Schibsted Suomi
Brändit

🔍 Schibsted Suomi aloitti historiallisen markkinointikampanjan, jolla halutaan kertoa yhtiön brändien poikkeuksellisista mainostamismahdollisuuksista

9.2.2022 7:00
Toni Rajamäki
Schibsted on valtava kansainvälinen konserni, mutta yhtiötä ei tunneta Suomessa kovin hyvin – ainakaan vielä.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Schibsted on iso pohjoismainen mediakonserni, joka on äärimmäisen tunnettu etenkin Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiö nimittäin omistaa Pohjoismaiden suurimman iltapäivälehden, ruotsalaisen Aftonbladetin, sekä Norjan suurimman iltapäivälehden, VG:n. Lisäksi brändiportfolio pursuaa monista muista paikallisesti tunnetuista brändeistä.

Schibstedin liikevaihto pyörii miljardeissa euroissa, ja sen asiakkaisiin kuuluu maailman suurimpia mainostajia. Myös historia on pitkä ja komea, sillä yhtiö perustettiin jo vuonna 1839.

Suomessa konserni on kuitenkin jäänyt varjoon, vaikka kaikki tuntevat Schibsted Suomen kärkibrändit, Tori.fi:n ja Oikotien. Myös Rakentaja.fi on monille tuttu sivusto. Maltillisen tunnettuuden syy löytyy tietenkin siitä, ettei Schibsted ole ollut Suomessa vielä pitkään. Esimerkiksi Oikotie on kuulunut konserniin vasta vuodesta 2020.

Nyt Schibsted Suomi haluaa kuitenkin muuttaa asian ja tulla kaikkien mainostajien tuntemaksi brändiksi. Ja nyt jos joskus yhtiöllä on erinomainen iskun paikka: Ensinnäkin, Schibstedin alustojen tavoittavuus on kasvanut merkittäviin lukemiin. Toiseksi, digimarkkinoinnissa liikutaan koko ajan kohti evästeetöntä maailmaa, mikä on yhtiön etu, koska tuolloin paljon dataa keräävien yritysten arvo kasvaa merkittävästi.

Schibsted Suomi aloitti tammikuussa historiansa ensimmäisen B2B-markkinointikampanjan, jolla halutaan kertoa nimenomaan edellä mainituista asioista.

– Meillä on nyt paljon töitä B2B-joukkueen kanssa, että saamme vietyä viestiä yrityksille. Olemme kasanneet tarinan yhteen, ja sen haluamme kertoa brändeille, sanoo Tori.fi:n ja Schibsted Suomen myyntijohtaja Ville Saxén.

Kampanjassa on tarkoituksena tuoda esiin Schibstedin poikkeuksellisia mahdollisuuksia mainostajille. Suomessa ei nimittäin olen täysin samanlaista julkaisijaa.

– Tavoitteenamme on ollut luoda konsepti, joka yhdistää meidän kolme pääbrändiä ja kolmen eri markkinapaikan vahvuudet. Viestimme on se, että tavoitamme ihmiset eri elämänvaiheissa ostoaikeissa ja tärkeissä elämän päätöksissä, kertoo Schibsted Suomen markkinointijohtaja Kati Saarela.

Tavoitteenamme on ollut luoda konsepti, joka yhdistää meidän kolme pääbrändiä ja kolmen eri markkinapaikan vahvuudet.

Käytännössä poikkeuksellisuus syntyy siitä, että Schibsted Suomen kanavissa tavoitetaan tehokkaasti ihmisiä, joilla on jo tarve olemassa. Uutta autoa, vaatteita, harrastusvälineitä tai mitä tahansa etsitään Torista. Oikotieltä löytyy niin myytävät kuin vuokrattavat asunnot ja työpaikat. Rakentaja.fi auttaa puolestaan kodin remonteissa.

Asiakkaiden jo olemassa olevan tarpeen lisäksi Schibsted Suomen brändien tavoittavuus on valtava: Saarelan ja Saxénin mukaan alustat keräävät joka kuukausi 50 miljoonaa vierailua, ja esimerkiksi Torilla on kuukausittain 3,5 miljoonaa käyttäjää.

– Yhtenä vahvuutena on se, että sivustot tukevat toisiaan. Oikotieltä voi löytää asunnon ja työpaikan ja Torista uusia tavaroita asuntoon – niin vanhaa kuin uutta tavaraa. Rakentaja.fi auttaa, jos asuntoa pitää remontoida. Pystymme vastaamaan ihmisten eri elämänvaiheisiin ja -tilanteisiin, Saarela jatkaa.

Kenties tärkein elementti on kuitenkin Schibstedin omistama data, jota yhtiöllä on paljon. Suurikaan näkyvyys ei aina tuota haluttua tulosta, jos mainontaa ei kohdisteta oikeille henkilöille.

– Meillä on todella kattavasti dataa käyttäjistämme, ja mainontaa pystyy kohdentamaan hyvin tarkasti. Tunnistamme, jos esimerkiksi käyttäjä etsii Tori Autot -palvelusta BMW:tä, niin pystymme sen ja muun käyttäjästä saadun tiedon perusteella tekemään tarkkaa kohdentamista, Saxén avaa.

– Meillä on ikään kuin sisäinen hakukonekonemaailma, jossa kohdennamme mainontaa käyttäjän hakukäyttäytymisen perusteella.

Käyttäjien tunnistamisessa isossa roolissa on Schibsted-tili, joka vaaditaan Torin käyttäjiltä. Tulevaisuudessa tili ajetaan myös Oikotiehen. Tällä hetkellä Suomesta löytyy lähes kaksi miljoonaa Schibsted-tiliä, joten konsernilla on käsissään huima määrä perustietoa suomalaisista.

Kävijämäärissä vahvaa kasvua

Schibsted on hyötynyt pandemiatilanteesta siinä mielessä, että ihmiset ovat viettäneet aiempaa enemmän aikaa verkossa. Se on luonut erinomaiset edellytykset kasvulle, jota Schibsted on onnistunut tekemään, mutta kasvun taustalla on tietenkin monia muitakin tekijöitä.

Schibstedin brändit ovat tehneet koko ajan vahvaa kehitystyötä tunnettuuden kasvattamisen eteen. Esimerkiksi Tori alkoi viime vuonna panostaa suuresti Tori Autot -palveluun, jossa kasvu on ollut Saxénin mukaan merkittävää. Oikotie puolestaan on panostanut vahvasti Oikotie Asunnot -palvelun brändiin ja kehittämiseen ja kasvanut käyttäjissä jo 1,2 miljoonaan viikossa.

Lue myös:

Massiivisen mainoskampanjan aloittaneen Tori.fi:n autokauppa mielii Suomen automarkkinan suurimmaksi peluriksi

Kasvun taustalla näkyy myös globaalit ilmiöt. Esimerkiksi kiertotalous ja vastuullisuus ovat isoja trendejä kuluttajien ja yritysten keskuudessa.

– Vastuullisuus kuuluu Schibstedin DNA:han. Tori tietenkin edistää kiertotaloutta ja kestävää kuluttamista. Oikotiellä puolestaan on vahvasti esillä vastuullisen työelämän konseptit, Vastuullinen kesäduuni ja Vastuullinen työnantaja. Tässä olemme olleet edelläkävijöitä, Saarela muistuttaa ja lisää:

– Nämä asiat ovat oikeasti meillä liiketoiminnan ytimessä. Ne eivät ole viherpesua.

Nämä asiat ovat oikeasti meillä liiketoiminnan ytimessä. Ne eivät ole viherpesua.

Globaaleista ilmiöistä myös komponenttipula lisää Torin kaltaisten palveluiden suosiota. Kun kaupat myyvät “eioota”, kääntyvät kuluttajat käytettyjen tuotteiden pariin.

Ensimmäisenä koronavuotena eli vuonna 2020 Schibsted Suomen brändit rikkoivat kävijäennätyksensä, ja viime vuonna luvut kasvoivat edellisvuodesta 20 prosentilla. Kasvava trendi jatkui myös 2022 tammikuussa.

Luonnollisesti Schibsted Suomi ei tyydy kuitenkaan tähän, vaan kasvua haetaan koko ajan, Saarela painottaa. Mutta haetaanko sitä nykyisten brändien avulla vai kenties uusien medioiden kautta vai molempien?

– Varmasti voin sanoa vain sen, että palveluita halutaan kehittää ja kasvukäyrä pitää ylhäällä, Saarela päättää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)