Unsplash
Media

Globaali kysely: Monet isot yhtiöt sanovat mediabudjettien laskevan ensi vuonna

18.10.2022 11:20
Toni Rajamäki
WFA:n ja Ebiquityn tutkimus kertoo, että etenkin EMEA-alueella tulevaisuus nähdään haastavana. Isoimpina kärsijöinä ovat perinteiset mediat.

Globaalin mainostajien liiton World Federation of Advertisersin eli WFA:n ja media-analyysien tekemiseen keskittyvän Ebiquityn tuorein kyselytutkimus kertoo, että monet jättiyhtiöt ovat laskemassa mediabudjettejaan ensi vuonna.

Kyselyssä oli mukana 43 monikansallista yhtiötä, joista viisi kuuluu maailman suurimpiin mainostajiin.

Tulosten mukaan 29 prosenttia vastaajista aikoo laskea budjettejaan. Tutkimuksesta raportoi Adweek.

– Vallitseva epävarmuus saa ihmiset miettimään asioita uudelleen, WFA:n globaalien mediapalvelujen johtaja Matt Green toteaa Adweekille.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Heikoin tilanne on kyselyn mukaan EMEA-alueella, jossa 32,5 prosenttia vastaajista sanoo budjettien laskevan. Suurin osa heistä kertoo budjettien laskevan enintään kymmenellä prosentilla. Eniten luottoa tulevaisuuteen on APAC-alueella, sillä vain vajaat 15 prosenttia vastaajista kertoo budjettien laskevan.

EMEA-alueella kuitenkin suurin osa on säilyttämässä nykyisen budjettinsa tai jopa kasvattamassa sitä. 38 prosenttia vastaajista sanoo budjetin pysyvän ennallaan, ja 30 prosenttia kertoo budjetin kasvattamisesta.

Kaikista vastaajista 42 prosenttia kertoo lisäävänsä digitaalisen median kulujaan, ja vain 13 prosenttia sanoo vähentävänsä. Offline-median kulujaan kasvattaa vain kahdeksan prosenttia, ja 48 prosenttia kertoo vähentävänsä.

Suurimmat häviäjät ovat tässä tilanteessa perinteiset mediat, televisio, radio, printti ja ulkomainospinnat. 63 prosenttia sanoo käyttävänsä aiempaa vähemmän printtiin, ja 59 prosenttia sanoo samaa lineaarisesta televisiosta. Radion kohdalla lukema on 46 prosenttia ja ulkomainonnan kohdalla 30 prosenttia. 

Kyselyn mukaan eniten kasvatetaan CTV-mainontaa. Liki 70 prosenttia vastaajista kertoo lisäävänsä CTV-panostuksiaan. CTV:tä kasvun polulla seuraa sosiaalisen median mainonta, johon kaksi kolmesta mainostajasta aikoo panostaa aiempaa enemmän.

– Vuonna 2023 brändien pitää saavuttaa vähemmällä enemmän, joten optimoidakseen investointinsa on järkevää leikata tehotonta ja turhaa kulutusta, kiteyttää Ebiquityn toimitusjohtaja Nick Waters.