Brian Yurasits / Unsplash
Mainonta

Piiskaa viherpesulle ­– EU kieltää tyhjänpäiväiset ympäristöväitteet

22.9.2023 11:14
Mikko Perttunen
Direktiivin tarkoituksena on auttaa kuluttajia tekemään vastuullisempia ostopäätöksiä.

Europarlamentti ja EU-jäsenmaat pääsivät tällä viikolla sopuun EU:n uudesta kuluttajansuojadirektiivistä, jossa kielletään katteettomat ympäristöväitteet ja muut harhaanjohtavat markkinointikikat EU:ssa vuonna 2026.

Direktiivin tavoitteena on muun muassa suojella kuluttajia harhaanjohtavalta markkinoinnilta ja auttaa heitä tekemään vastuullisempia ostopäätöksiä.

Tulevaisuudessa Unionissa tullaan kieltämään sen kaltaiset väitteet, kuten ”ympäristöystävällinen”, ”luonnollinen”, ”ilmastoneutraali” ja ”luonnossa hajoava”, mikäli näille väitteille ei ole tutkittua ja varmaa pohjaa. Vain hyväksyttyihin sertifiointijärjestelmiin perustuvat tai viranomaisten vahvistamat kestävän kehityksen merkit ovat tulevaisuudessa sallittuja tuotteissa.

Direktiivissä kielletään myös sellaisten tuotteiden mainostaminen, jotka sisältävät niiden elinkaarta rajoittavan ominaisuuden. Myös ohjelmistopäivitysten esittäminen välttämättöminä sekä tuotteiden esittäminen korjattavina, vaikka ne eivät sellaisia ole, kielletään.

Laki tarvitsee vielä hyväksynnän sekä Euroopan parlamentilta että Eurooppa-neuvostolta. Äänestyksen on tarkoitus tapahtua marraskuussa. Direktiivin astuttua voimaan jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa tehdä tarvittavat lakimuutokset.

Lue myös: Finnairin tuore kampanja on kuluttajaa harhaanjohtavaa viherpesua ja kaivaa kuoppaa kaikillle vastuullisuusviestintää tekeville brändeille

Lue myös: Eurooppalaiset jättiyhtiöt sortuvat häpeilemättömään viherpesuun somessa, kertoo Harvardin tutkimus

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)