Tiko Lasola
Brändit

ūüĒć Asuntomyyj√§ ja yritt√§j√§ Andrei Koivum√§ki: ‚ÄĚK√§ytimme markkinointiin nolla euroa ensimm√§isen√§ nelj√§n√§ vuotena‚ÄĚ

15.4.2024 7:00
Mitra Vasara
Neliöt liikkuu LKV:n pääomistaja Koivumäki ei enää motivoidu rahasta, vaan haluaa rakentaa Suomen parhaan työpaikan.

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempi√§ ja taustoittavia artikkeleita. Markkinoinnin muutoksentekij√§t -sarjassa haastatellaan henkil√∂it√§, jotka toteuttavat markkinointia perinteist√§ poiketen ja menestyksekk√§√§sti.

Kun vuonna 2018 Andrei Koivumäki huomasi kalenterinsa täyttyvän epämieluisista palavereista ja raportoinneista, hän alkoi pohtia oman välitystoimiston perustamista. Koivumäki visioi, että hänen yrityksessään asuntomyyjät saisivat vapaasti valita myynti- ja markkinointityylinsä sekä luoda kannustavan ilmapiirin. 

Niinpä vuonna 2019  Koivumäki perusti asuntomyynti- ja vuokravälitystoimisto Neliöt liikkuu LKV:n yhdessä ystäviensä Samu Siposen, Tuomas Kukon ja Daniel Levin kanssa.

Nykyään 35-vuotias Koivumäki on yrityksen perustajajäsen, pääomistaja ja asuntomyyjä. Koivumäki toimii myös puhujana ja kouluttajana.  

‚Äď Halusimme rakentaa itsellemme alan parhaan ty√∂paikan, Koivum√§ki kertoo.

‚ÄćJos palkkaisin meille ammattijohtajan, se tuhoaisi vuodessa t√§m√§n fiiliksen.

Uransa alussa hän rakensi itselleen somessa henkilöbrändiä Amerikan tyyliin kalliine autoineen ja kelloineen. 

‚Äď Pousailu oli minulle ainoa v√§yl√§ todistaa olevani joku. En olisi kuitenkaan p√§rj√§nnyt myyj√§n√§, jollen olisi aidosti palvellut asiakkaita, Koivum√§ki kertoo.¬†

Hänelle naljailtiin somettamisesta.

‚Äď Taisin olla ensimm√§inen asuntomyyj√§ Suomessa, joka teki somea. Ensimm√§iset pari vuotta minulle sanottiin, ett√§ kannattaisiko keskitty√§ johonkin muuhun. Min√§ kuitenkin tiesin, mit√§ teen.

‚ÄćKasvu 65 henkil√∂n yhteis√∂ksi

Koivumäki sanoo, että hänen esilläolonsa on tuonut miljoonien eurojen arvosta näkyvyyttä sekä hänelle että yritykselle. Some on Koivumäelle tärkein markkinointikanava. Hän nostaa esiin henkilökohtaisilla sometileillään muutaman kuukauden välein jonkin teeman, esimerkiksi yhteiskunnan ilmapiirin kohottamisen. 

‚Äď Miten ihmiset saataisiin keskittym√§√§n hyv√§√§n sen sijaan, ett√§ he tuijottavat alakuloisia asioita uutisista? Opiskelen psykologiaa ottaakseni t√§st√§ selv√§√§.

T√§ll√§ hetkell√§ Neli√∂t liikkuu ty√∂llist√§√§ 65 henkil√∂√§ sek√§ muutaman freelancerin. Koivum√§en mukaan yhti√∂n vahvuus on ‚Äúarvopohja, joka l√§htee syd√§mest√§‚ÄĚ. Yritykselle t√§rkeit√§ arvoja ovat esimerkiksi oikeudenmukaisuus ja kaikkien ihmisten arvostaminen. Koivum√§ki ei koe yrityst√§ ensisijaisesti v√§litystoimistona vaan yhteis√∂n√§, joka sattuu tekem√§√§n v√§litystoimintaa.¬†

‚Äď Moneen vuoteen rahan tekeminen ei ole ollut minulle t√§rke√§√§. Minulla on isompi missio. Haluan rakentaa Suomen parhaimman firman, miss√§ on motivoivin yhteis√∂, Koivum√§ki sanoo.

Työskentelin 12 vuoden ajan 12 tuntia päivässä, 6 päivää viikossa.

Koivumäki kokee vahvuudekseen sen, että hän seuraa laajasti muita toimialoja, kopioi toimivia malleja ja pistää ne heti käytäntöön. Yrityksen kasvaessa Koivumäki opiskeli sitouttamista Youtubesta. 

‚Äď Monissa organisaatioissa vastataan l√§ht√∂kohtaisesti uusiin ehdotuksiin ei, meill√§ kyll√§. Jos v√§litt√§j√§ ideoi Hesarin etusivun mainoksen, istumme alas ja pist√§mme tapahtumaan.¬†

Neli√∂t liikkuu -yritykseen palkataan vain v√§litt√§ji√§, joilla on jo 1‚Äď2 vuoden kokemus alasta ja n√§ytt√∂√§ tuloksista, ja jotka jakavat yrityksen arvomaailman. Hyv√§ ty√∂kulttuuri voi sytytt√§√§ Koivum√§en mukaan parhaimmillaan v√§litt√§j√§n uudestaan liekkiin, vaikka h√§nell√§ olisi takanaan ura huonossa ilmapiiriss√§.

‚Äď Kun t√∂iss√§ menee hyvin, muukin el√§m√§ menee hyvin. Iloitsen, kun voin muuttaa jonkun el√§m√§n parempaan suuntaan. Yhden ty√∂ntekij√§n parisuhde muuttuu paremmaksi, toinen ostaa kes√§m√∂kin, Koivum√§ki sanoo.

‚ÄćTekem√§ll√§ oppii

Koivumäellä on taloushallinnon koulutus ammattikoulusta sekä AMK-tutkinto johtamisesta ja viestinnästä, mutta hän ei koe hyötyneensä niistä juurikaan työelämässä. LKV-tutkintoa Koivumäeltä ei löydy.

‚Äď K√§vin muutaman kerran suorittamassa koetta, mutta en p√§√§ssyt l√§pi. Adhd-levottomuus, lukih√§iri√∂ ja kaksoiskansalaisuus vaikuttavat suoritukseeni. En my√∂sk√§√§n jaksa panostaa lukemiseen.¬†

‚ÄćHaluan olla asiakkaan mieless√§ mieluiten puoli vuotta ennen asunnon myyntiaikeita.¬†

Koivumäki kertoo oppineensa tekemällä. Hän sanoo työskennelleensä 12 vuoden ajan 12 tuntia päivässä, kuutena päivänä viikossa. Myynti- ja markkinointitaidot voi Koivumäen mukaan oppia koulun sijaan käytännössä kokeilemalla. Ihmistuntemuksen hän kokee korvaamattomana taitona alallaan.

Toimitusjohtaja Siponen ja Koivumäki ovat toimineet pitkään asuntomyyjinä. Koivumäen mielestä se on etu.

‚Äď Jos palkkaisin meille ammattijohtajan, se tuhoaisi vuodessa t√§m√§n fiiliksen. Emme ole perinteisi√§ johtajia, mutta n√§emme, mit√§ v√§litt√§j√§t ja asiakkaat tarvitsevat. Tied√§mme my√∂s, miten markkina toimii.

Yrityksen kasvoina olemisen ja välittäjien kannustamisen lisäksi Koivumäen vastuulla ovat näkyvyys, visio, brändi ja markkinoinnin yleisilme. Alkuperäinen yritysilme on Koivumäen luoma. Pari vuotta sitten brändin visuaalisen materiaalin uudisti Bob the Robotin silloinen toimitusjohtaja, joka on Koivumäen vanha asiakas.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Brändi minttiin

Koivumäki ei usko taktisen markkinoinnin toimivan asuntomyynnissä. 

‚Äď Ensimm√§isen√§ nelj√§n√§ vuotena tuhlasimme nolla euroa markkinointiin. Olemme saavuttaneet kaiken n√§kyvyyden orgaanisesti, Koivum√§ki kertoo.

Yritys käyttää Google-markkinointia vuokrapuolen palveluilleen. Myyntipalveluissa keskitytään nykyään maksettuun brändimarkkinointiin. 

‚Äď Uskon sis√§lt√∂markkinointiin. Blogi on v√§h√§n kuollut formaatti, ja nyky√§√§n video korostuu, Koivum√§ki sanoo.

Hän haluaa olla asiakkaan mielessä mieluiten puoli vuotta ennen asunnon myyntiaikeita. 

‚Äď Saan l√§hes viikoittain viestej√§, ett√§ sitten, kun ostan ensimm√§isen asuntoni, haluan teid√§n v√§litt√§v√§n sen, Koivum√§ki kertoo.

‚ÄćEn murehdi luvuista.

Koivumäellä on laaja verkosto, jossa vaihdetaan neuvoja puolin ja toisin. Kun Neliöt liikkuu teki yritysjärjestelyt Rive LKV:n vuoden alussa, Koivumäki kysyi ystävältään Natalia Salmelalta, miten tämä hoitaisi ostosta tiedottamisen. 

‚Äď L√§hestyimme joka lehte√§ eri kulmalla, jonka olimme miettineet juuri heille sopivaksi. Kun olen tehnyt sen kerran, osaan sen jatkossakin, Koivum√§ki toteaa.

‚ÄćTuleva hallussa

Neliöt liikkuu LKV:n liikevaihto oli Koivumäen mukaan vuonna 2023 noin 2,3 miljoonaa euroa eli suunnilleen saman verran kuin edellisvuonna. Yrityksen laskelmien mukaan heidän liikevaihtonsa on kuitenkin tavallaan kasvanut 30 prosenttia, koska alan markkina laski noin 30 prosenttia. 

Helpointa yrityksen pyörittämisessä on Koivumäen mukaan orgaanisen näkyvyyden saavuttaminen. 

Haastavimmaksi Koivumäki kokee puolestaan työntekijöiden hyvinvoinnin varmistamisen muutosten keskellä sekä sen, että eri työpaikoista tulleet välittäjät saadaan hitsattua kaverilliseksi porukaksi. 

Koivum√§ki ei suunnittele markkinointia kovinkaan pitk√§lle, vaan ‚ÄĚtiet√§√§, mit√§ tekee ensi kuussa‚ÄĚ.

‚Äď Tied√§n, mit√§ alalla tulee tapahtumaan parin vuoden sis√§ll√§. En murehdi luvuista. Yleinen visio tulevasta on hallussa, Koivum√§ki toteaa.¬†

‚ÄćKoivum√§en 3 vinkki√§ myyj√§lle

1. Usko tuotteeseen. 

2. Kerro kaikki rehellisesti. Mitään kysymysmerkkejä ei pidä syntyä asiakkaalle.

3. Ole nopea. Selvitä kaikki, mitä sinulta kysytään ja palaa itse asiaan.