Luovuus

ūüĒé Idea Liikennelaulun uudesta versiosta puhutteli heti ‚Äď Valion yhteiskunnallisen kampanjan tuotos saattaa j√§√§d√§ el√§m√§√§n

Valion, Palefacen ja SEK:n yhteistyössä syntyneestä kappaleesta innostuttiin myös Liikenneturvassa.
Kuva:
ūüĒé Idea Liikennelaulun uudesta versiosta puhutteli heti ‚Äď Valion yhteiskunnallisen kampanjan tuotos saattaa j√§√§d√§ el√§m√§√§n

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Paleface eli Karri Miettinen päivitti Georg Malmsténin ja Helena Eevan rakastetun Lasten liikennelaulun nykypäivään Valio Oltermanni -brändin turvallisuuskampanjassa. Uudessa versiossa vastuu koulutien turvallisuudessa siirretään lapselta aikuiselle.

Laulu on Oltermannin jokavuotisen, koulun aloituksen aikaan sijoittuvan liikennekampanjan keskiössä. Brändi kampanjoi nyt kouluteiden liikenneturvallisuuden puolesta jo neljättä kertaa.

Kampanjan ideasta vastasi bränditoimisto SEK.

‚Äď Valiolla itsell√§√§n on omat vastuullisuusohjelmansa, ja heille yksi t√§rke√§ teema on nimenomaan liikenneturvallisuus. Se on luontevaa jo senkin vuoksi, ett√§ Valio on valtava logistiikkatoimija, jonka toimitusketju ylt√§√§ my√∂s kouluille, SEK:n luova johtaja Heli Roiha toteaa.

Oltermanni-brändin missio on taas olla perheiden arjen sujuvuuden puolella. Liikennelaulussa kyseessä ei tosin ole tuotekampanja vaan yhteiskunnallinen kampanja. Se kyllä allekirjoitetaan Valio Oltermannin kanavissa, mutta juustomainos se ei ole.

"Välillä jonkin projektin briiffi annetaan koko talolle."

Idea hautui isossa myllyssä

SEK:ssä on jo pitkään toteutettu säännöllisesti ideointiprosessia tai -metodia, jota kutsutaan Local counciliksi.

‚Äď V√§lill√§ jonkin projektin briiffi annetaan koko talolle. Taustalla on ajatus, ett√§ luovuus kuuluu kaikille eik√§ ole pelk√§st√§√§n tiettyjen tittelien hallussa. Kaikkien ideat ovat arvokkaita. Valion Liikenneturvallisuuskampanjaa suunniteltiin sek√§ Oltermanni-tiimin kesken, ett√§ joukkoistettiin suunnittelua my√∂s isommalle porukalle, Roiha sanoo.

‚Äď Liikenteess√§ k√§ytet√§√§n paljon radiota ja meill√§ oli alkuvaiheessa jo paljon √§√§neen perustuvia ideoita. T√§m√§ idea kaikille tutun liikennelaulun k√§√§nt√§misest√§ p√§√§laelleen tuntui niist√§ erityisen yksinkertaiselta ja kirkkaalta. Simppelin t√§ydelliselt√§ jopa, Roiha iloitsee.

Ideasta on kuitenkin vielä pitkä matka valmiiseen. Roiha muistuttaa, että aina kun ollaan tekemisissä jonkun toisen teoksen kanssa, on iso homma selvittää siihen liittyvät oikeudet. Malmsténin perikunnalta saatiin kuitenkin lupa, ja ideaa päästiin edistämään.

Seuraavaksi oli löydettävä artisti. Levy-yhtiöitä käytiin läpi ahkerasti, mutta alusta asti oli selvää, että kampanjaan haluttiin artisti, joka puhuttelee sitä ikäpolvea, jolla on itsellään kouluikäisiä lapsia.

‚Äď Paleface oli profiililtaan t√§ydellinen: kantaaottava ja rohkea. Ja juuri sellaista profiilia haettiin. Olemme todella onnellisia, ett√§ h√§n halusi l√§hte√§ mukaan t√§h√§n kampanjaan, Roiha sanoo.

Jääkö biisi elämään?

Aikuisten liikennelaulu sai hyvän vastaanoton. Se ylsi Spotifyssa Suomen 200 kuunnelluimman kappaleen listalle ja sai lisäksi huomiota valtakunnallisissa medioissa. Kyseessä ei ole varsinaisesti mainoskappale, vaan Paleface teki biisin omissa nimissään.

Koulunaloitusviikolla kappaleen radiokuuluvuus turvattiin. Pääkanaviksi valittiin suoratoistopalveluiden lisäksi Radio Nova -ohjelmayhteistyö, ulkomainonta, sosiaalinen media ja mediaviestintä.

Ehkä kaikkein suurin kampanjan saavutus on kuitenkin se, että Liikenneturva innostui kappaleesta ja sisällyttää sen yläkoulujen liikennekasvatuksen materiaaleihin. Näin kappale tavoittaa kokonaisia ikäluokkia.

‚Äď Se on ehk√§ t√§ss√§ se hienoin asia. Toivomme pitk√§aikaista ja pitk√§j√§nteist√§ vaikuttamista, ja t√§llainen biisi voi j√§√§d√§ el√§m√§√§n vuosiksi eteenp√§in. Jos kampanjaa halutaan toistaa, voidaan biisi nostaa pinnalle vaikka joka syksy, Roiha sanoo.

Musiikilla ja äänellä vaikuttaminen on ollut Roihan mukaan nousussa, mutta sitä käytetään silti edelleen melko vähän. Toisaalta esimerkiksi podcastit ovat tehneet suurta nousua myös markkinointikeinona.

‚Äď √Ą√§ni on todella mielenkiintoinen kentt√§. Esimerkiksi ulkomainoksessa j√§lki pit√§√§ j√§tt√§√§ sekunnissa, mutta musiikkikappale kest√§√§ kuuntelukertoja ja aikaa, ja se voi tuoda kuulijalle joka kuuntelukerralla jotain uutta, Roiha sanoo.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa