Luovuus

Pitkään Tori.fi:n brändiä kehittänyt Laura Kuusela vaihtoi Edenredille ja hyppäsi ison haasteen pariin

Kuuselan tehtävänä on rakentaa “lounareista” tutun Edenredin brändistä yhä tunnetumpi.
Kuva:
Edenred
Pitkään Tori.fi:n brändiä kehittänyt Laura Kuusela vaihtoi Edenredille ja hyppäsi ison haasteen pariin

Pitkään vertaiskauppa Tori.fi:n markkinointi- ja viestintävastaavana toiminut Laura Kuusela teki rohkean liikkeen tänä kesänä ja päätti jättää tunnetun brändin taaksensa yli seitsemän vuoden yhteisen matkan jälkeen.

Kuuselalle kuuluu iso kiitos Torin kehityksestä, sillä hänellä on ollut valtava rooli yrityksen brändin kehittämisessä. Kuusela toimi mediassa vertaiskauppa-asiantuntijana ja piti Torin PR-myllyä yllä vuosien ajan. Esimerkiksi viime vuonna Torista kirjoitettiin mediassa jopa tuhat artikkelia. Viimeisen viiden vuoden aikana Torin käyttäjämäärä kasvoi miljoonasta 3,4 miljoonaan, mistä Kuuselalle kuuluu iso sulka hattuun.

Torin kaltaisen brändin jättäminen ei ole helppo päätös – varsinkin jos oma kädenjälki on ollut yrityksessä poikkeuksellisen iso – mutta siitä huolimatta Kuusela uskalsi tehdä lähtöpäätöksen ja aloittaa työt tyystin erilaisessa yrityksessä, jossa myös markkinointi on monella tapaa erilaista.

Kuusela aloitti elokuussa työt henkilöstöetuja tarjoavassa Edenredissä, jossa hän vastaa yrityksen markkinointi- ja viestintästrategiasta, tuotehallinnasta ja vastuullisuudesta. Kuuselan alaisuudessa työskentelee suurempi joukko kuin Torissa, ja lähiaikoina porukka saattaa vielä kasvaa.  

Kuuselan tehtävälistalla on ympyröitynä etenkin yksi asia: bränditunnettuuden kasvattaminen. Se onnistui paremmin kuin hyvin Torin palveluksessa, mutta hänen nykyinen työnantajansa on erilainen kuin aiempi. Haaste on iso, mutta ei mahdoton.

– Tavoitteeseen pääseminen vaatii monenlaisia keinoja, mutta tietenkin PR on tärkeässä roolissa, Kuusela sanoo ja viittaa leipälajiinsa.

Edenred on iso kansainvälinen toimija ja Suomessa markkinajohtaja, mutta harva suomalainen osaa kertoa, mitä yritys tekee.

– Mutta kaikki tietävät lounassetelit eli “lounarit”, jolla on Edenredin tuotteista pisin historia. Nyt aiomme tehdä myös Edenredin brändistä tunnetun.

Kuuselan mukaan suunnitelmat ovat selkeät. Brändillä täytyy olla ääni ja viesti, ja jos ne ovat kunnossa, voidaan tunnettuutta kasvattaa pitkällä aikavälillä monin keinoin. Kyseessä on maraton, ei sadan metrin aidat.

– Edenredin viestinä on, että ihmisten elämänlaatua voidaan parantaa kokonaisvaltaisesti työetujen kautta. Niillä ei paranneta vain työelämää, vaan myös työn ulkopuolista elämää. Markkinoinnissa tärkeintä on se, että herätämme ihmiset miettimään, mistä kaikesta hyvinvointi koostuu, miten mieltä ja kehoa pystyy virkistämään, Kuusela avaa.

Toinen yhtä tärkeä asia on hyvinvoinnin mahdollistaminen laajalla palveluntarjoajien verkostolla. Edenred on myös digitalisaatiossa kilpailijoitaan edellä, mikä on mahdollistanut muun muassa joustavat maksutavat kuluttajille.

– Se on yksi asia, jolla voimme helpottaa ihmisten arkea. Olemme maksuratkaisujen edelläkävijä – niin toimintavarmuuden kuin maksutapojen suhteen – sillä kuluttajat voivat maksaa fyysisellä setelillä, virtuaalisella kortilla tai vaikkapa älykellolla. Ihmisillä on erilaisia maksutapamieltymyksiä, ja se täytyy aina huomioida.

Oman lisänsä Kuuselan työhön tuo laaja “markkinointimix”, jonkan myötä viestintää täytyy aina miettiä segmentin mukaan. Bränditunnettuutta halutaan kuitenkin kasvattaa jokaisen kohderyhmän kohdalla.

– Yhtenä kohderyhmänä on tietenkin kuluttajat, jotka ovat palvelun loppukäyttäjiä. Sitten on b2b-puoli, joka jaetaan kahteen osaan. Toinen kohderyhmä koostuu yrityksistä, jotka haluavat tarjota etuja työntekijöilleen, ja toinen ryhmä koostuu palvelujen tarjoajista, kuten vaikkapa ravintoloista ja kuntosaleista. Saamme siis markkinoida hyvin monipuolisesti.

Erilainen vastuullisuuskulma kiehtoi

Kuuselan sanoista on helppo päätellä, että hän nauttii haasteista. Moni olisi voinut jäädä samassa tilanteessa Torin palvelukseen ja nauttia tunnetun brändin tuomista eduista, mutta Kuusela halusi kääntää urallaan sivua ja ottaa jopa eräänlaisen riskin.

– Seitsemän vuotta on pitkä aika yhdessä talossa, joten nyt tuntui hyvältä tilaisuudelta kehittää itseään ja nostaa oppimiskäyrää merkittävästi. Uusi brändi, uudet ihmiset, uudet prosessit ja uusi tapa tehdä asioita pakottavat väkisinkin haastamaan itseään, Kuusela sanoo.

Uudelle työpaikalle oli yksi tärkeä kriteeri: yrityksen on oltava vastuullinen toimija, joka luo merkitystä ihmisille. Esimeriksi Tori.fi tuo koko yhteiskunnalle ison merkityksen tarjoamalla mahdollisuuden vertaiskauppaan ja kiertotalouteen.

– Työpaikassa itselleni on tärkeintä arvomaailma ja vastuullisuus. Torilla oli ihan mahtavaa olla mukana kehittämässä kiertotaloutta. Nyt saan olla mukana toisessa vastuullisessa yrityksessä, jonka missiona on helpottaa ihmisten arkea. Nyt vastuullisuuskulma on hieman erilainen, ja se on innostavaa.

Yleisesti ottaen Kuusela haluaisi tehdä työurallaan ison vaikutuksen yhteiskuntaan ja kehittää yrityksistä entistä vastuullisempia toimijoita. Torissa hän sai tehdä vertaiskaupasta valtavirtaa ja sitä kautta antaa esimerkkiä muille yrityksille. Nyt vuorossa on uusi yritys ja uusi mahdollisuus vaikuttaa yhteiskuntaan.

– Minun ultimaattinen haaveeni on, että jokainen Suomen yritys toimisi vastuullisesti ja kestävästi. Haluaisin nähdä tilanteen, jossa jokainen markkinoinnin työntekijä voisi valita työnantajansa niin, että valinta kestäisi päivänvaloa. Haluan olla yrityksessä, joka tekee töitä maapallon säästämisen eteen ja lisää hyvinvointia yhteiskuntaan, Kuusela kiteyttää loppuun.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa