Christina / Unsplash
Viestintä

Headhunttaus on yksi osa rekrytoinnin ja työnantajabrändin palettia – suorahakumarkkina on kymmenessä vuodessa yli tuplaantunut

17.11.2023 10:37
Mikko Perttunen
Sosiaalisen median suosion kasvu on johtanut suorahaun arkipäiväistymiseen.

Markkinointialalla työntekijöiden hakeminen suorahaun keinoin ei ole tavatonta, mutta jatkuvasti useampi suomalainen voi saada soiton tai viestin headhunterilta, selviää Duunitorin tuoreesta selvityksestä.

– Viimeisen kymmenen vuoden aikana suorahakumarkkina on kasvanut keskimäärin 10 prosenttia vuodessa ja sen koko on enemmän kuin tuplaantunut. Suorahaku kattaa kuitenkin alle 10 prosenttia koko työnvälitys- ja rekrytointialan koosta, Duunitorin toimitusjohtaja Thomas Grönholm kertoo.

Vuonna 2022 suorahakutoimeksiantoja tehtiin Suomessa 103 miljoonan euron arvosta. Se on 13 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Markkina oli viime vuonna suurempi kuin koskaan. Välissä olleet koronavuodet olivat heikommat, mutta suunta näyttää nyt korjaantuneen. Suorahaku kasvaa tyypillisesti talouden korkean suhdanteen aikana.

Duunitorilta muistutetaan, että nykyisin on yleistä, että tekijöitä etsitään hybridihaun keinoin. Siinä suorahakua yhdistetään tavallisempaan rekrytointiin, jossa osaajia haetaan työpaikkailmoituksilla ja rekrytointimarkkinoinnilla.

"Suorahaun ja perinteisen rekrytoinnin raja on hämärtynyt."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Hybridihaut ovat jo valtavirtaa. Suorahaun ja perinteisen rekrytoinnin raja on hämärtynyt – kilpailussa parhaista osaajista on usein otettava kaikki keinot käyttöön, Grönholm sanoo.

Lisäksi moni työnantaja tekee suorahakua eli kontaktoi sopivia ehdokkaita omin voimin ostamatta suorahakupalveluja. Tällainen haku ei näy suorahakumarkkinan koossa.

– Myös sosiaalisen median ja etenkin LinkedInin suosion kasvu on johtanut suorahaun arkipäiväistymiseen. Suorahaku ei enää vaadi samanlaista salapoliisityötä kuin ennen, vaikka ammattimainen palveluntarjoaja kartoittaa ehdokkaita myös muualta kuin somesta, Grönholm sanoo.

Duunitorin toimitusjohtaja Thomas Grönholm.

Hän uskoo, että vaikka nykyinen taloustilanne aiheuttaakin luultavasti suorahakumarkkinoilla pienen notkahduksen, tulee se jatkamaa yleistymistään pitkässä juoksussa.

– Tulevaisuudessa yhä useampi työnantaja tekee suorahakua itse. Lisäksi osaajien houkuttelun tärkeys korostuu ylipäätään monilla toimialoilla. Rekrytoinnilla ja työnantajabrändillä on modernissa työelämässä suuri strateginen merkitys. Suorahaku on yksi osa tätä palettia siinä missä työntekijäkokemuksen ja työnantajakuvan kehittäminen sekä rekrytointimarkkinointi. Ilman sopivia osaajia ei tehdä tuloksia, Grönholm sanoo.

Markkinan kehitys selviää työnhakupalvelu Duunitorin ylläpitämästä Suorahakuyritykset-raportista, johon on koottu Suomen suorahakupalveluja tarjoavat yritykset. Niiden tiedot on kerätty julkisista tilinpäätöstiedoista ja yrityksiltä itseltään. Vuosittainen markkinakooste julkaistiin nyt kymmenettä kertaa.

Noin kolmasosa koosteen yrityksistä tekee ainoastaan suorahakua. Muut tarjoavat sen lisäksi muita palveluita, kuten rekrytointia työpaikkailmoituksilla ja henkilöstöpalveluita.