Priyanka Banerjee (oik.) ja Shadia Rask (toinen oikealta) keskustelivat inklusiivisesta johtajuudesta Crush-tapahtumassa Krista Pohjanlehdon (toinen vas.) kanssa. Keskustelua moderoi Anna Pyykkö (vas.). Kuva: Akifoto
Ilmiöt

ūüĒć Asiantuntijat muistuttavat yrityksi√§ monimuotoisuuden, yhdenvertaisuuden ja inklusiivisuuden merkityksest√§ bisnekselle: ‚ÄĚMoni johtaja ei edes tied√§, mit√§ DEI tarkoittaa‚ÄĚ

13.5.2024 7:05
Iina Kansonen
Viestintä ja markkinointi ovat tärkeimpiä keinoja jalkauttaa DEI-teemoja. Sillä on väliä, mitä mainoksissa lukee ja näkyy, koska se määrittää sitä, kenet ne kutsuvat mukaan, muistuttaa konsultti Priyanka Banerjee.

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

‚ÄĚKun tulin Suomeen ja aloitin my√∂hemmin yritt√§j√§n√§, en n√§hnyt ymp√§rill√§ni roolimalleja, joihin olisin voinut samaistua. En n√§hnyt menestyneit√§ ei-valkoisia, maahan muuttaneita yritt√§j√§naisia. Se viestitti minulle, ett√§ Suomi on paikka, jossa kaltaiseni ihmisen on haastava onnistua", kertoo Priyanka Banerjee.

Banerjee on Deidei-nimisen yrityksen osakas ja konsultti. Deidei konsultoi yrityksiä DEI-teemoihin eli monimuotoisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja inklusiivisuuteen liittyvistä asioista.

Banerjeen kokemus johti oivallukseen: Suomessa tarvitaan moninaisempia roolimalleja ja tarinoita.

‚ÄĚTarinat luovat historiaa. Siksi yritysten t√§ytyy kiinnitt√§√§ viestinn√§ss√§√§n ja markkinoinnissaan huomio siihen, kenen ja mink√§laisia tarinoita ne kertovat. On rikottava normeja ja kerrottava tarinoita, jotka eiv√§t sulje ihmisi√§ ulkopuolelle.‚ÄĚ

‚ÄĚJos tiimiss√§ kymmenen yhdeks√§st√§ on samasta l√§ht√∂kohdasta ponnistaneita miehi√§, j√§√§ monia hienoja ideoita syntym√§tt√§.‚ÄĚ
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

anerjee oli keskustelemassa modernista, inklusiivisesta johtajuudesta Helsingissä 8.5. järjestetyssä vaikuttavuuteen keskittyvässä Crush-yritystapahtumassa. Naisyrittäjille ja -johtajille suunnatun tapahtuman tavoitteena on monimuotoisuuden, tasa-arvon ja osallisuuden parantaminen Suomessa.

Viestintä ja markkinointi ovat tärkeimpiä keinoja jalkauttaa DEI-teemoja, sanoo Priyanka Banerjee.

Tavoitteena vaikuttaminen rakenteisiin

Banerjeen kanssa samassa paneelikeskustelussa oli mukana myös THL:n tutkimuspäällikkö ja UN Women Suomen hallitukseen kuuluva Shadia Rask. Hänen mukaansa markkinointi- ja viestintäalalla on valtava merkitys DEI-teemojen jalkauttamisessa.

‚ÄĚJokaisen yrityksen tulisi pohtia tarkasti visuaalista ilmett√§√§n‚ÄĚ, Rask sanoo.

Usein ensimmäinen askel on se, että yrityksessä tunnistetaan, että esimerkiksi kaikki ihmiset näyttävät yrityksen käyttämissä kuvissa samanlaisilta. Silloin ensimmäinen reaktio on tavallisesti se, että kuvapankista etsitään tietoisesti kuvia erinäköisistä ihmisistä, Rask jatkaa.

Markkinoinnissa näkyy usein esimerkiksi muita kuin ihonväriltään valkoisia ihmisiä pääasiassa silloin, kun halutaan vaikkapa kerätä lahjoituksia.

Hänen mukaansa se on kuitenkin näennäistä ja performatiivista toimintaa, jos monimuotoistuminen esitetään vain kuvastossa eikä sitä tapahdu yrityksen henkilöstössä.

Priyanka Banerjee huomauttaa, että markkinoinnissa näkyy usein esimerkiksi muita kuin ihonväriltään valkoisia ihmisiä pääasiassa silloin, kun halutaan vaikkpa kerätä lahjoituksia.

