Ilmiöt

ūüĒć N√§in Boksi vastaa vaikuttajien esitt√§m√§√§n kritiikkiin palkkioista ‚Äď hinta-algoritmi poistettiin k√§yt√∂st√§

Boksin tekemät muutokset saattavat karsia palvelusta pois kaikkein vähiten tavoittavat vaikuttajat.
Kuva:
Andrew Neel / Unsplash
ūüĒć N√§in Boksi vastaa vaikuttajien esitt√§m√§√§n kritiikkiin palkkioista ‚Äď hinta-algoritmi poistettiin k√§yt√∂st√§

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Tammikuun lopulla sosiaalisessa mediassa nousi myrsky, kun Noora Shingler kirjoitti Kemikaalicocktail-blogissaan Boksi-palvelun hinnoitteluun liittyvistä ongelmista.

Boksi on palvelu, jonka järjestää sisällöntuottajien ja brändien välille kaupallisia yhteistöitä. Vaikuttajat voivat Boksin kautta hakea mukaan palvelussa mukana olevien yritysten yhteistyökampanjoihin. Boksia käyttää jo yli 400 suomalaista brändiä, muun muassa Luhta, DNA, Hartwall, Tikkurila ja Estrella. Tilin palveluun on luonut jo 15 000 vaikuttajaa, joskaan läheskään kaikki eivät käytä palvelua aktiivisesti. Vuonna 2022 Boksi työllisti vaikuttajia yli 700 kampanjassa ja välitti heille yli 1,5 miljoonaa euroa palkkioita.

Boksi toimii pääasiassa mikrovaikuttajien kanssa.

Shingler kiinnitti blogissaan huomiota vaikuttajille ehdotettujen palkkioiden tasoon. H√§n kertoi haastatelleensa aiheesta toistakymment√§ vaikuttajaa. Asiaan tarttuivat sosiaalisessa mediassa my√∂s muut vaikuttajat, jotka innostuivat vertailemaan Boksin heille itselleen ehdottamia palkkioita ja sit√§, mihin hintaan he todellisuudessa l√§htisiv√§t yhteisty√∂kampanjaa tekem√§√§n. Useassa tapauksessa ero oli valtava. Boksia nimitettiin vaikuttajien keskuudessa jopa ‚ÄĚvaikuttajahikipajaksi‚ÄĚ.

‚Äď Olemme seuranneet keskustelua aktiivisesti, ja totta kai se tuntuu pahalta. Koko Boksi on perustettu mahdollistamaan yhteisty√∂ br√§ndien ja vaikuttajien v√§lill√§, ja ilman vaikuttajia ei Boksiakaan olisi olemassa, Boksin toimitusjohtaja Lasse Laaksonen toteaa.

Laaksonen muistuttaa, että Boksi toimii pääasiassa mikrovaikuttajien kanssa, joiden voi olla itsenäisesti hankalaa päästä mukaan suurten brändien kampanjoihin. Palvelun hinta-algoritmi on ehdottanut tietystä kampanjasta kiinnostuneelle vaikuttajalle palkkiosuositusta, joka määräytyy muun muassa vaikuttajan seuraajamäärän perusteella. Palvelu ei kuitenkaan päätä, millä hinnalla vaikuttaja panoksensa lopulta myy. Viime vuonna kampanjakohtainen palkkio oli Laaksosen mukaan keskimäärin hieman yli 300 euroa.

‚Äď Algoritmi ei joissain tapauksissa ole osannut ottaa kaikkea huomioon, ja on ehdottanut liian matalaa palkkiota, h√§n toteaa.

Boksi reagoi kritiikkiin. Laaksonen kertoo, että algoritmi on otettu nyt toistaiseksi kokonaan pois käytöstä, eikä palvelu enää tarjoa tukea hinnoitteluun.

‚Äď Vaikuttajille aiheutti eniten pahaa mielt√§ se, ett√§ joku algoritmi tulee kertomaan, mink√§ arvoinen muka olet. Totesimme, ett√§ jos se aiheuttaa vaikuttajissa mielipahaa, niin totta kai se otetaan pois, Laaksonen sanoo.

Nyt siis vaikuttaja m√§√§rittelee palkkiotasonsa itse, ja asiakasyritys hyv√§ksyy sen ‚Äď tai on hyv√§ksym√§tt√§.

Ala hakee rajoja

Vaikuttajamarkkinointi on nykyisessä mittakaavassaan uusi asia, ja alan ohjeet, säännöt ja edunvalvonta ovat vielä lapsenkengissä. Siksi on luontevaa, että alalla haetaan rajoja esimerkiksi palkkiotasojen suhteen. Vaikuttajien kritiikki onkin kohdistunut voimakkaasti siihen, että vasta uraansa vaikuttajina aloittelevat saattavat tyytyä hyvin pieniin palkkioihin. Se voi normalisoida alan palkkiotason matalaksi.

Kysynnän ja tarjonnan lakeja ei pääse pakoon. Laaksonen muistuttaa, että historiassa on paljon esimerkkejä siitä, kuinka jokin markkina on uudistunut täysin ja jonkun hyödykkeen arvo on romahtanut.

