Vilma Erkkilä
Ilmiöt

🔍 Koronan vuoksi lomautettu Mirka teki rohkean päätöksen ja ryhtyi markkinointiyrittäjäksi: ”Googlaamalla selviää kaikesta”

2.6.2021 7:00
Iina Kansonen
Pankkimaailmasta markkinointiyrittäjäksi ponnistanut Mirka Tallus on huomannut, että uutta oppii parhaiten ratkomalla asiakkaiden haasteita.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Tavallaan voisi sanoa, että Mirka Talluksen, 28, yrittäjyys sai alkunsa jo syksyllä 2019. Silloin Helsinki valittiin kansainvälisessä Work-Life-Balance-indeksissä kaupungiksi, jossa on paras tasapaino työ- ja yksityiselämän välillä. 

Tallus ja tämän kumppani Mikko Rindell innostuivat uutisesta, sillä työn ja vapaa-ajan tasapaino on heille tärkeää. Pariskunta päätti perustaa blogin, jossa kertoisi oman näkökulmansa siitä, miten tasapainoilu työn ja muun elämän välillä Helsingissä sujuu.

Tuohon aikaan Tallus teki nelipäiväistä työviikkoa markkinointikoordinaattorina. Hän päätti pyhittää perjantait sille, että opettelisi rakentamaan verkkosivut blogille.

– Aloin googlettaa, miten verkkosaitti perustetaan. Ostin domainin ja tein ensimmäisen visuaalisen luonnoksen, ja siitä se sitten lähti. Opettelin kaiken alusta alkaen itse.

Blogin nimeksi valikoitui aiheensa mukaisesti Work-Life Balance. Tallus ja Rindell ehtivät julkaista vain muutaman blogipostauksen, kunnes koronapandemia rantautui Eurooppaan. Tallus sai kuulla, että hänen työnantajansa lomauttaisi koko henkilökunnan lähes kokonaan kolmeksi kuukaudeksi. Tallukselle se tarkoitti sitä, että seuraavat kolme kuukautta hän tekisi vain yhden työpäivän viikossa.

– Mietin hetken, että mitäs nyt. Mutta päällimmäinen tunne oli kuitenkin, että jes, pääsen kehittämään itseäni. Minulla oli hirveästi ideoita siitä, mitä kaikkea voisin tehdä, Tallus kertoo.

Koodaamisesta kiinnostunut Tallus päätti ihan ensin aloittaa ohjelmoinnin peruskurssin FITech-verkostoyliopistossa. Hän ei kuitenkaan ehtinyt käydä kurssia kuin parisen viikkoa, kun LinkedInin postilaatikkoon kilahti viesti pääomasijoitusyhitö Icebreaker.vc:n kasvuhakkeroinnista vastaavalta Mari Luukkaiselta.

Tallus oli aikaisemmin hakenut Luukkaisen vetämään growth hacking -harjoitteluun Icebreaker.vc:lle. Nyt Luukkainen kysyi, haluaisiko Tallus mukaan. Hänellä oli muutama tunti aikaa tehdä päätös.

Mirka Tallus vastasi Mari Luukkaisen tarjoukseen myöntävästi. Hän suoritti harjoittelunsa Icebreaker.vc:llä huhti-toukokuussa 2020.

–  Opin valtavasti markkinoinnin eri osa-alueista. Tehtäväni oli auttaa Icebreaker.vc:n rahoittamia yrityksiä kasvamaan. Tein pääasiassa liidien generointia ja maksettua mainontaa, Tallus kertoo.

– Marin mentaliteetti on se, että pitää itse pystyä kellumaan pinnalla ja selvittämään asioita. Olin aikaisemmin opetellut verkkosivujen tekemisen googlaamalla, mutta Marilta opin sen, että googlaamalla selviää melkein mistä tahansa muustakin. Vaikka olisit kuinka kova osaaja, on Google paras kaverisi, sillä et voi mitenkään osata ja tietää kaikkea.

"Vaikka olisit kuinka kova osaaja, on Google paras kaverisi, sillä et voi mitenkään osata ja tietää kaikkea."

Tallus kertoo erityisesti sprinttimallisen testaussystematiikan oppimisesta olleen paljon hyötyä. Monet hänen ensimmäisistä asiakkaistaan ovat arvostaneet nimenomaan tuota taitoa.

Kun harjoittelu tuli päätökseensä, Tallus pohti, mitä seuraavaksi. Hänen markkinointiosaamisensa oli viimeisten vuosien ja kuukausien aikana kasvanut valtavasti. Yrittäjähenkinen puoliso kannusti Tallusta kokeilemaan, miten taidoilla pärjäisi yrittäjänä, ja Tallus päätti uskaltaa.