Kyse on niin sanotusta valkoinen pelastaja -ilmi√∂st√§ (englanniksi white savior), Banerjee sanoo. Siin√§ etuoikeutettu, tavallisesti ihonv√§rilt√§√§n valkoinen ihminen ajattelee pelastavansa huono-osaisempia ihmisi√§ tavalla, joka helpottaa h√§nen omaa maailmantuskaansa ‚Äď mutta joka ei kuitenkaan auta ratkaisemaan todellisia rakenteellisia ongelmia.

‚ÄĚMarkkinoinnilla on valtava voima yll√§pit√§√§ erilaisia k√§sityksi√§ ja stereotypioita maailmasta. DEI-ty√∂ss√§ on kyse my√∂s siit√§, ett√§ pyrit√§√§n haastamaan stereotypioita yll√§pit√§vi√§ kuvastoja, tarinoita ja rakenteita.‚ÄĚ

Otatko mukaan vai suljetko ulos?

Sekä Rask että Banerjee painottavat myös markkinoinnissa ja viestinnässä käytettävän kielen merkitystä. Rask kertoo THL:n rekrytointikokeilusta, jossa työpaikkailmoitukseen sisällytettiin monimuotoisuuslauseke. Lauseke kannusti eri ikäisiä ja eri sukupuolia olevia henkilöitä sekä kieli-, kulttuuri- tai muihin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä hakemaan kyseistä työtä.

"Sanavalinnat vaikuttavat siihen, keit√§ onnistumme puhuttelemaan. Hakijakyselyn vastaajista yli 85 prosenttia piti ty√∂paikkailmoituksen monimuotoisuuslauseketta v√§hint√§√§n melko t√§rke√§n√§ teht√§v√§√§n hakemista motivoivana tekij√§n√§. Se oli yksinkertainen keino viesti√§ mahdollisille hakijoille my√∂s ty√∂nantajan arvoista‚ÄĚ, Rask toteaa

Ainoaksi monimuotoisuutta edistäväksi keinoksi se ei silti tietenkään riitä, Rask lisää.

Shadia Rask muistuttaa, että vain joka kymmenes hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja on nainen.

Myös Banerjee muistuttaa, että puhetapa ja sanavalinnat ovat keinoja joko ottaa ihmisiä mukaan tai sulkea heitä ulos.

‚ÄĚViestint√§ ja markkinointi ovat t√§rkeimpi√§ keinoja jalkauttaa DEI-teemoja. Sill√§ on v√§li√§, mit√§ mainoksissa lukee ja n√§kyy, koska se m√§√§ritt√§√§ sit√§, kenet ne kutsuvat mukaan.‚ÄĚ

Kerro teoistasi rohkeasti

Banerjeen mukaan suomalaisyrityksillä on vielä kehitettävää DEI-asioihin liittyvässä tietoisuudessa ja osaamisessa.

Moni johtaja ei edes tiedä, mitä DEI tarkoittaa tai mitä se voi käytännössä olla, hän huomauttaa. Siksi on tärkeää jakaa tietoa siitä, millaisia monimuotoisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja inklusiivisuuteen liittyviä tekoja yrityksissä on tehty.

Työntekijät ovat usein niitä, jotka nostavat työpaikoilla DEI-aiheet keskusteluun, Banerjee kertoo. Konsulttien rooli on usein saada johto ymmärtämään DEI:n merkitys ja strategiset kytkökset yrityksen henkilöstöön ja liiketoimintaan.

Jos edes yksi ihminen tiimissä kuuluu kohderyhmään, jolle markkinoidaan, ymmärrys kohderyhmästä voi lisääntyä jopa 150 prosenttia.

‚ÄĚNuoremmat sukupolvet ovat vanhempia tietoisempia kuluttajia. He ostavat yrityksilt√§, jotka ovat eettisi√§ ja vastuullisia ja tarjoavat kohderyhmilleen kokemuksen siit√§, ett√§ he tulevat n√§hdyiksi ja kuulluiksi‚ÄĚ, Banerjee sanoo.

Hän lisää, että myös tiimien homogeenisyys on haaste. Jos edes yksi ihminen tiimissä kuuluu kohderyhmään, jolle markkinoidaan, ymmärrys kohderyhmästä voi lisääntyä jopa 150 prosenttia, Banerjee huomauttaa. Tiimien monimuotoisuuteen kannattaa siis panostaa.

Samaa suosittelee myös Rask. Hän kertoo Impaktlyn julkaisemasta Nordic Business Diversity Indexistä selviävän, että vain joka kymmenes hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja on nainen. Kaiken kaikkiaan johtoryhmätasolla liiketoiminnoista vastaavista johtajista vain 15 prosenttia on naisia.

‚ÄĚJos tiimiss√§ kymmenen yhdeks√§st√§ on samasta l√§ht√∂kohdasta ponnistaneita miehi√§, j√§√§ monia hienoja ideoita syntym√§tt√§.‚ÄĚ