai valikoimasta poistuvia malleja. Mjukin asiakkaisiin kuuluu myös toimisto- ja rakennusalan yrityksiä, jotka etsivät myyntikanavia muutossa tai remontissa ylimääräisiksi jääneille tuotteille. Lisäksi Mjuk myy kuluttajilta tulevia hyväkuntoisia huonekaluja.

Euroopan kiertotaloutta edistävän Furn36:n vuonna 2017 tekemän tutkimuksen mukaan Euroopassa syntyy vuosittain huonekalujätettä yli 10 miljoonaa tonnia. Hävikistä 80–90 prosenttia päätyy poltettavaksi tai kaatopaikalle. Ainoastaan noin 10 prosenttia kierrätetään.

– Pikahuonekalukulttuuri on valtava ongelma. Kuluttajat ovat kiinnostuneita ajattomasta designista ja kiertotaloudesta, mutta haastavina talousaikoina myös hinta kiinnostaa. Tavoitteenamme on mullistaa huonekalumarkkina siten, että ylijäämän myyminen on aina kannattavinta brändeille ja kuluttajille ja että ne voivat tukea kiertotaloutta lompakolle ystävällisin keinoin, Mjukin toimitusjohtaja Rickard Zilliacus kommentoi tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)