Mirka Talluksen työura alkoi pankkimaailmasta. Vuonna 2015 tradenomiksi valmistunut Tallus kertoo etsineensä suuntaa uralleen pankkivuosinaan. Työskenneltyään muutamia vuosia pankissa hän päätti siirtyä korporaatioista startupmaailmaan ja aloitti työt Customer Succes Managerina verkostoitumistyökaluja kehittävässä Brellassa.

– Pankkiin jääminen ei olisi ollut huono vaihtoehto, mutta näin jälkeenpäin ajatellen persoonallisuuteni ja työskentelytapani sopii paremmin ympäristöön, jossa tapahtuu jatkuvalla syötöllä asioita, Tallus sanoo.

Työ Brellassa sai Talluksen ymmärtämään, että markkinointi on hänen juttunsa. Brellalta Tallus siirtyi Juuriharja-nimiseen liikkeenjohdon konsultointiyritykseen. Siellä hän vastasi muun muassa HubSpotin käytön kehityksestä.

Juuriharjalta Tallus irtisanoutui kesäkuun 2020 alussa ryhtyessään yrittäjäksi.

Tai jos ihan kirjaimellisia ollaan, Talluksesta ei itse asiassa tullut yrittäjä vielä kesäkuussa. Talluksen kumppanilla Mikko Rindellillä oli parin tuttavan kanssa pöytälaatikkoon jäänyt yritys. Tallus ja Rindell tulivat siihen tulokseen, että järkevintä olisi aktivoida vanha yritys.

Mukana oli alussa Rindellin lisäksi kaksi osakasta, joista toisen Tallus osti ulos helmikuussa 2021.

– Virallisesti olin siis aluksi työntekijän statuksella, mutta käytännössä kuitenkin ainut, joka hoiti yrityksen operatiivista toimintaa ja myyntiä.

Talluksen yritys sai nimekseen Balanced Growth Boutique. Nimi juontui Talluksen ja Rindellin yhteisen blogiprojektin nimestä – sen saman, jolle Tallus oli puolitoista vuotta aikaisemmin rakentanut verkkosivut alusta alkaen itse. Siitä oli saanut alkunsa Talluksen halu oppia ja opetella uutta omin päin. Nuo opitut taidot mahdollistivat nyt yritystoiminnan.

"Olen aika turvallisuushakuinen. En ollut ennen ajatellut, että minusta voisi tulla yrittäjä."

– Arvostan työn ja vapaa-ajan tasapainoa. Nimi liittyy myös siihen, että yritysten kannattaa pyrkiä tasaiseen kasvuun, jos ne haluavat kasvaa kestävästi, Tallus kertoo.

Kesäkuussa 2020 yritys sai ensimmäisen asiakkaansa, ja sen jälkeen asiakasmäärä on lisääntynyt ja Tallukselle riittänyt hyvin töitä.

– Olen aika turvallisuushakuinen. En ollut ennen ajatellut, että minusta voisi tulla yrittäjä. Mikolta olen oppinut, että asioita voi lähteä vaan tekemään ja katsoa sitten, mitä siitä tulee.

Tallus haluaa esimerkillään kannustaa ihmisiä tekemään rohkeasti sitä, minkä he kokevat omaksi jutukseen.

– Minä lähdin ihan nollasta pari vuotta sitten. Mutta kun jaksoin yrittää ja nähdä vaivaa oman osaamiseni eteen, niin ihmeen kaupalla sitä vaan on löytynyt firmoja, jotka ovat valmiita maksamaan osaamisestani ja vielä oppimisestanikin.

Asiakkaiden ongelmien ratkaisu onkin ollut Tallukselle nopea tapa kasvattaa markkinointiosaamistaan.

–  Sanon asiakkaille avoimesti, että kaikkea en tiedä enkä osaa, mutta voin aina opetella ja ottaa selvää. Luulen, että se on ollut kantava voima yrittäjyydessäni.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Mirka Tallus, 28

yrittäjä

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, ettei pelkkä substanssiosaaminen riitä. Projektinhallinta- ja kommunikaatiotaidot ovat erittäin tärkeä osa asiakkaan arvostamaa palvelukokonaisuutta.

Haluaisin kehittyä web-analytiikassa. Jokainen yritys ansaitsee laadukkaasti hoidetut, räätälöidyt web-analytiikka-asetukset. Niin voidaan kerätä dataa, jonka avulla on mahdollista mitata markkinoinnin tehokkuutta ja esimerkiksi mainoskampanjoiden tuottavuutta.

Suosikkibrändini on viime aikoina ollut Adidas, vaikka onkin vaikeaa valita vain yhtä. Olen viime vuosina päivittänyt ulkoilu -ja urheiluvarusteitani, ja kun katson vaatekaappiani, sieltä erottuvat Adidaksen kolme raitaa. Tykkään Adidaksen ajattomasta brändistä ja tuotteiden muotoilusta.