Anastasia Taldrik
Ilmiöt

🔍 Julia Kaukinen keksi yritysidean, jolle naurettiin – tammikuussa hänen myyntinsä oli jo yli 20 000 euroa

22.2.2022 7:00
Minna Lehto
Ansioluettelo on mainos, muistuttaa yritysjohdon urakonsulttina työskentelevä Julia Kaukinen. Yrittäjyyden alussa hän kohtasi epäilyjä, mutta nykyään hänen palveluihinsa jonotetaan.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Toisinaan kannattaa jatkaa yrittämistä, vaikka muut epäröivät. Tämän tietää johdon urakonsultti Julia Kaukinen, joka yhdeksän vuotta Sanoma Gamesin myynnissä ja markkinoinnissa työskenneltyään keksi uuden bisnesidean. Hän päätti ryhtyä Suomen ensimmäiseksi CV-kirjoittajaksi.

Alkuun monen oli vaikea uskoa, että Kaukiselle maksettaisiin rahaa muiden ansioluetteloiden kirjoittamisesta. Hän sai vinoja katseita: eikö joku muka osaa tai jaksa tehdä ansioluetteloaan itse?

– Moni myös ihmetteli, miksi kukaan suomalainen maksaisi ansioluettelon kirjoittamisesta minulle, kun äidinkieleni on venäjä. Sain kuitenkin vain voimaa epäilijöistä, Kaukinen kertoo.

Kun Kaukinen tienasi elokuussa 2020 ensimmäiset 2000 euroa yrittäjänä, sekään ei vakuuttanut epäilijöitä. Eihän kahdella tonnilla pärjää, hänelle sanottiin.

Kaukinen kuitenkin näytti epäilijöille. Syyskuun myynti nousi jo 6500 euroon. Hänen palvelustaan tuli pian niin suosittu, että hän ei enää ehtinyt auttaa kaikkia halukkaita.

Sitten yritysjohtajat löysivät Kaukisen, ja hän päätti erikoistua heidän auttamiseensa. Nyt Kaukinen työskentelee johdon urakonsulttina, jonka palveluista maksetaan tuhansia euroja. Viime vuonna hänen myyntinsä oli 70 000 euroa, tämän vuoden tammikuussa jo yli 20 000 euroa.

Kaukinen auttaa johtajia kaupallistamaan itsensä työmarkkinoilla ja työllistymään uuteen työpaikkaan. Hänen työnhakuvalmennukseensa osallistuneista jokainen on löytänyt kolmessa kuukaudessa uuden työn.

Tänä vuonna Kaukinen haluaa tuplata liikevaihtonsa ja palkata osaajia yritykseensä. Tällä hetkellä hän työskentelee freelancereiden kanssa.

– En enää itse kirjoita ansioluetteloja, vaan opetan muita.

Lue myös: Patrik Korhonen perusti mainostoimiston, menestyi urallaan ja kuormittui – maalaa nyt muraaleja: ”Elämässä on enemmän värejä kuin aikaisemmin”

Menestyksekäs idea syntyi vahingossa

Julia Kaukinen keksi uuden uransa puolivahingossa. Kaukinen oli aiemmin kouluttautunut valmentajaksi, joka auttaa ihmisiä esimerkiksi uraan tai henkilökohtaiseen elämään liittyvissä haasteissa. Hän toimi yrittäjänä päivätyönsä ohella.

– Halusin auttaa naisia, jotka ovat palaamassa äitiyslomalta töihin. Kävimme läpi heidän uramahdollisuuksiaan ja valmensin heitä, mutta he eivät kuitenkaan päässeet työhaastatteluun. Ihmettelin, miksi.

Sitten Kaukinen pyysi nähdä erään asiakkaansa ansioluettelon. Se paljastui sisällöllisesti tyhjäksi, joten hän pyysi lupaa viilata sitä.

