Ilmiöt

Digi-detox kaksinkertaisti simpukkapuhelinmarkkinat

30.5.2023 12:09
Mikko Perttunen
Nokian puhelimia valmistava HMD Global odottaa vielä lisäkasvua.

Älypuhelimen näyttöihin liimautuneessa yhteiskunnassa erilaiset kännykkäpaastot ja muu näyttöajan vähentäminen on noussut uudenlaiseksi hyvinvointi-ilmiöksi.

Tämä näkyy Nokia-puhelimia valmistavan HMD Globalin mukaan myös simpukkapuhelinmarkkinoiden kasvuna. Yhtiön tekemän kyselyyn vastanneista jopa 45 prosenttia kertoo pitäneensä joskus digitaalisen paussin, ja 71 prosenttia voisi harkita sitä. 15 prosenttia vastaajista kertoo pitävänsä säännöllisin väliajoin taukoja älylaitteiden käytöstä.

Jatkuvan sovellusten selaamisen koetaan vaikuttavan negatiivisesti mielenterveyteen ja jatkuva saavutettavissa olemisen vaatimus luo painetta. Viidennes vastaajista myöntää, etteivät ole koskaan pitäneet digipaussia, koska eivät voi yksinkertaisesti elää ilman laitettaan.

– Kiinnostus Flip-puhelimia kohtaan on kasvanut, ja uskomme, että tämä kumpuaa halusta pitää taukoa jatkuvasta digitaalisesta virrasta – ilmoituksista, viesteistä ja muista häiriötekijöistä. Ihmiset haikailevat paluuta yksinkertaisempaan elämään, toivovat lisää kasvokkaista aikaa ja parempaa keskittymistä tärkeisiin asioihin, HMD Globalin Suomen maajohtaja Kati Tammi kommentoi tiedotteessa.

Oman näyttöajan vähentämisen lisäksi simpukkapuhelimissa kiehtoo tiettyjä sukupolvia myös nostalgisuus.

Uuden version vuonna 2007 julkaistusta Nokia 2660 Flipistä markkinoille tuonut HMD Global raportoi simpukkapuhelinmarkkinoiden kaksinkertaistuneen vuodesta 2021 vuoteen 2022. Esimerkiksi Tiktokissa #bringbackflipphones-hashtagilla merkityt videot ovat keränneet jo yli 50 miljoonaa näyttökertaa.

Yhdysvalloista peräisin olevan, Z-sukupolven ja milleniaalien käynnistämän trendin ennustetaan kasvattavan näppäinpuhelinmarkkinoita viidellä prosentilla pelkästään Pohjois-Amerikassa seuraavan viiden vuoden aikana, kerrotaan yhtiön tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)