Wunderman Thompson
Mainonta

Millaiset teemat korostuvat tänä vuonna kansainvälisissä markkinointialan kisoissa? Näin vastaa One Show -tuomari Anu Niemonen

12.4.2021 13:45
Toni Rajamäki
Suomalainen Cannes-voittaja on toiminut monet kerrat kansainvälisten kisojen raadeissa.

Millaiset teemat nostavat päätään tämän vuoden parhaimmissa markkinointitöissä? Siihen paras henkilö vastaamaan on Wunderman Thompsonin Executive Creative Director Anu Niemonen, joka on kokenut kansainvälisten kisojen tuomari.



Pitkään Hasan & Partnersilla työskennellyt Niemonen toimii tänä vuonna tuomarina One Show’ssa, joka on yksi maailman arvostetuimmista markkinointiviestinnän kilpailuista. Hän on tuomaroinut useamman kerran myös Cannes Lionsissa ja Clio Awardsissa.



Niemonen on tänä vuonna tuomarina One Show’ssa täysin uudessa sarjassa, Fusion Pencil -sarjassa, jossa arvioidaan mainonnan kulttuurista monimuotoisuutta niin mainosten kuin niiden taustalla olevien tekijöiden suhteen. Niemonen on jo tutustunut kisaan lähetettyihin töihin, ja hän on saanut huomata, mitkä teemat toistuvat tänä vuonna.



– Tänä vuonna on paljon töitä, joissa kiitetään sairaanhoitajia ja joissa tuodaan esiin, että selviämme tästä pandemiatilanteesta. Monissa töissä katsotaan tulevaisuuteen, kertoo Niemonen, joka on voittanut urallaan kaksi Cannes Lions -palkintoa.



– Tietyt trendiaiheet ovat myös vahvasti esillä. Esimerkiksi Black Lives Matter näkyy etenkin yhdysvaltalaisissa töissä. Samoin LGBTQ-viestit ovat kasvaneet samalla, kun naisten voimaannuttaminen on selkeästi vähenemässä.  


Maailman nykytilanne onkin johtanut siihen, että monet viime vuosilta tutut aiheet ovat jääneet hieman jalkoihin.



– Viestit ovat nyt olleet jollain tavalla hieman löysempiä, ja se hieman harmittaa minua. Toivon, ettei tähän jähmetytä liian pitkäksi aikaa.



Niemonen toivoo, että muun muassa ilmastonmuutos palaisi koronavirustilanteen jälkeen näkyvimpien teemojen joukkoon.



– Toivon nimenomaan, että brändit ratkaisisivat sen, ettei heidän markkinointinsa vaikuttaisi viherpesulta. Toivon brändien sisäistävän, että ilmastonmuutoksen tulisi olla kunnolla strategian keskiössä, eikä vain tyydyttäisi kertomaan, kuinka yritys on sijoittanut rahaa puiden istutukseen Afrikassa.



– Itselläni lähellä sydäntä ovat myös oikeudenmukaisuus ja rasismin vastainen taistelu. Brändien voi olla hankala ottaa kantaa näihin aiheisiin, mutta toivoisin näidenkin teemojen näkyvän entistä vahvemmin yritysten markkinoinnissa, Niemonen päättää.

One Show -kisan voittajat selviävät kesäkuussa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)