– Olin työskennellyt asiakkaan kanssa jo kuukausia, joten tiesin hänen työhistoriansa ja vahvuutensa. Ansioluettelon viilauksen jälkeen asiakas pääsi heti haastatteluun ja työllistyi nopeasti.

Oman osaamisen sanoittaminen on ihmisille usein vaikeaa, Kaukinen sanoo. Suomalaisille on tunnetusti myös hankalaa kehua itseään.

– Sanoitin asiakkaan osaamisen myyvällä tavalla. Ansioluettelohan on mainos. Minun oli helppo nähdä, mitä teksteistä puuttuu.

Kaukinen ryhtyi kirjoittamaan myös muiden LinkedIn-profiileja. Hän on toistaiseksi ainut sertifioitu LinkedIn-profiilien kirjoittaja Suomessa.

Sana Kaukisen taidoista lähti kiertämään. Hänen palveluihinsa on edelleen kuukauden jono.

Lue myös: Koronan vuoksi lomautettu Mirka teki rohkean päätöksen ja ryhtyi markkinointiyrittäjäksi: ”Googlaamalla selviää kaikesta”

Kaikilla on oma punainen lanka

Kaukinen kannustaa myös muita kokeilemaan erilaisia bisnesideoita rohkeasti. Hänen mielestään jokaisella on osaamisessaan punainen lanka, jota hyödyntää.

Kannattaa kuunnella itseään ja muita, Kaukinen neuvoo. Ihmiset eivät yleensä huomaa itsestäänselvyyksiä.

– Kaverini olivat jo kauan pyytäneet minua katsomaan ansioluettelojaan. En ajatellut sitä sen kummemmin, minä vain pidin niiden tekemisestä. Kokeilin valmentajana kaikenlaista, vaikka se, mikä oli minulle luontevaa, oli koko ajan nenäni edessä. Ihmisten osaamisen kaupallistaminen on juttuni.

Ideoiden kokeilu kannattaa kuitenkin tehdä ennen suurta rahallista panostusta, Kaukinen muistuttaa. Moni sijoittaa saman tien paljon rahaa brändäykseen, käyntikortteihin ja hienoihin nettisivuihin. Kaukinen on esimerkiksi rakentanut omat nettisivunsa itse rahaa säästääkseen.

– Aluksi kannattaa valita edullinen alusta tai tapa, jolla omaa ideaa voi helposti testata. Kannattaa selvittää, millaista vastakaikua asiakkailta saa.

Kaukinen on itsekin oppinut kokeilun avulla, mikä toimii. Jos ei kokeile, ei saa myöskään tietää toimivatko ideat, hän neuvoo.

– Rakensin verkkokursseja, joihin käytin paljon aikaa. Se ei kuitenkaan ollut oikea ratkaisu, sillä minulta toivotaan keskustelua ja rehellistä palautetta. Verkkokurssi sai siis unohtua.

Kaukinen on aina opiskellut ahkerasti uutta, kun on halunnut päästä eteenpäin urallaan.

– Älä opiskele muuten vaan. Löydä sopiva kurssi aiheesta, jossa sinulla on parannettavaa tai josta et vielä tiedä. Se voi olla lyhyempi koulutus tai sertifiointi, jolla pääset eteenpäin. Sen ei tarvitse olla kokonainen yliopistotutkinto.

Kaukinen myös neuvoo sanomaan epäilijöille suorat sanat.

– Heille voi sanoa, että sinulla on oma elämäsi, jonka kanssa voit tehdä, mitä haluat. Minulla on oma elämäni. Kun haluan kokeilla jotain uutta, kokeilen. Mistä muuten tiedän, tykkäänkö siitä tai toimiiko se?

Haluatko myös jatkossa lukea kiinnostavia uratarinoita? Tilaa uutiskirjeemme ja saat viikoittain MarkkinointiUutisten mielenkiintoisimmat jutut sähköpostiisi.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)