Toimistot

ūüĒć Huippunimien perustama United Imaginations aikoo tuoda positiivisen tuulahduksen toimistokentt√§√§n

Uuden toimiston taustalta löytyvät suomalaisen markkinoinnin tähtikaartiin kuuluvat Jyrki Poutanen, Steve Brown ja Henri Valtere sekä Helsingin Sanomien päätoimittaja Anu Ubaud. Sijoittajina taustalla ovat Robin Bade ja Tom Nickels.
Kuva:
United Imaginations
ūüĒć Huippunimien perustama United Imaginations aikoo tuoda positiivisen tuulahduksen toimistokentt√§√§n

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Harvoin markkinointialan uusi yritys herättää yhtä suurta mielenkiintoa kuin United Imaginations, joka lanseerattiin toukokuun alussa. 

Kiinnostus uutta brändi- ja viestintätoimistoa kohtaan ei tosin yllätä: yrityksen taustalla on nimittäin poikkeuksellinen joukko ihmisiä.

United Imaginationsin perustajiin kuuluu muun muassa maineikkaasta TBWA-ketjusta tuttu kolmikko ‚Äď Jyrki Poutanen (kuvassa oikealla), Steve Brown (toinen oikealta) ja Henri Valtere (vasemmalla). TBWA:n Helsingin-toimiston vastaavana luovana johtajana toiminut Poutanen oli globaalissa ketjussa arvostetussa asemassa, ja h√§net on valittu muun muassa Adweekin maailman sadan luovimman ihmisen listalle. Brown puolestaan toimi TBWA-ketjussa innovaatiojohtajana. Valtere oli TBWA:lla asiakkuus- ja strategiajohtajana, mink√§ j√§lkeen h√§n ty√∂skenteli muun muassa Ivalo Creative Agencyn toimitusjohtajana.

United Imaginationsin neljäs perustajajäsen on journalisti Anu Ubaud (toinen vasemmalta), joka toimii vielä heinäkuun loppuun asti Helsingin Sanomien päätoimittajana. Ubaud on HS:n vastaavan päätoimittajan Kaius Niemen mukaan yksi kovimmista digitaalisen journalismin ammattilaisista Suomessa. Hän on saanut tunnustusta myös johtajaominaisuuksistaan, sillä Ubaud palkittiin viime vuonna  Vuoden nuori johtaja -kilpailussa. Journalismin lisäksi häneltä löytyy viestintätoimistotaustaa.

Kiinnostusta United Imaginationsin ympärillä lisää entisestään sijoittajakaksikko, Robin Bade ja Tom Nickels. Bade tunnetaan muun muassa Markkinointiviestintätoimisto Mirumin perustajana ja digitaalisen markkinoinnin moniosaajana, Nickels puolestaan markkinointiteknologiayritys Avauksen ja uusmediayhtiö Satama Interactiven perustajana. 

Jos tällaisesta katraasta ei saa aikaiseksi huippuluokan markkinointitoimistoa, niin ei mistään.

Mutta miksi n√§m√§ kovan tason ammattilaiset j√§ttiv√§t vanhat teht√§v√§ns√§ ja p√§√§ttiv√§t alkaa yritt√§j√§ksi toimialalle, jossa kilpailu on kovaa niin kotimaassa kuin ulkomailla? Vastaus on selke√§: he pystyv√§t tuomaan p√∂yt√§√§n jotain uutta ‚Äď jotain, joka luo yrityksille ja yhteiskunnalle entist√§ enemm√§n arvoa.

Vastaus tosin sopii monen muunkin uuden yrityksen suuhun, ja monien yritysten kohdalla voidaan puhua pelk√§st√§ puheesta ‚Äď ei teoista. Onko n√§in United Imaginationsin kohdalla? MarkkinointiUutiset tapasi yritt√§j√§nelikon ja selvitti, mill√§ keinoin toimisto luo entist√§ enemm√§n arvoa asiakkailleen ja yhteiskunnalle.

‚Äď Me haluamme tuoda yhteiskunnallisen ulottuvuuden osaksi yritysten br√§ndej√§ ja viestint√§√§ sek√§ luoda siit√§ keskeisen menestystekij√§n liiketoiminnassa. Lis√§ksi yritykset tulisi saada puhumaan yhteiskunnallisesti merkitt√§vist√§ asioistaan innostavasti ja positiivisesti, ei ryppyotsaisesti. Meid√§n t√§rkein roolimme on olla muutoksen inspiroija ja innostaja, joka auttaa yrityksi√§ luomaan innovaatioita ja skaalaamaan niit√§ nopeasti, avaa Valtere.

Nelikon mukaan yritysten vastuullisuusviestintää vaivaa usein negatiivisuus. United Imaginations haluaakin muuttaa viestinnän kulmaa.

‚Äď Oli kyseess√§ sitten luontokato, ilmastonmuutos tai yhteiskunnallinen ep√§kohta, niin tapa tarjoilla viesti yleis√∂lle on usein varsin vakava. Me haluamme viesti√§ muutoksesta positiivisesti ja tehd√§ siit√§ inspiroivaa ja innostavaa niin, ett√§ se aktivoi my√∂s muita l√§htem√§√§n mukaan, Valtere jatkaa.

Poutanen kiteyttää United Imaginationsin toiminnan kahteen sanaan: positiivinen muutos.

‚Äď N√§iden sanojen ymp√§rille pystyy rakentamaan merkityksellisyytt√§, jolla muutetaan maailmaa. Haluamme toki auttaa yrityksi√§ muuttamaan my√∂s liiketoimintansa aiempaa positiivisemmaksi. T√§n√§ p√§iv√§n√§ n√§m√§ asiat kulkevat k√§si k√§dess√§, Poutanen kertoo.

‚Äď Eik√§ ole mik√§√§n suuri salaisuus, ett√§ kun haetaan toiminnan tai k√§yt√∂ksen muutosta, pit√§√§ viesti√§ inspiroivasti ja mukaansa tempaavasti. T√§m√§n haluaisin m√§√§ritt√§v√§n meit√§ ja meid√§n tekemist√§, h√§n jatkaa.

Viesti pitää osata muotoilla

On selv√§√§, ett√§ onnistuessaan United Imaginationsin vaikutus yhteiskuntaan voi olla iso. Ensinn√§kin toimiston avulla suurten suomalaisten yritysten vastuullisuusviestint√§ voi nousta uudelle tasolle ja t√§ll√§ keinoin saada ihmiset toimimaan entist√§ vastuullisemmin. Toiseksi, aiempaa paremmalla vastuullisuusviestinn√§ll√§ yrityksille luodaan kilpailuetua, sill√§ tutkimukset toitottavat, ett√§ vastuulliset yritykset ovat jo nyt ‚Äď mutta etenkin tulevaisuudessa ‚Äď suurimpia menestyji√§.

Teorian tasolla United Imaginationsin bisnesajatus on toimiva, mutta miten vastuullisuusasioista onnistutaan viestimään aidosti kiinnostavasti? Brown on huomannut yrityksissä etenkin yhden ison ongelman, johon toimisto haluaa tarttua kiinni.

‚Äď Ty√∂skentelin Nesteelle, kun yhti√∂n nimest√§ j√§tettiin ‚ÄúOil‚ÄĚ-sana pois ja he aloittivat muutoksensa fossiilisista uusiutuviin polttoaineisiin ja materiaaleihin. Heill√§ oli jo silloin lukuisia innovaatioita uusiutuvien saralla, mutta niist√§ ei oltu viestitty kiinnostavasti. Innovaatiot olivat vain lehdist√∂tiedotteina verkkosivujen sy√∂vereiss√§. Pulmana oli, ett√§ niit√§ ei oltu muotoiltu ollenkaan. Perinteisesti vastuullisuustoimenpiteen faktat ja luvut tulevat johtoryhm√§st√§ viestint√§yksikk√∂√∂n, jossa kirjoitetaan tiedote annetun tiedon perusteella. Siit√§ v√§list√§ puuttuu asian muotoilu, jonka avulla vastuullisuudesta tehd√§√§n mielenkiintoista kuluttajille, Brown kertoo.

