Unsplash
Ilmiöt

Näistä asioista suomalaiskuluttajat säästävät juuri nyt

8.9.2022 11:55
Toni Rajamäki
Dagmarin tekemän tutkimuksen mukaan oma taloustilanne mietityttää monia suomalaisia, ja se näkyy ostokäyttäytymisessä.

Hintojen kallistuminen ja yleinen huoli maailman taloustilanteesta ovat saaneet monet suomalaiskuluttajat vähentämään kuluttamistaan. Markkinointitoimisto Dagmarin tuoreen Kuluttajien asennemuutos 2022 -tutkimuksen mukaan suomalaisista 37 prosenttia on vähentänyt kulutustaan selvästi viime aikoina, ja lähes kaksi miljoonaa suomalaista kertoo käyttävänsä aiempaa enemmän aikaa ja vaivaa hintojen vertailuun ennen ostoa. Lisäksi 1,2 miljoonaa ihmistä on alkanut harkita tavaroiden ostamista käytettynä uusien sijaan. 

Tällä hetkellä suomalaiset karsivat eniten autoilusta ja erilaisista mukavuuksista. Polttoaineen rajun hinnannousun myötä jopa 47 prosenttia suomalaisista on lopettanut autoilun tai vähentänyt autoilua viimeisen puolen vuoden aikana.

Autoilun jälkeen eniten on vähennetty ravintola- ja kahvilaostoja (46 prosenttia), ulkomaan matkailua (43 prosenttia) ja kulttuuripalvelujen käyttämistä (43 prosenttia).

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Iso osa suomalaisista on vähentänyt myös vaate- ja kenkäostoksiaan, sähkön kulutusta ja kotimaan matkailua. Ruoan hinnan nousun myötä reilu kolmannes on vähentänyt elintarvike- ja päivittäistavaraostoksiaan.

– Ensin leikataan luonnollisesti siitä, mikä vaikuttaa vähiten elämänlaatuun. Vain välttämättömien tuotteiden, kuten elintarvikkeiden, kohdalla mietitään mahdollisia korvaavia tuotteita tai tarjoustuotteita. Muiden tuotteiden ja palveluiden osalta mietitään, tarvitaanko sitä lainkaan tai voisiko sen käyttöä yksinkertaisesti vähentää, sanoo Dagmarin tutkimusjohtaja Kirsi Laakso tiedotteessa.

Lue myös: Kuluttajien varovaisuus näkyy: lähes kolme neljästä suomalaisesta sanoo nykyisen maailmantilanteen vaikuttavan heidän taloudellisiin valintoihinsa

Vaikka suomalaisten syksyä varjostavatkin nyt huolet, paljastui tutkimuksessa jotain hyvääkin. Reilu kolmannes suomalaisista kiinnittää tällä hetkellä huomiota omaan hyvinvointiinsa enemmän kuin ennen. Reilu 30 prosenttia on myös lisännyt kotimaisten tuotteiden ostamista viimeisen puolen vuoden aikana.  

– Kontrolli luo ihmiselle turvaa. Kun epävarmuus lisääntyy ja maailmassa tapahtuu asioita, joihin ei voi vaikuttaa, ihminen kääntyy sisäänpäin ja miettii, mihin hän pystyy vaikuttamaan. Hyvinvointi on yksi niistä. Toki jo pandemia käänsi katseet omaan terveyteen, Laakso sanoo ja jatkaa:

 – Suomalaisten tuotteiden ostamisella ihmiset voivat tukea Suomen taloutta ja tehdä jotakin sen eteen, että työpaikat pysyisivät kotimaassa. Suomalaisten tuotteiden ostaminen on myös ekologinen valinta.

Näistä suomalaiset säästävät juuri nyt:

1. Autoilu/polttoaine: 47 % (vähentänyt tai lopettanut kokonaan)

2. Ravintolat ja kahvilat: 46 %

3. Ulkomaan matkailu: 43 %

4. Kulttuuripalvelut (elokuvat, teatterit jne.): 43 %

5. Vaatteet ja kengät: 39 %

6. Sähkö: 38 %

7. Kotimaan matkailu: 38 %

8. Elintarvikkeet ja päivittäistavarat: 36 %

9. Hyvinvointipalvelut (hieroja, kampaaja/parturi jne.): 35 %

10. Kodin sisustus ja pihatarvikkeet: 33 %

11. Harrastukset ja harrastusvälineet: 29 %

12. Kodin elektroniikka: 29 % 

13. Remontointitarvikkeet ja -materiaalit: 24 %

14. Viihdepalvelut (esim. suoratoistopalvelut ja kanavapaketit): 22 %

15. Sijoittamiseen liittyvät palvelut: 18 %

Myös varakkaimmat säästävät

Dagmarin tutkimuksen mukaan myös ylimmässä tuloluokassa on lähdetty säästölinjalle. Ylimmän tuloluokan talouksissa asuvista jopa 33 prosenttia ilmoittaa vähentäneensä kulutustaan selvästi viimeisen puolen vuoden aikana.  

– Hinnat eivät ole vielä edes nousseet ihan valtavasti ainakaan kaikilla toimialoilla, ja silti myös ne ihmiset vähentävät, joilla ei olisi tarvetta. Varaudutaan siis huonompiin aikoihin, ja se kiihdyttää inflaatiota entisestään, Laakso summaa.

Laakson mukaan kuluttajien ostokäyttäytyminen ei ole pitkiin aikoihin muuttunut näin nopeasti.

– Ihmisten huoli aiheuttaa epävarmuutta, suunnitelmallisuutta ja varovaisuutta. Viimeisen puolen vuoden aikana muutos kuluttajien käyttäytymisessä on ollut nopeampaa kuin koskaan 2000-luvulla.

Tutkimuksen mukaan suomalaisilla on monenlaisia keinoja kuluttaa vähemmän ja säästää. Kaksi viidestä yrittää käydä ruokakaupassa mahdollisimman harvoin ja ostaa kerralla enemmän. Noin kolmasosa on alkanut kiinnittää huomiota pahan päivän varalle säästämiseen. 30 prosenttia suomalaisista käyttää aiempaa enemmän aikaa suunnitteluun ennen tuotteiden tai palveluiden ostoa. 29 prosenttia vastaajista myös syö ja laittaa ruokaa kotona aiempaa enemmän.

Lähde: Dagmarin tiedote