Luovuus

Somevaikuttajat työelämäesimerkiksi koululaisille: ”Oma oponi sanoi minulle aikoinaan, että ehkä sinun alaasi ei ole vielä olemassa. Loin sen sitten itse.”

28.9.2023 8:29
Mikko Perttunen
Vaikuttajat joutuvat edelleen perustelemaan ammattiaan, mutta lapsille ja nuorille se ei ole sen oudompi kuin vaikkapa myyjän tai toimittajan ura.

Vaikuttajamarkkinointitoimisto Content Corner aloittaa tänä syksynä yhteistyön NYT Yrityskylä Espoon kanssa. Kolmevuotinen projekti on tilaisuus vaikuttaa koululaisten urahaaveisiin ja kannustaa yrittäjyyteen.

– Projekti on äärimmäisen mielenkiintoinen, koska voimme konkreettisesti avartaa nuorten käsitystä työelämästä. Muistutamme, että jokainen voi luoda oman ammattinsa ja rohkaisemme toteuttamaan omia urahaaveita, vaikka ne eivät sopisi perinteiseen käsitykseen työelämästä, Content Cornerin perustajaosakas ja sosiaalisen median vaikuttaja Sara Vanninen toteaa tiedotteessa.

NYT Yrityskylä on maailmallakin palkittu suomalainen oppimiskokonaisuus, joka tarjoaa kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille konkreettisen työelämäkokemuksen. Nuorten yrittäjyys ja talous NYT -organisaatio perustettiin tänä vuonna, kun Nuori Yrittäjyys ry & Talous ja nuoret TAT yhdistivät toimintansa. NYT edistää lasten ja nuorten työelämä- talous- ja yrittäjyystaitoja.

Vaikka vaikuttajat joutuvat edelleen perustelemaan uraansa, ei ammatti ole lapsille ja nuorille sen kummallisempi vaihtoehto kuin myyjän, toimittajan tai kauppiaan ura, muistutetaan Content Cornerin tiedotteessa. Koululaiset ovat kasvaneet ympäristössä, jossa vaikuttajana ja yrittäjänä toimiminen nähdään tavallisena osana työelämää.

"Yrityskyläyhteistyö konkretisoi, että alaa pidetään tärkeänä ja potentiaalisena uravaihtoehtona nyt ja tulevaisuudessa."
MAINOS
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Olemme tehneet pitkäjänteisesti työtä alan eteen. Yrityskyläyhteistyö konkretisoi, että alaa pidetään tärkeänä ja potentiaalisena uravaihtoehtona nyt ja tulevaisuudessa, Content Cornerin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Jessica Rantala kertoo tiedotteessa.

– Meille vaikuttajille tämä on valtava juttu ja osoitus, että nuorilla on kiinnostusta alaa kohtaan. On erityisen palkitsevaa toimia työelämäesimerkkinä, koska ala on kohdannut myös paljon vähättelyä ja kritiikkiä, Vanninen lisää.

Käytännössä tutustuminen työelämään tapahtuu sekä sovelluksessa että konkreettisena työpäivänä Yrityskylässä. Yrityskylään ja työelämään tutustuminen aloitetaan pelillistetyssä sovelluksessa, jossa koululaiset hakevat haluamaansa työpaikkaa. Työn saamista seuraa vierailu Yrityskylässä, jossa koululaisille on suunniteltu työpäivä.

Content Cornerin luomaa työpäivää ohjataan videoilla sosiaalisesta mediasta tuttujen vaikuttajien voimin suomeksi tai ruotsiksi. Vaikuttajan urasta kiinnostunut lapsi pääsee esimerkiksi luomaan itse mainossisältöä, pitämään palavereja yhteistyökumppaneiden kanssa sekä raportoimaan laskutuksesta ja muista yrittäjyyteen kuuluvista asioista työpäivän aikana.

– Oma oponi sanoi minulle aikoinaan, että ehkä sinun alaasi ei ole vielä olemassa. Loin sen sitten itse. Tällaista ajattelutapaa haluan kylvää myös Yrityskylässä vieraileville koululaisille. On tärkeää, että perinteisten alojen lisäksi nuorille esitellään kattavasti muitakin uramahdollisuuksia – se voi olla avain innostukseen koulua ja työelämää kohtaan, sosiaalisen median vaikuttaja ja Content Cornerin perustajaosakas Roosa Rahkonen kertoo tiedotteessa.

Content Cornerissa toivotaan, että mahdollisen vaikuttajauraan kohdistuvan kiinnostuksen lisäksi myös kampanjan teema jäisi mieleen. Vaikuttajan ura voi parhaimmillaan olla aitoa yhteiskunnallista vaikuttamista.

– Koen vaikuttajan työn merkitykselliseksi, koska voin oikeasti muuttaa ympäröivää yhteiskuntaa. Näen somessa, että myös monet nuoret haluavat saada aikaan muutosta. Tässä työssä sitä voi tehdä kirjaimellisesti ja haluamme tuoda sen esiin. Toivonkin, että voimme ennen kaikkea herättää koululaisia miettimään omia arvojaan. On paljon ammatteja, joita voi toteuttaa arvojaan kunnioittaen, Rahkonen muistuttaa.

MAINOS