Nelikon työhistoriaa katsoessa asioiden muotoilu kiinnostavaksi pitäisi luonnistua. Suomessa etenkin TBWA\Helsinki on tehnyt viime vuosina lukuisia yhteiskunnallisesti tärkeitä kampanjoita kiinnostavasti. Toimisto onkin tunnettu vahvasta PR-keskeisyydestään, jonka avulla luodaan yhteiskunnallisesti kiinnostavia puheenaiheita.

‚Äď TBWA:n Lahti-yhteisty√∂ on hyv√§ esimerkki. Lahdesta tuli Euroopan ymp√§rist√∂p√§√§kaupunki, ja he ovat tehneet kohta 40 vuotta t√∂it√§ kest√§v√§n kehityksen eteen, mutta edes kaikki lahtelaiset itse eiv√§t tienneet saavutuksista. Toimme yll√§tyksellisyytt√§ ja kiinnostavuutta Lahden ymp√§rist√∂teemoihin, ja n√§in syntyi koko vuodeksi joukko tekoja ja kampanjoita, joissa muun muassa vietiin et√§ty√∂pisteit√§ mets√§√§n ja tehtiin hanhenkakasta olutta, Poutanen sanoo.

Lahti-yhteistyössä toimittiin juuri sillä tavalla kuin United Imaginations haluaisi toimia: tärkeästä aiheesta tehtiin mielenkiintoinen, ja luovalla ajattelulla ja työllä innovoitiin uutta. PR-osumia tuli merkittävä määrä aina isoja ulkomaisia medioita myöten.

Me haluamme viestiä muutoksesta positiivisesti ja tehdä siitä inspiroivaa ja innostavaa niin, että se aktivoi myös muita lähtemään mukaan

PR on myös United Imaginationsin yksi monista vahvuuksista. Sen saralla etenkin Ubaudin journalistitausta on tärkeä tekijä.

‚Äď Ilman Anua kauhukuvana olisi ollut, ett√§ me mainostoimistotaustaiset perustajat olisimme alkaneet monistaa jo aiemmin tehty√§. Meid√§n kolmen kupla pit√§√§ rikkoa, ja Anu on siin√§kin mieless√§ t√§ydellinen osa yht√§l√∂√§. H√§n tuo meille kokemuksensa kautta syv√§√§ journalistista n√§k√∂kulmaa, mik√§ on eritt√§in t√§rke√§√§, kun k√§sitell√§√§n herkki√§ ja haastavia aiheita, Poutanen painottaa.

Poutanen tietää mistä puhuu, sillä hän tuntee Ubaudin muun muassa HS:n ja TBWA:n menestyskampanjan, kansainvälisesti palkitun The Land of Free Pressin kautta. Ubaud ja Poutanen tekivät tuolloin ensimmäistä kertaa yhteistyötä.

Tuokin kampanja on myös on oiva esimerkki siitä, miten vastuullisuusaiheesta tehdään mielenkiintoinen.

Yritysten ytimeen

Ubaud on työnsä puolesta saanut seurata suomalaista yrityselämää aitiopaikalta, mikä on avannut monessa mielessä hänen silmiään. Hän on saanut huomata, mitä suomalaisyritysten vastuullisuus on ja mitkä ovat yritysten sudenkuoppia.

‚Äď Vastuullisuus on toistaiseksi monissa yrityksiss√§ yksitt√§isi√§ tiedotteita tai viestint√§√§, Ubaud kiteytt√§√§.

United Imaginationsin ajattelumaailma lähteekin siitä, että positiivinen muutos alkaa yrityksen ytimestä. Sitä kautta syntyy vahva kokonaisuus ja kiinnostava brändi, joka tuo arvoa yhteiskunnalle.

‚Äď Olemme ison muutoksen edess√§. Kyse ei ole en√§√§ yksitt√§isist√§ kampanjoista, vaan siit√§, ett√§ isot kysymykset vied√§√§n yrityksen strategiaan ja ytimeen. T√§ss√§ asiassa meill√§ on kumppanina paljon annettavaa: pureudumme yritysten perusteisiin ja l√∂yd√§mme heille oikeat kulmat, Ubaud lupaa.

Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että United Imaginations sanelisi yrityksille, mitä niiden pitäisi tehdä ollakseen vastuullinen. 

‚Äď Suomessa tehd√§√§n jo paljon hyv√§√§ vastuullisuusty√∂t√§, mutta menem√§ll√§ yrityksen perusteisiin me osaamme auttaa siin√§, miten vastuullisuusty√∂st√§ kerrotaan eteenp√§in kiinnostavasti viestinn√§n ja luovuuden keinoin. Paljon hyvi√§ vastuullisuustekoja on j√§√§nyt pimentoon, kun niist√§ ei ole osattu viesti√§ oikein, Ubaud jatkaa.

Suomen-markkina ei riitä

Alusta lähtien on ollut selvää, että United Imaginationsia ei ole luotu vain kotimaan rajojen sisäpuolelle, vaan katse on vahvasti myös ulkomailla. Toiminta alkaa Suomesta, jossa yrityksellä on jo ensimmäiset asiakkaat, mutta virityksiä on ollut jo ulkomaillekin.

Kansainvälisyys on tietenkin looginen tavoite toimistolle, joka haluaa tehdä mahdollisimman suuren vaikutuksen yhteiskuntaan. 

‚Äď Kansainv√§liset toimijat ovat isompia ja n√§kyv√§mpi√§ kuin kotimaan markkinassa pysyv√§t yritykset, joten ulkomailla toimimisella saamme aikaan paljon enemm√§n maailmanparantamisen n√§k√∂kulmasta katsottuna, Valtere kertoo.

Mutta pääpaino on alkutaipaleella Suomessa.

‚Äď T√§√§lt√§ l√§hdemme hakemaan sopivimmat kumppanit. Suomessa on paljon mielenkiintoisia br√§ndej√§ ja yrityksi√§, joilla on kiinnostava polku edess√§√§n, Valtere jatkaa.

Ulkomaisissa yhtiöissä riittää kuitenkin runsaasti potentiaalia United Imaginationsin näkulmasta, koska vastuullisuus ei ole monissa paikoissa vielä yhtä tärkeä elementti yritystoiminnassa kuin Suomessa.

‚Äď Ulkomailla p√∂yd√§t ovat t√§ynn√§ ‚Äúbriiffej√§‚ÄĚ liittyen vastuullisuuteen, ja siell√§ niit√§ saatetaan katsoa huuli py√∂re√§n√§, koska liiketoiminnan ja br√§ndin rakentaminen vastuullisuuden kautta on on heille uudempi asia kuin meille, kertoo Brown, jolta l√∂ytyy vahva tausta TBWA:n Keski-Euroopan toimistoista.

Perustajanelikon puheenvuoron jälkeen ei tarvitse epäillä, ovatko toimiston puheet pelkkiä puheita vai ei. Arvon tuominen yrityksille ja yhteiskunnalle vastuullisuuden kautta on ainoa asia, joka heitä ajaa eteenpäin. Heistä jokainen on myös osoittanut aiemmalla urallaan, että heillä on kyky tehdä haastavista aiheista koko kansan juttu. Se on koko yrityksen kivijalka, jonka päälle rakennetaan pikkuhiljaa uusia kerroksia. Aika näyttää, tuleeko talosta lopulta pienkerrostalo vai kokonainen pilvenpiirtäjä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa