Ilari Mettälä on yksi kampanjan somevaikuttajista. Kuva: Lukuboost-kampanja
Viestintä

Somevaikuttajat haastavat nuoret lukemaan vartin päivässä – Ping Helsingin aloitteesta syntyneen kampanjan tavoitteena ainakin 2 500 tuntia lukemista

24.10.2024 9:20
Mikko Perttunen
Kampanja kestää tammikuun loppuun saakka.

Tuore Lukuboost-nimellä kulkeva kampanja kannustaa nuoria varaamaan vartin päivässä lukemiseen. Kampanja käynnistyy tänään Helsingin kirjamessuilla.

Haasteella halutaan innostaa nuoria löytämään lukemisen ilo, nostaa esiin lukemisen hyötyjä sekä tuoda esiin nuorten lukusuosituksia.

Valtakunnallisen ja kaksikielisen kampanjan keulakuvina toimivat tunnetut somevaikuttajat. Heistä moni aloittaa itsekin aivan uuden tavan tarttua kirjaan päivittäin.

MAINOS

Kampanjassa ovat mukana Dokke Tas, Iha Just Imus, Janne Grönroos, Johannes Mollberg, Henriikka Pasanen, Laura Friman, Toimistopojat sekä entinen ammattilaisjalkapalloilija Ilari Mettälä.

– Lähdin mukaan, sillä haluan vähentää ruutuaikaa ja parantaa keskittymiskykyäni. Haluan myös saada lukemiseeni rutiinia. Viimeksi olen lukenut Zlatanin elämäkerran, ja siitäkin on jo vuosia. Samalla haluan kannustaa kaikkia seuraajiani kokeilemaan kanssani, miten hauskaa lukeminen voi olla, Mettälä kertoo kampanjan tiedotteessa.

Lokakuusta ensi tammikuun loppuun kestävään haasteeseen voi osallistua kirjaamalla omat lukuvartit kampanjasivustolla. Lukuboostin tavoitteena on sitouttaa tuhansia nuoria lukemaan kampanjan aikana yhteensä ainakin 10 000 varttia.

Kampanja tuottaa myös nuorten itsensä laatimia lukusuosituslistoja sekä kannustaa opettajia ja vanhempia keskustelemaan lukutaidon merkityksestä. Lukusuosituslistat julkaistaan tammikuussa 2025.

Hanke syntyi vaikuttavuustoimisto Ping Helsingin aloitteesta ja yhteistyökumppanien tuella. Kampanjan rahoittajina toimii liki parikymmentä yritystä ja organisaatiota, joista monen liiketoiminta on kiinni juuri ihmisten lukutaidosta. Lisäksi kampanjaa tukevat kymmenet asiantuntijaorganisaatiot oman viestintänsä kautta.

Ping Helsingin asiantuntija Micaela Karvinen kertoo, että Lukuboost-haasteen tavoitteena on tuoda lukemisen ilo osaksi nuorten arkea. Kuva: Ping Helsinki

– Nuorten lukutaito on merkittävä yhteiskunnallinen teema, joka herättää runsasta keskustelua myös sosiaalisessa mediassa. Ping Helsingin tavoitteena on tunnistaa ajankohtaisia teemoja, joista somevaikuttajat voivat kertoa samaistuttavasti ja edistää näin yhteiskunnallisesti merkittävien ilmiöiden syntyä. Vaikuttajien sekä heidän seuraajiensa kanssa ideoidun Lukuboost-haasteen tavoitteena on tuoda lukemisen ilo osaksi nuorten arkea, Ping Helsingin asiantuntija Micaela Karvinen kertoo.

Kampanjan tiedotteessa muistutetaan, että kirjoitetun tekstin hallitseminen on välttämätöntä kaikessa oppimisessa ja yhteiskuntaan osallistumisessa. Monipuolisella lukemisella taas on monenlaisia hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Siksi vahva kirjoitettujen tekstien luku- ja kirjoitustaito on jokaisen lapsen ja nuoren perusoikeus. Se ei kuitenkaan synny itsestään, vaan vaatii aikaa.

Lue myös: 🔍 Muiden kulttuurien edustajat saavat vielä tänäkin päivänä suomalaisilla työpaikoilla usein toksisen vastaanoton – Muutostöissä-kampanja taistelee työelämän syrjintää vastaan

Lue myös: Tuore Pisa-tutkimus vahvistaa epäilyt, että lukutaitomme heikkenee, mutta medialukutaitomme monipuolistuu

MAINOS