Keinotekoisten alennusten määrä oli Hintaoppaan selvityksen mukaan tänä vuonna 7,8 prosenttia kaikista Black Fridayn alennushinnoista. Luku on lähes sama kuin viime vuonna.
Uusi alennusmyyntilaki edellyttää kauppoja ilmoittamaan alennushinnan ohessa alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Uudesta laista huolimatta keinotekoisten alennusten määrä ei siis kuitenkaan vähentynyt.
– Lain tarkoitus on ollut parantaa kuluttajien mahdollisuuksia arvioida myyjän yleistä hintatasoa ja alennuksen edullisuutta sekä suitsia keinotekoisia hinnanalennuksia. Tästä huolimatta markkinoinnissa on valitettavasti edelleen puutteita ja jopa selkeitä virheitä. Vastuu lain noudattamisesta on nyt myyjillä, Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen kommentoi tiedotteessa.
"Kuluttajien on hyvä tiedostaa, että tällaista tapahtuu."
Hintaopas listasi noin viisi miljoonaa hintaa, mikä tarkoittaa sitä, että noin 400 000 tuotteen kohdalla hintaa oli ensin nostettu ja sitten laskettu alennushintaiseksi.
– Tämän vuoden Black Fridayn alla näyttää tapahtuneen niin, että hintoja on nostettu ennen lain edellyttämää 30 päivän tarkastelujaksoa, ja niitä on pidetty korkealla tarkastelujakson ajan, jotta alennusprosentit saadaan mahdollisimman suuriksi. Kuluttajien on hyvä tiedostaa, että tällaista tapahtuu. Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostospäivä, mutta se on myös päivä, jolloin nähdään eniten keinotekoisia alennuksia, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa.
Hän toteaa, että laki on askel oikeaan suuntaan, mutta ei palvele kuluttajia vielä riittävällä tavalla.
– Olisi paikallaan pohtia, tulisiko lain edellyttämän tarkastelujakson olla nykyistä pidempi. Esimerkiksi Norjassa on esitetty vaatimuksia vastaavan lain tarkastelujakson pidentämisestä, Matinvesi-Bassett sanoo.
MarkkinointiUutisten selvitys: Black Friday -tarjoukset ärsyttävät 59 prosenttia suomalaisista
Black Friday -alennustuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna -4,22 %, mikä on puoli prosenttiyksikköä pienempi kuin viime vuonna, jolloin luku oli -4,72 %. Kaiken kaikkiaan hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 39,9 prosentilla tuotteista, mikä on samaa tasoa kuin vuonna 2022.
Yhä useampi kauppa oli kampanjoinnissa mukana, ja tarjoukset jakautuivat pidemmälle aikavälille. Black Fridayn suosituimmat ajat verkko-ostoksille olivat torstai-ilta 23. marraskuuta kello 20–22 ja Black Fridayn aamu kello 8–10.
– Huomattavaa on, että 26 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna korkeampi kuin marraskuun alussa. Viime vuoden vastaava luku oli 21 prosenttia, eli nousu on merkittävä, Matinvesi-Bassett toteaa.
Noin 88 prosenttia tuotteista on ollut mahdollista saada aiemmin tänä vuonna samaan hintaan tai halvemmalla kuin Black Fridayna. Vain 12,4 prosenttia tuotteista oli perjantaina halvimmillaan koko vuoden tasoon nähden. Tähän joukkoon tosin mahtui myös todella hyviä alennuksia, sillä niillä tuotteilla, joiden hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -21,4 %.
Keskimääräinen hinta laski eniten PS5-peleissä, kannettavissa kaiuttimissa, urheilukelloissa ja kotiteatterijärjestelmissä.