Joshua Earle / Unsplash
Mainonta

Arvio: Mainostamiseen käytetään ensi vuonna ensimmäistä kertaa maailmanlaajuisesti yli biljoona dollaria

30.8.2023 9:58
Mikko Perttunen
Viisi suurta yhtiötä kerää noin puolet mainosdollareista.

WARC arvioi, että maailmanlaajuisesti mainontaan käytettävä rahamäärä kasvaa tänä vuonna 4,4 prosenttia ja ensi vuonna jo 8,2 prosenttia. Samalla globaali summa nousisi ensimmäistä kertaa yli biljoonan dollarin.

Euroopassa mainostulojen arvioidaan tänä vuonna 0,6 prosenttia ja ensi vuonna 3,6 prosenttia.

–Korkeiden korkojen, kiihtyvän inflaation, konfliktien ja luonnonkatastrofien yhdistelmä on tehnyt viimeisistä 12 kuukaudesta hyvin hankalan, mutta viimeisin tuloskausi osoittaa, että mainosmarkkinat ovat kestäneet tämän, arvioi WARC:n datasta ja ennusteista vastaava johtaja James McDonald.

Viisi suurta teknologiajättiä – Alibaba, Googlen ja Youtuben omistava Alphabet, Amazon, Tiktokin omistava ByteDance sekä Meta, keräävät tästä biljoonan dollarin mainospotista arviolta yli puolet.

Sosiaalinen media tulee WARC:n analyysin mukaan olemaan nopeimmin kasvava media.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Sosiaalinen media tulee WARC:n analyysin mukaan olemaan nopeimmin kasvava media, ja se keräisi 21,8 prosenttia kaikista mainosrahoista. Metan arvioidaan nappaavan tästä potista lähes kaksi kolmannesta.

Kaupan media kasvaa tänä ja ensi vuonna kumpanakin yli kymmenen prosenttia ja vie 13,6 prosenttia mainosdollareista.

Lineaarinen televisio on edelleen maailmanlaajuisesti kolmanneksi suurin mainosalusta 15 prosentin markkinaosuudella, mutta CTV:n mainostulot kasvavat yli kymmenen prosentin vuosivauhtia.

Ensi vuonna mainonnassa tulevat omaa rooliaan näyttelemään myös suurtapahtumat, sillä vuonna 2024 järjestetään Yhdysvaltain presidentinvaalit, olympialaiset sekä jalkapallon EM-kisat.