Luovuus

ūüĒć Patrik Korhonen perusti mainostoimiston, menestyi urallaan ja kuormittui ‚Äď maalaa nyt muraaleja: ‚ÄĚEl√§m√§ss√§ on enemm√§n v√§rej√§ kuin aikaisemmin‚ÄĚ

Maailman menestyneimmät taiteilijat ovat äärikaupallisia ja suuria henkilöbrändejä, muistuttaa rajanvetoa taiteen ja kaupallisuuden välillä pohtiva yrittäjä Patrik Korhonen.
Kuva:
ūüĒć Patrik Korhonen perusti mainostoimiston, menestyi urallaan ja kuormittui ‚Äď maalaa nyt muraaleja: ‚ÄĚEl√§m√§ss√§ on enemm√§n v√§rej√§ kuin aikaisemmin‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

‚Äď Tee jotain j√§rkev√§√§. Maalaa vaikka.

Nuo sanat nyt 44-vuotiaan Patrik Korhosen appiukko lausahti vävylleen vuonna 2017, ja ne muuttivat Korhosen elämän.

Tuo vuosi on jäänyt hyvin Korhosen mieleen. Hän oli hetki sitten hypännyt startup-maailmaan ja tilannut uuden auton. Kävi kuitenkin niin, että henkilökemiat eivät uudessa työpaikassa natsanneet. Korhonen jäi yhteisestä sopimuksesta pois startupista ja alkoi miettiä, mitä tekisi seuraavaksi.

Jotain pitäisi keksiä, sen hän tiesi. Perheenlisäystäkin kun olisi pian tulossa. Korhonen huomasi, että työelämän vaatimukset stressasivat häntä. Tunnollisena ihmisenä hänellä oli aina ollut tapana kantaa ylpeydellä paljon vastuuta työstään.

Korhosen puolison isä huomasi vävynsä kuormituksen.

‚Äď Sitten h√§n sanoi ne sanat ja antoi mulle pensselit k√§teen, Korhonen muistelee.

‚ÄĚMeill√§ on tarve j√§tt√§√§ j√§lki itsest√§mme. T√§m√§ on varmaankin mun tapani tehd√§ se.‚ÄĚ

Hän totteli appiukkoaan, joka on harrastanut maalaamista ja käsitöitä koko elämänsä ajan. Sitä pitkään myynnin ja markkinoinnin parissa työskennellyt Korhonen ei ole joutunut katumaan. Hän jäi nopeasti koukkuun maalaamiseen. Eikä kyseessä ollut vain hetken innostus: muutama vuosi myöhemmin Korhonen päätti yrittää hankkia elantonsa maalaamalla.

‚Äď Meill√§ on tarve j√§tt√§√§ j√§lki itsest√§mme. T√§m√§ on varmaankin mun tapani tehd√§ se, Korhonen tuumii.

Patrik Korhonen valmistui Tampereen ammattikorkeakoulusta yrittäjyyden ja markkinoinnin koulutusohjelmasta vuonna 2003. Osana opintojaan hän perusti Villivisio-mainostoimiston yhdessä opiskelukavereidensa kanssa. Kun Korhonen valmistui, hän päätti jättää toimiston, mutta opiskelukaverit jatkoivat sen pyörittämistä.

‚Äď Villivisiossa loin suhteita yritysmaailmaan. Sen verkoston kautta sain ensimm√§isen oikean ty√∂paikkani, Korhonen kertoo.

Se oli kouluttajan työtä Keskolla. Korhonen koulutti K-ryhmän henkilökuntaa myymään K-plussakortin luottopalveluita kuluttaja-asiakkaille. Kun K-luotto Oy myytiin Nordealle, Korhonen siirtyi rahoituspäällikön tehtäviin, sen jälkeen mediamyynnin pariin Sanomalle. Siellä vierähti kymmenisen vuotta.

‚Äď Sitten huomasin kaipaavani jotain uutta, Korhonen muistelee.

Silloin tapahtui lyhyeksi j√§√§nyt kokeilu startup-alalla ‚Äď ja silloin appiukko iski Korhoselle ne kohtalokkaat pensselit k√§teen. Samana vuonna h√§n siirtyi t√∂ihin sis√§lt√∂markkinointitoimisto Dinglelle, jossa ty√∂skenteli myyntijohtajana vuoteen 2020 asti.

Korhonen ei ollut koskaan ennen harrastanut maalaamista saati ajatellut olevansa luova.

‚Äď Luovuuteen ei koskaan hirve√§sti kannustettu. Ty√∂ni markkinoinnin parissa oli sit√§, ett√§ pyysin luovia ideoita muilta.

Tosin nuorena Korhonen muistaa pitäneensä piirtämisestä. Itä-Pasilassa lapsuutensa asunut poika vietti paljon aikaa kirjastossa inspiroitumassa.

‚Äď K√§vin lukemassa sarjikset, ja sain niist√§ vaikutteita piirt√§miseen. Piirsin dinosauruksia ja karikatyyreja kavereistani. Olin vilkas lapsi, mutta piirt√§minen toi el√§m√§√§ni er√§√§nlaista rauhaa, Korhonen kertoo.

‚ÄĚLuovuuteen ei koskaan hirve√§sti kannustettu. Ty√∂ni markkinoinnin parissa oli sit√§, ett√§ pyysin luovia ideoita muilta.‚ÄĚ

Murrosiän jälkeen piirtäminen kuitenkin jäi. Mutta samaa rauhaa kuin piirtäminen lapsuudessa tuo Korhosen elämään nykyään maalaaminen.

Korhonen maalasi ensin markkinointityönsä ohella. Kun hän huomasi, että hänen tekemisensä kiinnosti ja suosio kasvoi, alkoi hän käyttää maalaamiseen yhä enemmän aikaa.

‚Äď Asiat on edenneet v√§hitellen, ja sitten her√§si ajatus siit√§, ett√§ mit√§ jos harrastuksesta voisikin tulla ammatti.

Korhonen kutsuu itseään urbaaniksi nykytaiteilijaksi. Hän sanoo saaneensa vaikutteita muun muassa Itä-Pasilasta, jossa graffittikulttuuri oli vahva osa muuta katukulttuuria, kuten skeittausta ja rapmusiikkia. Korhonen tekee yrityksensä kautta kuvataidetta, muraaleja ja seinämaalauksia sekä yrityksille että yksityisille asiakkaille.

Patrik Korhonen maalasi Riihimäen hotelli Seurahuoneen seinään muraalin, jonka aiheena on riihimäkeläinen Maija Isola ja tämän suunnittelema Marimekon Unikko-kuosi.

Koko aiemman työuransa kaupallisella alalla tehnyt Korhonen on huomannut, että kaupallisuus on taidealalla sekä synti että hyvä asia.

‚Äď Sun pit√§isi tehd√§ taidetta sielullasi ja puhutella ihmisi√§. Mutta jos samaan aikaan katsot maailman menestyneimpi√§ taiteilijoita, niin neh√§n on √§√§rikaupallisia ja suunnattoman suuria henkil√∂br√§ndej√§.

Korhosen mukaan digitalisaatio on muuttanut taidealaa merkittävästi. Se on mahdollistanut sen, että taiteilija ylipäätään voi luoda itsestään henkilöbrändin, hän sanoo.

‚Äď Ulkomailla henkil√∂br√§nd√§yst√§ tehd√§√§n erinomaisesti. Taiteilijat ovat pystyneet viem√§√§n taidettaan t√§ysin uusiin sf√§√§reihin muun muassa sosiaalisen median avulla.

Korhonen sanoo, ettei hänellä ole rajoitteita kaupallisuuden suhteen. Hän kuitenkin myöntää, että rajanveto taiteen ja kaupallisuuden välillä on ajoittain vaikeaa. Oletko uskottava taiteilija, jos teet taidetta, koska haluat myydä sitä eteenpäin, Korhonen kysyy. Hän sanoo haluavansa myydä teoksiaan ennen kaikkea siksi, että haluaa ne ihmisten pariin.

‚ÄĚUlkomailla henkil√∂br√§nd√§yst√§ tehd√§√§n erinomaisesti. Taiteilijat ovat pystyneet viem√§√§n taidettaan t√§ysin uusiin sf√§√§reihin muun muassa sosiaalisen median avulla.‚ÄĚ

‚Äď Jos haluat, ett√§ joku l√∂yt√§√§ sut, et voi istua himassa odottamassa, ett√§ oveen koputetaan. Se, ett√§ sut l√∂ydet√§√§n, vaatii verkostoitumista, somepostauksia, nettisivuja, s√§hk√∂postien l√§hett√§mist√§ ja ihmisten tapaamista kasvokkain eli siis markkinointia. Tied√§n, ett√§ sit√§ opetetaan jo Aalto-yliopiston taidekoulutuksessakin, esimerkiksi somen hy√∂dynt√§mist√§.

Korhonen toteaa, että seinä- ja muraalimaalausmarkkinat ovat Suomessa vielä lapsenkengissä.

‚Äď Meill√§ kaikkea ulkomaalausta pidettiin graffitina ja t√∂hryn√§ 2010-lukuun saakka.

Korhonen tekee parhaansa kaupallistaakseen palvelutarjoamaansa siten, ett√§ voisi jatkossa tehd√§ sit√§, mihin kokee intohimoa ‚Äď siis maalata. Ensimm√§iset kuvataiden√§yttelyns√§ h√§n on jo pit√§nyt, ja seuraava pystytet√§√§n helmikuuksi 2022 Tampereelle.

Ei Korhonen kuitenkaan ole jättänyt myyntiä ja markkinointia kokonaan. Hän tekee edelleen konsultointia yrityksille. Mutta siihenkin Korhonen liittää mielellään usein visuaalisuuden.

‚Äď Yrityksill√§ on monesti haasteita implementoida strategioitaan tai arvojaan. Miksei siin√§ k√§ytett√§isi apuna visualisointia, jolloin ne olisivat paljon kiinnostavampia kuin silloin, kun ne lojuvat unohdettuina jossain pilvipalvelussa, Korhonen kysyy.

H√§n sanoo, ettei erota toisistaan markkinoija-Patrikia ja taiteilija-Patrikia. H√§n on molempia ja paljon muuta: myyj√§, graafikko, konsultti, muotoilija, is√§ ‚Äď ja omien sanojensa mukaan keskinkertainen jalkapalloilijakin.

Korhosen pitkän tähtäimen tavoite on työllistää paitsi itsensä myös muita ihmisiä. Korhonen uskoo, että hänen tekemiselleen on entistä enemmän tarvetta, kun yritysten ymmärrys visuaalisuuden merkityksestä liiketoiminnassa kasvaa.

‚Äď Br√§ndien viestej√§ voidaan vahvistaa esimerkiksi muraaleilla, strategioita implementoida visuaalisin keinoin, ty√∂ymp√§rist√∂jen viihtyvyytt√§ lis√§t√§ maalauksin. T√§ss√§ kaikessa nivoutuvat yhteen taide, rakennuttajat sek√§ suunnittelu-, arkkitehti- ja designtoimistot. Monenlaista tekij√§√§ tarvitaan.

Mutta juuri nyt Korhosella on mietteet tälle vuodelle sovituissa projekteissa.

‚Äď Maalaaminen on muuttanut mua hyv√§ll√§ tavalla rauhallisempaan suuntaan. Olen enemm√§n l√§sn√§. El√§m√§ss√§ on enemm√§n v√§rej√§ kuin aikaisemmin.

Patrik Korhonen, 44, toimitusjohtaja, Paddywizzle Studios

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että kaikki on markkinointia ja markkinointi on kaikki.

Haluaisin kehittyä visuaalisuuden monipuoliseksi ammattilaiseksi, joka pystyy valjastamaan visuaalisuuden hyödyt yritysten käyttöön kaupallisen innovatiivisesti.

Suosikkibrändini ovat Kaws taiteen kaupallistamisen näkökulmasta ja Tristan Eaton henkilöbrändinä sekä taiteilijana.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa