Sumohit Singh / Unsplash
Mainonta

Nuku yö ulkona palkittiin matkailun Vuoden 2023 markkinointikampanjana

6.11.2023 11:24
Mikko Perttunen
”Tiedostamme, että meillä on toimiva konsepti, joka mahdollistaa myös suuret saavutukset, vaikka resurssit ovat verrattain pienet.”

Suomen Ladun Nuku yö ulkona -kampanja palkittiin Vuoden markkinointikampanjana Suomen matkailualan liiton SMALin järjestämässä Finnish Travel Galassa viime perjantaina.

Nuku yö ulkona -kampanjaa on järjestetty vuodesta 2016 lähtien. Kampanjapäiväksi on vakiintunut Suomen luonnon päivä eli elokuun viimeinen lauantai. Tietoisuus kampanjasta on kasvanut vuosittain, ja Taloustutkimuksella elokuun lopussa 2023 teetetyn tutkimuksen mukaan yli 63 prosenttia suomalaisista tunnistaa kampanjan. Vuosittain Nuku yö ulkona -haasteen on ottanut vastaan 80 000–130 000 ulkoilijaa.

Suomen Ladun jäsenyhdistykset ovat järjestäneet joka vuosi vapaaehtoisvoimin useita kymmeniä kaikille avoimia Nuku yö ulkona -tapahtumia, minkä lisäksi on järjestetty myös 2–4 päätapahtumaa, Metsähotellia.

– Nuku yö ulkona -kampanjan viestinnässä ja markkinoinnissa on korostettu erityisesti vastuullista yön yli retkeilyä. Lisäksi kaikessa viestinnässä on haluttu madaltaa kynnystä yön yli retkeilyyn, jotta mahdollisimman moni löytäisi tiensä liikkumaan ja retkeilemään Suomen upeaan luontoon, sanoo Suomen Ladun viestinnän asiantuntija Jenna Honkanen.

Tunnustus on osoitettu ennen kaikkea Suomen Ladun vapaaehtoisille.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suomen Ladun tapahtuma-asiantuntija Petteri Tiainen totesi kiitospuheessaan, että tunnustus on osoitettu ennen kaikkea Suomen Ladun vapaaehtoisille.

– Työskentelemme Suomen Ladussa ja jäsenyhdistyksissämme suurella intohimolla Nuku yö ulkona -kampanjan kehittämiseksi. Tiedostamme, että meillä on toimiva konsepti, joka mahdollistaa myös suuret saavutukset, vaikka resurssit ovat verrattain pienet, Tiainen totesi.

Tänä vuonna Vuoden markkinointikampanja valittiin viidestä eniten yleisöääniä saaneista markkinointiteoista. Ehdokkaisiin kuuluivat palkitun kampanjan lisäksi Ateneumin Albert Edelfelt -näyttely, Finnarin 100-vuotiskampanja, AirBalticin uudet lennot Tampereelta sekä Viking Linen Ahvenanmaan matkailukohteet.

Lue myös: Finnairin mainos äänestettiin Vuoden huiputukseksi: “Oppikirjaesimerkki viherpesusta”

Lue myös: Viking Line kosti Nya Ålandille – tapaus osoitti, että yrityksetkin tarvitsevat vahdin, eivät pelkkiä sylikoiria