‚Äď On kuitenkin arvokasta keskustella siit√§, mik√§ on luonnollista ja hyvin toimivaa markkinaehtoisuutta, jossa tekij√§t vilpitt√∂m√§sti haluavat tehd√§ asioita tietyll√§ hinnalla. Ja milloin taas esimerkiksi joku iso toimija k√§ytt√§√§ valtaansa v√§√§rin ja hyv√§ksik√§ytt√§√§ tekij√∂it√§ pakottamalla hinnat alas. Ent√§ kenen t√§t√§ kaikkea kuuluisi valvoa? Laaksonen pohtii.

Hän muistuttaa, että jokainen ansaitsee omasta työstään reilun korvauksen, mutta vaikuttajakohtaisia eroja väistämättä on ja tuleekin olla vaikuttajakohtaisesti. Vaikuttajat kun tavoittavat hyvin erilaisia määriä ihmisiä yhteistyökampanjoillaan. Kaupallisten yhteistöiden tekeminen Boksin kautta on lähes poikkeuksetta heille sivutulo.

‚Äď Tilanne voi olla vaikea, kun puhutaan kaikkein v√§hiten ihmisi√§ tavoittavista vaikuttajista. Jokaisella pit√§√§ tietysti olla oikeus itse m√§√§ritell√§ se, mink√§ suuruisella palkkiolla tekee kaupallisia yhteist√∂it√§. Yksi kysymys on my√∂s se, millainen on alustan eli meid√§n vastuumme. Tulisiko meid√§n esimerkiksi rajoittaa sit√§, millaisella seuraajam√§√§r√§ll√§ palveluun voi liitty√§? Laaksonen miettii.

Boksin oma ansaintalogiikka perustuu siihen, että palvelu ottaa palkkiosta välistä tietyn siivun. Mitä suurempi on vaikuttajan saama palkkio, sitä suurempi potti kertyy myös Boksille. Kritiikin myötä palveluun on asetettu nyt minipalkkioksi 50 euroa, jonka alle vaikuttaja ei voi määritellä palkkiotaan. Rajoitus saattaa kuitenkin karsia osan vaikuttajia pelistä pois.

‚Äď Meid√§n intressimme on tietysti saada vaikuttajat tienaamaan mahdollisimman paljon, Laaksonen sanoo.

Tuotekampanjoista luovutaan

Aiemmin vaikuttajien on ollut mahdollista osallistua Boksin kautta muutamiin kampanjoihin, joissa palkkiona on ollut rahan sijaan ainoastaan mainostettava tuote. Sekin on aiheuttanut närää sosiaalisessa mediassa, joten Boksilla on luovuttu myös näistä kampanjoista.

‚Äď Alkuper√§inen ajatus oli se, ett√§ t√§llaiset kampanjat olisivat yksi lis√§syy hakeutua alustalle. Niist√§ ei ole ollut meille suoranaisesti taloudellista haittaa, joskaan ei juuri hy√∂ty√§k√§√§n, Laaksonen sanoo.

Hän kuitenkin muistuttaa, etteivät tämäntyyppiset kampanjat suinkaan tule häviämään, vaikka Boksi ei niitä enää välitäkään.

Ensin työ, sitten ehkä raha

Boksia kritisoitiin myös sen välittämästä sisällöntuotantotyöstä. Vaikuttajat voivat hakea mukaan kampanjoihin, joissa brändit ostavat vaikuttajilta valokuvia haluamallaan teemalla ja tuotesijoittelulla. Tämä tarjoaa Laaksosen mukaan ansaintamahdollisuuden esimerkiksi sellaisille sisällöntuottajille, joilla on kyllä taitoa, mutta ei ehkä vielä tarvittavan laajaa yleisöä kaupalliseen yhteistyöhön.

Sisällöntuotantokampanjoissa brändi voi ilmoittaa haluavansa esimerkiksi 30 kuvaa tietystä aiheesta, ja vaikuttajia otetaan mukaan kampanjaan rajattu määrä. Jokainen sisällöntuottaja voi tarjota niin montaa kuvaa kuin haluaa, ja asiakas valitsee mieluisensa kaikkien tarjottujen kuvien joukosta. Jokaisesta valitusta kuvasta maksetaan kuvan ottaneelle vaikuttajalle tietty summa.

Vaikka Laaksosen mukaan kaikkien kuvaajien kuvia tulee kyll√§ yleens√§ valituksi, joskus k√§y my√∂s niin, ett√§ joku j√§√§ nuolemaan n√§ppej√§√§n. N√§iss√§ tilanteissa Boksi on kuitenkin maksanut kuvaajalle 50 euron ‚ÄĚlohdutuspalkkion‚ÄĚ.

‚Äď V√§√§rink√§sityksi√§ sattuu aina. Joskus kuvissa saattaa olla esill√§ esimerkiksi jonkin toisen br√§ndin logo vaikkapa hupparissa. Joskus on tietysti voinut k√§yd√§ niinkin, ett√§ olemme vain m√§ts√§nneet br√§ndin ja vaikuttajan huonosti, Laaksonen sanoo.

‚Äď Yrit√§mme lis√§t√§ tulevaisuudessa l√§pin√§kyvyytt√§ sen suhteen, mit√§ asiakas lopulta p√§√§tyi ostamaan.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa