WARC arvioi, että maailmanlaajuisesti mainontaan käytettävä rahamäärä kasvaa tänä vuonna 4,4 prosenttia ja ensi vuonna jo 8,2 prosenttia. Samalla globaali summa nousisi ensimmäistä kertaa yli biljoonan dollarin.
Euroopassa mainostulojen arvioidaan tänä vuonna 0,6 prosenttia ja ensi vuonna 3,6 prosenttia.
–Korkeiden korkojen, kiihtyvän inflaation, konfliktien ja luonnonkatastrofien yhdistelmä on tehnyt viimeisistä 12 kuukaudesta hyvin hankalan, mutta viimeisin tuloskausi osoittaa, että mainosmarkkinat ovat kestäneet tämän, arvioi WARC:n datasta ja ennusteista vastaava johtaja James McDonald.
Viisi suurta teknologiajättiä – Alibaba, Googlen ja Youtuben omistava Alphabet, Amazon, Tiktokin omistava ByteDance sekä Meta, keräävät tästä biljoonan dollarin mainospotista arviolta yli puolet.
Sosiaalinen media tulee WARC:n analyysin mukaan olemaan nopeimmin kasvava media.