Sanna-Kaisa Koivisto
Toimistot

Luovan toimiston B-Reelin ja North Facen johtajat kertoivat Cannesissa saumattoman asiakas-toimistosuhteensa salaisuudet: ”Älkää erotelko toimiston ja asiakkaan työntekijöitä toisistaan”

20.6.2023 10:35
Iina Kansonen
North Facen ja B-Reelin yhteistyönä syntynyt We Always Have Your Back -kampanjan idea syntyi North Facen vaatteiden selkäpuolelle painetusta logosta.

Tiedätkö, miksi outdoor-brändi North Facen logo on sijoitettu paitsi brändin vaatteiden etu- myös takapuolelle?

Se selvisi Cannes Lions -festivaalin avauspäivänä maanantaina 19.6., kun lavalle nousivat luovan toimiston B-Reelin viestintäjohtajat Zack McDonald ja North Facen markkinointijohtaja Michiel Cauwelier.

Kaksikko kertoi yleisölle edustamiensa organisaatioiden onnistuneesta yhteistyöstä. Luova toimisto B-Reel toimii North Facen kumppanina. McDonald ja Cauwelier jakoivat neljä vinkkiä siihen, miten asiakas-toimistosuhteen saa toimimaan mahdollisimman saumattomasti.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

1. Pitäkää kiinni näkemyksestänne.

North Face brändinä on pysynyt uskollisena sille, mitä se on alun perin ollutkin, Cauwelier sanoi.

”Me teemme vaatteita ennen kaikkea vuoristo-olosuhteisiin. On tietenkin hienoa, että niitä on alettu käyttää muissakin olosuhteissa, kuten vaikkapa kaupunkiympäristössä.” 

Cauwelier huomautti, että North Face on pysynyt alkuperälleen uskollisena myös sen suhteen, millaisten vaikuttajien kanssa se tekee yhteistyötä. Brändi ei ole palkannut esimerkiksi näyttelijöiden kaltaisia globaalisti tunnettuja mainoskasvoja, vaan brändiin aidosti yhteensopivien urheilijoiden kanssa. Heistä esimerkki on Cannesin lavalla omasta urastaan kertonut vuorikiipeilijä Caroline Ciavaldini.

2. Luottakaa yksinkertaisiin ideoihin.

”Never stop exploring” (Älä koskaan lakkaa tutkimasta) on North Facen slogan, jolle kaikki tekemisemme perustuu”, McDonald sanoi lavalla. 

Hänen mukaansa toimivimmat ideat ovat usein niitä yksinkertaisimpia, ja siitä yksi esimerkki on B-Reelin ja North Facen yhteistyönä syntynyt, menestynyt We Always Have Your Back -kampanja.

North Facen takeissa ja paidoissa brändin logo on usein painettu sekä vaateen etupuolelle että takapuolelle, oikean hartian kohdalle. Cauwelier kertoi, että niin voidaan varmistaa logon näkyvyys, kun vuorikiipelijöitä kuvataan kiipeilemässä vuoristossa. Mutta hartian kohdalle painetusta logosta lähti myös uuden kampanjan idean: minne ikinä menetkin ”We always have your back”, eli North Face suojaa käyttäjäänsä paikassa kuin paikassa.

Katso We Always Have Your Back -kampanjavideo alta. Juttu jatkuu videon jälkeen.

3. Sitoutukaa yhteistyöhön ja ymmärtäkää toinen toistanne.

”On tärkeää, että asiakkaan ja toimiston yhteistyössä molemmat kunnioittavat toisiaan. Mutta vielä sitäkin tärkeämpää on toimiva kommunikaatio. Olemme alusta saakka olleet toisillemme hyvin avoimia ja suoria. Olemme puhuneet rehellisesti muun muassa arvoistamme”, McDonald sanoi.

Hän muistuttaa, että toimiston täytyy uskaltaa kysyä asiakkaaltaan tyhmiäkin kysymyksiä. Esimerkiksi B-Reelin oli tärkeää ihmetellä ääneen, miksi North Face painaa logonsa myös vaatteiden selkäpuolelle. Ilman tuota kysymystä menestyskampanja olisi voinut jäädä syntymättä.

4. Älkää erotelko toimiston ja asiakkaan työntekijöitä toisistaan – on vain yksi tiimi.

 ”Riskit kannattaa aina jakaa. Onnistuneen yhteistyön avaimet ovat luottamus, avoimuus ja haavoittuvuus”, Cauwelier sanoi.

McDonalds muistutti, että B-Reelillä ja North Facella on alusta asti ollut yhteinen tavoite.

”Meillä on ollut alusta asti sama tavoite, ja olemme molemmat yhtä hulluja. Haluamme kokeilla uusia asioita rohkeasti.”

MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen ja avustaja Santtu Kottila raportoivat Cannes Lions Festivals -tapahtumasta paikan päältä. Jos sinulla on tapahtumaan liittyvä juttuvinkki tai olet Cannesissa ja halukas haastateltavaksi, otathan yhteyttä toimitukseen sähköpostitse (toimitus@markkinointiuutiset.fi).