Priscilla Du Preez / Unsplash
Mainonta

Mediamainonta kasvoi viime vuonna 4,1 prosenttia – verkkomainontaan käytettiin 700 miljoonaa euroa

31.1.2023 15:15
Mikko Perttunen
Kantar palkitsi vuoden mainostajana norjalaisen ruoan verkkokauppa Odan.

Mediamainontaan käytettiin vuoden 2022 aikana Suomessa noin 1,33 miljardia euroa. Kasvua oli edellisvuoteen nähden 4,1 prosenttia.

Verkkomainonnan osuus oli 53 prosenttia, ja se kasvoi edellisvuoteen nähden 10 prosenttia. Verkkomainonnan lisäksi vuoden aikana mainonnan panostukset kasvoivat myös radiossa, elokuvamainonnassa ja ulkomainonnassa. Mainoseurot vähenivät puolestaan printtimediassa ja televisiossa.

Pandemian jälkeen matkailun ja liikenteen toimialan mainospanostukset ovat vahvassa kasvussa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Jos tarkastellaan viime vuoden lukuja siten, että verkkomainonta on sisällytetty muihin mediaryhmiin, oli printtimedialla edelleen suurin osuus markkinasta, 29 prosenttia. Kaikkein voimakkaimmin kasvoi radion digitaalinen media, 48,7 prosenttia. Myös hakumainonta ja sosiaalinen media kasvoivat vuoden aikana vahvasti.

Merkittävin mainostaja oli vähittäiskauppa, jonka osuus oli 24 prosenttia eli lähes 200 miljoonaa euroa. Panostus kasvoi neljällä prosentilla. Elintarvikkeita mainostettiin 70 miljoonalla ja autoja 65 miljoonalla.

Pandemian jälkeen matkailun ja liikenteen toimialan mainospanostukset ovat vahvassa kasvussa. Mainonta kasvoi edellisvuodesta 50 prosentilla ja oli yhteensä 30 miljoonaa euroa.

Toimialaryhmistä eniten mainostustaan vähensivät mediat ja kustantajat, jotka käyttivät mediamainontaan rahaa 14 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Luvut perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediaseurantaan ja vuosittaiseen erillistutkimukseen.

Kantar palkitsi vuoden 2022 mainostajana Odan, joka on Kantarin perustelujen mukaan markkinoille tullessaan muokannut merkittävästi koko verkkokauppatoimialaa sekä kasvattanut toimialan mainospanostusmäärää monikanavaisella mediavalikollaan.

Lue myös: Digin osuus mainospotista jatkaa kasvuaan