Kuvaaja:
Thought Catalog / Unsplash
Digitaalisuus

Kyselytutkimus: Joka neljäs Z-sukupolven ostopolku alkaa somesta

25.8.2023 11:17
Mikko Perttunen
Yli puolet sukupolven edustajista on ostanut tuotteen nähtyään sen somessa edeltävän kuukauden aikana.

Sosiaalisen median rooli ostopoluissa on erityisesti nuorilla ikäryhmillä merkittävä, kertoo Klarnan tuore Shopping Pulse -kyselytutkimus.

Z-sukupolven edustajilla eli 18–26-vuotiailla 26 prosenttia ostopoluista alkaa somesta, jossa he etsivät inspiraatiota ja löytävät tuotteita. Vastaava luku on millenniaaleilla 15 prosenttia, X-sukupolvella yhdeksän prosenttia ja suurilla ikäluokilla vain neljä prosenttia.

Millenniaalien ja X-sukupolven ostopolku alkaa yli 60 prosentissa tapauksista hakukoneesta.

Z-sukupolven edustajat myös hyvin usein inspiroituvat tuotteista somessa ennen niiden ostamista. Peräti 52 prosenttia Z-sukupolven edustajista kertoo ostaneensa tuotteen nähtyään sen somessa edeltävän kuukauden aikana. Luku on 38 prosenttiyksikköä suurempi kuin esimerkiksi suurilla ikäluokilla. Millenniaaleista näin oli tehnyt 35 prosenttia, X-sukupolven edustajista 26 prosenttia ja suurista ikäluokista vain 14 prosenttia.

Z-sukupolven edustajista 49 prosenttia kertoi ostaneensa tuotteen suoraan sosiaalisen median alustalta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Z-sukupolven edustajista 49 prosenttia kertoi ostaneensa tuotteen suoraan sosiaalisen median alustalta. Kiinnostaa on, että näin kertoi suurista ikäluokistakin tehneensä 39 prosenttia vastaajista. Millenniaalien kohdalla luku on 37 prosenttia ja X-sukupolvella 28 prosenttia.

Nuorilla suosituin somealusta ostosten suhteen on TikTok, vaikkakin ostoksia tehdään paljon myös Instagramin, Youtuben ja Snapchatin kautta. Millenniaalit suosivat Facebookia ja Instagramia ja X-sukupolvi sekä suuret ikäluokat Facebookia.

Z-sukupolvi valitsee shoppaillessaan verkkokaupan peräti 14 prosenttia todennäköisemmin kuin kivijalan. Ikäryhmistä Z-sukupolven lisäksi vain millenniaalit suosivat verkkokauppaa enemmän kuin kivijalkaa, ja hekin vain neljä prosenttia todennäköisemmin.

Verrattaessa vuoden 2021 toisen neljänneksen vastauksia vuoden 2023 toisen neljänneksen vastauksiin, selviää, että 18–26-vuotiaat suosivat nyt verkkokauppaa 10 prosenttiyksikköä enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Vanhemmilla ikäryhmillä suosio on kasvanut 4–7 prosenttiyksikköä.